21.02.2011

Diskuze o RUD: "ďolík" bude zasypán

Ministerstvo financí představilo kompletní propočty, které mají sloužit jako podklad pro přípravu novely zákona o rozpočtovém určení daní. Nový způsob rozdělování by především měl zvýšit příjmy obcí na dně tzv. U-křivky. Svaz požádal, aby se situace řešila již v roce 2012 formou vyrovnávacího příspěvku.

Ministerstvo financí představilo kompletní propočty, které mají sloužit jako podklad pro přípravu novely zákona o rozpočtovém určení daní. Nový způsob rozdělování by především měl zvýšit příjmy obcí na dně tzv. U-křivky. Svaz požádal, aby se situace řešila již v roce 2012 formou vyrovnávacího příspěvku.

Výpočty zohledňují prakticky všechny dlouhodobé požadavky Svazu. Zcela závazně se hovoří o rozšíření kritérií sdílení o počet žáků základních a také mateřských škol. Dotaci na žáka, která slouží k úhradě neinvestičních nákladů, by nadále získávaly pouze obce, které základní a mateřské školy zřizují. Navíc by získaly rovněž část ze sdílených daní. Váhu kritéria ministerstvo navrhuje ve výši 5 %, ačkoliv ještě před dvěma lety se uvažovalo o 7 % nebo 8 %. V této souvislosti požádal Svaz ministerstvo o informaci, s jakou průměrnou částkou neinvestičních nákladů na žáka se v modelu počítá. Již dříve se hovořilo o odpovídající částce zhruba 8 tis. Kč. Pro zhodnocení navrhovaného řešení je třeba výpadek daňových příjmů u obcí, které nezřizují školu, srovnat se souvisejícím snížením výdajů, které v současné době musí hradit obci se školou (novela školského zákona zde představuje nezbytnou součást celého záměru).

Ministerstvo financí rovněž souhlasilo s myšlenkou rozpuštění dotací do sdílených daňových příjmů. Předpokládaná aktualizace dotačních titulů však nenaplnila očekávání a navíc se snaha setkala s neochotou na straně výdajových ministerstev. Zejména z tohoto důvodu dojde k plošnému krácení všech dotací tak, aby výsledná částka 1 mld. Kč mohla být zapojena do rozpočtového určení daní. Částka má především sloužit k posílení daňových příjmů obcí okolo 5 tis. obyvatel, jejichž příjmy na obyvatele jsou dnes nejnižší. Vzhledem k tomu, že účinnost novely RUD se předpokládá spíše od roku 2013, požádal Svaz, aby současně s přípravou státního rozpočtu na rok 2012 došlo k vyčlenění výše uvedené částky, která by těmto obcím byla poskytnuta formou neúčelového příspěvku. Od roku 2013 by se pak stejná částka stala součástí sdílených daní. Podle Ivana Černého, předsedy Finanční komise Svazu a zastupitele města Úvaly, je třeba situaci obcí a měst, která poskytují řadu služeb pro občany z okolních obcí, řešit co nejdříve a bez ohledu na možné průtahy při projednávání novely v Poslanecké sněmovně.

Návrh předpokládá určité změny v hranicích jednotlivých pásem postupných přechodů, kde hraniční hodnotou by nemělo již být 5 tis. obyvatel, ale 3 tis. obyvatel. Podle Jaromíra Jecha, výkonného místopředsedy Svazu, je však stále třeba především zohledňovat služby, které daná velikostní kategorie obcí vykonává. Nezřídka se zdá, že v přístupu ministerstva, ač velmi pečlivém, hrají roli pouze čísla a procenta, nikoliv skutečnosti, které odrážejí.

Nevyslyšen zůstává požadavek zařazení spotřebních daní mezi daně sdílené mezi státním rozpočtem a rozpočty samospráv. Naopak se hovoří a do orientačních výpočtů budoucích zdrojů se zahrnují příjmy ze zdanění hazardu a upravená daň z nemovitostí. Zcela novým tématem se pak stal vliv předpokládaného zvýšení DPH pro účely úhrady nákladů souvisejících s daňovou reformou. Vynětí přírůstku inkasa totiž bude muset probíhat také prostřednictvím zákona o rozpočtovém určení daní a odhady mohou mít nakonec také vliv na celkovou částku DPH rozdělovanou obcí a městům.

Podle očekávání se diskutovalo také o násobcích daňových příjmů na obyvatele mezi jednotlivými velikostními kategoriemi. Návrh nepředpokládá sjednocení výpočtu pro hl. m. Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň, ale počítá s krácením jejich příjmů o zhruba 3 %, což u hl. m. Prahy předpokládá 1,1 mld. Kč a u tří magistrátních měst v součtu 0,5 mld. Kč.

Podle ministerstva vyplývá ze srovnání daňových příjmů na obyvatele, že v šesti obcích převyšuje tato hodnota příjmy hl. m. Prahy, které je současně krajem. Mediálně přitažlivý a značně zjednodušený požadavek trojnásobného rozdílu mezi „nejbohatšími“ a „nejchudšími“ tak dostává poněkud jiný rozměr. Zástupce hl. m. Prahy opětovně poukazovali na fakt, že jako kraj získává Praha podstatně méně než odpovídá počtu obyvatel. Korektní srovnání lze tedy provádět pouze po sečtení daňových příjmů obce a současně daňových příjmů na obyvatele příslušného kraje. Ministr financí již dříve uvedl, že nejprve předpokládá novelu RUD pro obce a až následně se budou řešit kraje.

Jednotliví účastníci dnešní schůzky se mají do dvou týdnů vyjádřit k navrženému řešení. Ministerstvo je připraveno ihned zahájit práce na paragrafovém znění novely tak, aby její předložení Poslanecké sněmovně proběhlo ještě před letošními parlamentními prázdninami.