14.10.2010

Svaz měst a obcí ČR nikdy nepodporoval násilné slučování obcí

 Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) se ostře ohrazuje proti nařčení obsaženému v textu Prohlášení Spolku pro obnovu venkova ČR ze dne 12. října 2010. Říká se v něm, že v posledních dnech zaznívají v médiích ústy zástupců Svazu podpůrné názory na slučování malých obcí jako řešení složitosti samosprávy a přibývání agendy od státu.

Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) se ostře ohrazuje proti nařčení obsaženému v textu Prohlášení Spolku pro obnovu venkova ČR ze dne 12. října 2010. Říká se v něm, že v posledních dnech zaznívají v médiích ústy zástupců Svazu podpůrné názory na slučování malých obcí jako řešení složitosti samosprávy a přibývání agendy od státu.

Žádný zástupce Svazu v médiích nikdy neuvedl, že by mělo docházet k násilnému slučování malých obcí, a to z jakéhokoli důvodu. Svaz proti takovému slučování naopak vždy razantně vystupoval s přesvědčením, že malé obce umějí být soběstačné a neměly by ztrácet svoji svébytnost. Vzhledem k narůstající administrativě a složitosti některých úkonů ale doporučoval vytvoření systému podpory dobrovolného sdružování za účelem společného výkonu některých agend, což by pro jednotlivé obce mohlo znamenat určitou ekonomickou úlevu. Každá obec by si přitom zachovala svoji samostatnost. Na přípravě konceptu takovéhoto dobrovolného sdružování obcí Svaz spolupracuje s ministerstvem vnitra již od roku 2002.

Otázka meziobecní spolupráce souvisí s dlouholetým problémem nedokončené reformy veřejné správy. V první fázi vznikly kraje, v druhé zanikly okresní úřady a jejich úředníci přešli na větší obce, ovšem s nedostatečným množstvím peněz, a plánovaná třetí fáze, kdy mělo dojít k redukci ministerstev a zeštíhlení jejich aparátů, je v nedohlednu. Kdyby tato fáze byla dokončena, bude mít stát peníze na to, aby obcím zaplatil, co si u nich objedná.

Účelem meziobecní spolupráce má tedy být především snížení velkého množství administrativy, kterou po obcích vyžaduje stát. Tím by mohly dosáhnout úspory prostředků na výkon samostatné působnosti. Meziobecní spolupráce běžně funguje v řadě vyspělých evropských zemí, a to za nemalé podpory státu. Typickým příkladem jsou Francie nebo Švýcarsko. V zájmu občanů a rozvoje malých obcí by proto i český stát měl tuto cestu podpořit. Návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2011 počítá se snížením příspěvku na výkon přenesené působnosti pro všechny obce o téměř 18 %. Takovéto kroky jednoznačně vytvářejí tlak především na malé obce, nedostatek peněz na výkon státní agendy budou muset financovat ze svých samosprávných rozpočtů určených na investice. V každém případě bude zajímavé sledovat, jak budou o tomto návrhu hlasovat jednotliví poslanci se zkušenostmi z komunální politiky.

Podle zkušeností z jiných evropských zemí a odborníků je zřejmé, že spolupráce založená na dobrovolném sdružení obcí představuje efektivní krok k zajištění optimálních služeb občanům a výkonu veřejné (státní) správy v území. Požadavek na legislativní řešení dobrovolného sdružování obcí formou meziobecní spolupráce s finanční motivací jako jednoho z prostředků obrany proti násilnému slučování obcí má proto SMO ČR dlouhodobě ve svých prioritách činnosti. Bude to rovněž jeden z bodů jednání zástupců Svazu na ministerstvu vnitra, které se uskuteční v pátek 22. října 2010.