29.12.2011

Daň z loterií stvrzena, o regulaci rozhodne obec

Dne 30. prosince 2011 vyšel ve Sbírce zákonů pod č.  458/2011 Sb. zákon související se zřízením jednoho inkasního místa (tzv. JIM), jehož součástí se stala novela zákona o loteriích. Závod s časem, který se pro tuto novelu stal charakteristickým, se dočkal konce. Novela zákona je účinná od 1. ledna 2012.

Dne 30. prosince 2011 vyšel ve Sbírce zákonů pod č.  458/2011 Sb. zákon související se zřízením jednoho inkasního místa (tzv. JIM), jehož součástí se stala novela zákona o loteriích. Závod s časem, který se pro tuto novelu stal charakteristickým, se dočkal konce. Novela zákona je účinná od 1. ledna 2012.

Zpoplatňování výnosů loterií se od příštího roku mění na zdaňování, které se bude řídit daňovým řádem. Od ledna nebude možné vybírat místní poplatky, podstatným způsobem se sníží výnos z poplatků správních. Shrnutí nejvýznamnějších změn jsme se již věnovali v předchozím článku, text schváleného legislativního textu naleznete zde. Shrnutí problému lze nalézt rovněž na webových stránkách Odboru dozory a kontroly Ministerstva vnitra.

Svaz odeslal na Ministerstvo financí desítku konkrétních dotazů, které se týkají praktické správy nového odvodu z loterií a jiných podobných her. Správci se stávají finanční úřady a obce se tak dostanou do pozice třetí osoby, která nemá nárok prakticky na žádné informace (obdoba správy daně z nemovitostí). Doporučujeme obcím, které zapojují výraznější částky z výnosů z loterního průmyslu do svého rozpočtu, aby kontaktovaly příslušný finanční úřad. První zálohy by se měly vyplácet na konci dubna 2012. Upozorňujeme, že výnosy z loterií za rok 2011 budou stále rozdělovat provozovatelé.

Zakázat nebo jen regulovat?

V uplynulých týdnech mnohá města přistoupila k celkovému zákazu hazardu (vyhláška Českých Budějovic zde). Zastupitelstva se sice vzdávají části příjmů (v průměru jde o zhruba 2 %), na straně druhé předpokládají, že se odstraní nejpalčivější projevy související zejména s provozování heren. Prodejů tiketů sportky v trafice se zákaz nedotýká.

Další možností je regulace formou zákazu reklamy. Herny se tak stávají méně nápadnými, což bývá také častý požadavek občanů. Kancelář Svazu připravila na základě již přijaté  OZV  statutárního města Most návrh obecně závazné vyhlášky, kterou se reguluje reklama na hazard a vzhled provozoven (viz níže). Předpokládá se pravidelná aktualizace vzoru na základě praktických zkušeností s aplikací a případnými snahami o obcházení. Děkujeme předem za podněty a názory.

Funkčnost obecně závazné vyhlášky regulující provozování loterií a jiných her může také posílit dohoda o závazných pravidlech, kterou mohou města s provozovateli uzavřít. V případě, že provozovatelé pravidla poruší, stačí relativně jednoduchá změna v příloze vyhlášky stanovující místa s povoleným provozem. Pokud obec nechce hazard úplně zakázat, doporučujeme kombinaci pozitivně vymezené obecně závazné vyhlášky (tzn. vymezit místa, kde hazard povolen je), obecně závazné vyhlášky regulující reklamu a dohody s provozovateli.

Hazard v RUD

Ať obec provozování loterií na svém území zakáže či nikoliv, stejně získá poměrnou část z odvodu z jiných forem než přístrojů a videoterminálů. Celková částka rozdělovaná obcím by se mohla pohybovat okolo 0,5 mld. Kč a bude distribuována stejně jako ostatní daně v rámci RUD. Velmi rychlý odhad výnosu pro jednu obec by měl být na úrovni sdílené části daně z příjmů fyzických osob z přiznání (bez motivační složky). Po obdržení oficiálních predikcí předpokládá Kancelář Svazu rozšíření kalkulačky také o tuto položku.

Výnosy z hazardu se tak dostaly do standardního RUD, ačkoliv zůstávají v jiném zákoně. Je však otázkou, zda sem opravdu patří. Nebylo by opravdu vhodnější sdílení spotřebních daní?