25.04.2014

Rozpočtové určení daní rok po změně

Od ledna 2013 došlo k novému nastavení rozpočtového určení daní. Změnou zákona došlo k parametrickým změnám v nastavení zákona. Došlo k celkovému posílení sdílených daní ze státního rozpočtu a změnil se koeficient výpočtu. Nejdůležitější roli však stále hraje počet obyvatel, avšak díky postupným přechodovým

Od ledna 2013 došlo k novému nastavení rozpočtového určení daní. Změnou zákona došlo k parametrickým změnám v nastavení zákona. Došlo k celkovému posílení sdílených daní ze státního rozpočtu a změnil se koeficient výpočtu. Nejdůležitější roli však stále hraje počet obyvatel, avšak díky postupným přechodovým koeficientům nedochází ke skokům na hranici počtu obyvatel, jak tomu bývalo v minulosti. Do koeficientu se dostalo nově kritérium počtu žáků v obci s váhou 7 %. Nově došlo také ke zastropování kritéria rozlohy katastru obce na hodnotu 10 ha na obyvatele. Tato novinka postihla malé obce s rozlehlým katastrem zejména v pohraničí, např. na Šumavě. Těmto malým obcím měl být podle návrhu sněmovního Rozpočtového výboru z roku 2013 dočasně výpadek příjmů v důsledku zastropování velikosti katastru kompenzován z kapitoly Všeobecné pokladní správy, avšak nová politická reprezentace takovouto kompenzaci v rámci rozpočtu neschválila.

Tabulka č. 1

 

2013

2012

Daň z přidané hodnoty

20,83 %

21,4 %

Daň z příjmu právnických osob

23,58 %

21,4 %

Daň z příjmu fyzických osob – vybíraná srážkou

23,58 %

21,4 %

-          ze závislé činnosti

22,87 % + 1,5 % dle zaměstnance

21,4 % + 1,5 % dle zaměstnance

-          ze samostatné výdělečné činnosti

23,58 % z 60 % celostátního výnosu + 30 % dle místa bydliště podnikatele

21,4 % z 60 % celostátního výnosu + 30 % dle místa bydliště podnikatele

Daň z nemovitosti

100 %

100 %

  

V současné době je již známo celostátní inkaso jednotlivých daní, tudíž i inkasa sdílených daní, které připadají obcím jako celku, což ukazuje tabulka č. 2. Nejvýznamnější daní je DPH, u které došlo na počátku roku 2013 k parametrickým změnám sazeb - zvýšení na 15 % a 21%, což přineslo obcím oproti roku 2012 nárůst téměř o 8,5 mld. Kč. Pokud jde o daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, tak pro obce došlo k meziročnímu navýšení o 9 %. V celostátním měřítku došlo ovšem k poklesu inkasa této daně v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností a nižším růstem mezd. K navýšení pro obce došlo i v dani z příjmu fyzických osob, i když celostátně bylo její inkaso nižší z důvodu poklesu zisku firem. Jak tato čísla ukazují v porovnání s celostátními inkasy daní, změna RUDu od 1. 1. 2013 přinesla pozitivní dopady pro obce. I přes pokles celostátního inkasa sdílených daní, díky změně rozdělení, došlo k posílení prostředků pro obce. Vybraná daň z nemovitosti je téměř shodná s rokem 2012. Tabulka č. 2 shrnuje daňové příjmy obcí ve srovnání let 2012 a 2013. Ve všech sledovaných ukazatelích došlo u obcí k nárůstu inkasa v roce 2013 a 2012, pro porovnání ještě uvádím změnu vývoje celostátního inkasa, můžeme tedy vidět, že změna nastavení zákona o RUD byla pro obce makroekonomicky příznivá

 

Tabulka č. 2

Daňové příjmy obcí 2013 vs. 2012

Skutečnost v mil.Kč

Meziroční srovnání

rok 2012

rok 2013

mil. Kč

%

Daně z příjmů fyzických osob

32 915,34

35 853,35

2 938,01

108,9%

   - ze závislé činnosti a funk. požitků

27 359,71

29 788,86

2 429,15

108,9%

   - ze samostatné výdělečné činnosti

2 737,15

3 030,30

293,14

110,7%

   - z kapitálových výnosů

2 817,40

3 033,84

216,44

107,7%

Daně z příjmů právnických osob

33 178,65

36 055,06

2 876,41

108,7%

 - daň z příjmů právnických osob

27 760,86

30 446,95

2 686,08

109,7%

 - daň z příjmů práv. osob za obce

5 417,74

5 608,11

190,37

103,5%

Daně z přidané hodnoty

55 744,25

64 148,39

8 404,14

115,1%

Daně a poplatky z vyb. čin. a služeb

14 091,31

15 932,65

1 841,33

113,1%

 - poplatky a odvody v obl.život.prostředí

2 879,83

2 770,01

-109,81

96,2%

 - místní poplatky z vyb. čin. a služeb

4 807,00

5 144,62

337,62

107,0%

 - ostatní odvody z vyb. a služeb

4 454,46

5 621,87

1 167,41

126,2%

 - správní poplatky

1 950,03

2 396,15

446,12

122,9%

Daně z nemovitosti

9 602,11

9 736,02

133,91

101,4%

Ostatní daňové příjmy

2,84

0,39

-2,45

13,8%

Daňové příjmy celkem

145 534,55

161 725,86

16 191,31

111,1%

Stav na bankovních účtech

70 159,15

81 632,78

11 473,63

116,4%

 

Porovnání jednotlivých obcí z RUDu 2012 a 2013 vyšlo za období měsíců leden – říjen 2012 a 2013 následovně. V Čechách si polepšilo meziročně za stejné období 4 462 obcí, pohoršilo 98. Na Moravě to je 1 653 obcí s plusem v příjmech a pouze 22 obcí si meziročně pohoršilo. V roce 2013 je tedy na tom celostátně hůře celkem 120 obcí, přičemž celkově si polepšilo 98 %. Změna RUDu byla tedy pro obce vesměs pozitivní.

            Na semináři bylo rovněž diskutováno možnost dalších změn RUDu v budoucnu. Se svým požadavkem se přihlásili krajské samosprávy, které by chtěly navýšení prostředku ze sdílených daní, ovšem nikoli na úkor obcí, ale ze státního rozpočtu. Lze také očekávat zahájení diskuse o možnosti zrušení 30% motivační složky daně z příjmu fyzických osob ze samostatné činnosti. V pohledu RUDu ovšem tuto daň neplatí pouze podnikatelé, ale také osoby, které si přiznání nenechávají zpracovat zaměstnavatelem. Ve chvíli, kdy si FO vezme od zaměstnavatelů pouze potvrzení o zdanitelných příjmech a pak podá přiznání sama (např. upravené o hypoteční úroky, příspěvky odborům, penzijní připojištění, další zaměstnání či podnikání apod.), stává se z pohledu RUD podnikatelem. Motivem k této změně je požadavek řady obcí, které doplácejí na zálohový systém placení této daně.Finanční správa musí podle tohoto argumentu následně vracet přeplatky za placené zálohy, což může mít negativní dopady na daňové výnosy v obci. Takto odstraněné prostředky by se do sdílených daní dostaly prostřednictvím daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti 1,5% složky na zaměstnance.

Před jakoukoli změnou rozpočtového určení daní je nejdříve nutné analyzovat současný stav a analyticky zvážit možné dopady změn na jednotlivé velikostní kategorie obcí. Při jednáních s ministrem financí zástupci Svazu vznesly požadavek, aby zástupce Svazu byl přítomen od začátku jakékoli přípravy změny rozpočtového určení daní.  V návaznosti na to, byla přislíbena účast zástupců Svazu v pracovní skupině k RUDu, která by se analýzou měla zabývat. 

 

David Sláma