07.01.2013

Postup při zřizování účtů u ČNB

V návaznosti na článek Zřizování účtů u ČNB, kterým jsme Vás v pátek 4. 1. 2013 informovali o povinnosti zřídit běžný účet u ČNB pro příjem dotací, návratných finančních výpomocí a příjmů ze sdílených daní (ty ovšem lze za určitých podmínek nechat dál zasílat na účty do stávajících bank), vytvořil Svaz  přehled základních informací, které je nezbytné vědět, než půjdete zřídit bankovní účet obce u ČNB.

V návaznosti na článek Zřizování účtů u ČNB, kterým jsme Vás v pátek 4. 1. 2013 informovali o povinnosti zřídit běžný účet u ČNB pro příjem dotací, návratných finančních výpomocí a příjmů ze sdílených daní (ty ovšem lze za určitých podmínek nechat dál zasílat na účty do stávajících bank), přinášíme další důležité informace týkající se této problematiky.

Svaz vytvořil přehled základních informací, které je nezbytné vědět, než půjdete zřídit bankovní účet obce u ČNB:

  • před uzavřením smlouvy o běžném účtu je zapotřebí předložit tyto dokumenty:

a)      zápis z ustavující schůze o volbě starosty

b)     doklad o přidělení identifikačního čísla (IČ)

c)      písemnou žádost o zřízení účtu  - tiskopis bohužel neexistuje (písemně pod hlavičkou obce, Věc: Žádost o zřízení běžného účtu, následuje např. tento text: „Žádáme Vás tímto o zřízení běžného účtu v souladu s novelou zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.“, razítko + podpis statutárního zástupce obce;

  • dokumenty je možné zaslat pobočce ČNB i poštou, avšak pak musí být úředně ověřené, zatímco při návštěvě pobočky budou ověřeny na místě pracovníkem banky;
  • ČNB zřizuje a vede účty pro právnické osoby ve všech svých pobočkách;
  • působnost poboček ČNB pro zřizování a vedení účtů klientů je interně určena dle sídla klienta v příslušném kraji/okresu;
  • kontaktní údaje jednotlivých poboček jsou uvedeny v „Informacích pro nové klienty o zřizování a vedení účtů v ČNB v souvislosti s novelou zákona o rozpočtových pravidlech“ - v tabulce na straně 4 - 7;
  • otevírací doba poboček je denně 7,30 – 11,30 hod. a 12,30 – 14,00 hod.;
  • k obsluze běžného účtu u ČNB je možné si nechat zřídit i internetové bankovnictví;
  • ČNB neposkytuje k účtům vedeným pro klienty – právnické osoby platební karty;
  • u těchto účtů je ČNB oprávněna poskytovat pouze služby spočívající v provedení převodu peněžních prostředků z účtu, k němuž dává platební příkaz plátce (tzn. obec), a to i prostřednictvím elektronického bankovnictví - čili zjednodušeně řečeno - finanční prostředky může obec z účtu pouze převést jinam a nebo je na účtu ponechat.
  • Před návštěvou banky, kdy už půjdete uzavřít smlouvu o účtu u příslušné pobočky, je třeba pobočku kontaktovat (nejlépe telefonicky či e-mailem) a dohodnout s příslušnou likvidátorkou – tzn. kontaktní osobou  - termín návštěvy nebo způsob předání/zaslání příslušných dokumentů. Dle informací z ČNB je možné po dohodě s likvidátorkou zaslat nezbytné podklady nejprve e- mailem (naskenované). Na základě těchto podkladů bude připravena smlouva. Jakmile půjdete podepsat tuto smlouvu, předložíte pouze originály dokumentů a bez zbytečného zdržování smlouvu uzavřete.  
  • Je zapotřebí, aby osobně pobočku navštívily všechny osoby, které budou oprávněny disponovat s účtem, a tudíž budou uvedeny v podpisových vzorech k účtu.
  • Podmínky ČNB pro vedení účtů právnickým osobám a provádění platebního styku platné od 1. 1. 2013 naleznete zde