14.01.2022

Povinné testování zaměstnanců – nově i zastupitelé, radní a členové výborů

EDIT: Nevztahuje se na členy výboru zastupitelstev a komisí zřízených radou.

Před několika hodinami jsme vás informovali o povinnosti testování zaměstnanců, která se nově vztahuje i na funkcionáře obcí a měst. Ministerstvo vnitra se v rámci svého čerstvě zveřejněného výkladu odklonilo od dříve avizovaného postupu, a to tak že povinnost testování se sice vztahuje na členy zastupitelstev, rad i na zvláštní orgány obce (jako je např. komise pro projednávání přestupků), avšak již se nevztahuje na členy výboru zastupitelstev a komisí zřízených radou.

Při výkladu mimořádného opatření jsme vycházeli z jeho smyslu – tedy provést testování v podstatě všech aktivních osob, proto bychom testování, resp. předkládání potvrzení o podstoupení testování i v rámci těchto orgánů doporučovali, byť je dobrovolné.

Od 17. ledna 2022 se povinnost testování zaměstnanců vztahuje i na očkované zaměstnance a ty, co nemoc v nedávné době prodělali. Všichni zaměstnanci by tak měli být testování podrobeni. Testování by mělo být prováděno prostřednictvím rychlého antigenního testu (RAT) určeného pro sebetestování, a to s frekvencí dvakrát za týden, s tím, že mezi testy by měl být alespoň třídenní rozestup. Nebude-li zaměstnanec v den testování přítomen, provede se test v den jeho příchodu na pracoviště.

K testování nejsou povinni zaměstnanci, kteří se vzhledem k povaze své práce na pracovišti nesetkávají s třetími osobami, nebo kteří nevykonávají práci na pracovišti.

Nově se povinnost rozšiřuje i na osoby, které jsou orgánem nebo členem orgánu právnické osoby, pokud nejsou zaměstnanci této osoby, a to za stejných podmínek jako v případě zaměstnanců. To znamená, že povinnost testování se vztahuje i na volené představitele obcí – zastupitele, radní, členy výborů, komisí atd. Testování samozřejmě nemusejí podstupovat ve frekvenci 2× týdně, nýbrž vždy při příchodu na konkrétní schůzi či zasedání.

Lze rovněž předpokládat, že většina těchto osob bude testována u svých zaměstnavatelů či v rámci výkonu samostatně výdělečné činnosti, pro tento účel stačí doložení potvrzení zaměstnavatele o tom, že tato osoba preventivní testování u něj podstupuje.

Připravili jsme pro vás automatické dokumenty: potvrzení o preventivním testování, a to buď pro zaměstnance obce nebo pro zaměstnance jiného zaměstnavatele (využijí např. neuvolnění zastupitelé).

Povinnost podstoupit test se nevztahuje na osoby, které byly testovány RT-PCR testem v posledních 72 hodinách, antigenním testem, který provedl zdravotnický pracovník s negativním výsledkem, nebo který podstupuje preventivní testování u jiného zaměstnavatele, nebo u jiné právnické osoby, jejímž je orgánem nebo členem orgánu. Jinými slovy, preventivní testování je osoba povinna podstupovat pouze na jednom místě. Všechny tyto výjimky z povinnosti testování by měl zaměstnanec doložit.

Zaměstnavatelé by měli vést evidenci provedených testů u zaměstnanců, a to v rozsahu datum testování, jména a příjmení osob, data narození, čísla pojištěnce a názvu zdravotní pojišťovny a výsledek testů a tuto evidenci uchovávat po dobu 90 dnů.

SOUVISEJÍCÍ DOTAZY

 

Zaměstnanci vyšel pozitivní výsledek samotestu v rámci preventivního testování, co máme dělat? (k 17. 1. 2022)

Co máme dělat, když zaměstnanec odmítne podstoupit test? (k 17. 1. 2022)

Vztahuje se příspěvek 60 Kč/osoba/test, za testování na covid - 19 nařízené od 17. 1. 2022 i na zaměstnance obecního úřadu? (k 17. 1. 2022)

Co máme dělat, když zastupitel odmítne podstoupit test? (k 17. 1. 2022)