23.05.2012

U-křivka konečně v řešení

Vláda na svém dnešním jednání schválila kompromisní návrh změny v rozpočtovém určení daní, který v řadě aspektů vychází z dlouhodobých požadavků Svazu. Věřme, že rozpočty měst na tzv. daňovém dně budou konečně posíleny. Svaz v souladu se stanovami chce hledat řešení pro ty malé obce, pro které má návrh znamenat více než třetinový meziroční propad daňových příjmů.

Vláda na svém dnešním jednání schválila kompromisní návrh změny v rozpočtovém určení daní, který v řadě aspektů vychází z dlouhodobých požadavků Svazu. Věřme, že rozpočty měst na tzv. daňovém dně budou konečně posíleny. Svaz v souladu se stanovami chce hledat řešení pro ty malé obce, pro které má návrh znamenat více než třetinový meziroční propad daňových příjmů.

Po pěti letech, řadě jednání pracovní skupiny a množství výpočtů bude konečně předložen návrh změny rozpočtového určení daní. Původní radikální (a nerealizovatelné) verze se podařilo upravit do podoby kompromisu, který řeší především situaci menších měst. Jde o města, která mají nezpochybnitelný význam také pro rozvoj venkovského území.

Svaz vítá především rozšíření kritérií o počet žáků základních a mateřských škol, jehož cílem je odstranění dohadů mezi jednotlivými obcemi na úhradě neinvestičních nákladů. Již v připomínkovém řízení v srpnu loňského roku Svaz upozorňoval, že novela školského zákona je nezbytná. V poslední době se objevily názory, že by při novele mělo být řešeno také financování nepedagogických pracovníků. V tomto případě by však musely být navýšeny zdroje obecních rozpočtů ještě podstatnějším způsobem a zrušen centrální způsob stanovení platů.

Již od roku 2009 Svaz na základě usnesení Sněmu v Karlových Varech požadoval, aby každá obec získala ze sdílených daní minimálně 7,8 tis. Kč na obyvatele. V tisku se v posledních dnech objevila vyjádření pana poslance Gazdíka o zásadním požadavku na minimálně 9 tis. Kč na obyvatele každé obce. Je zřejmé, že přítomnost starostů a zastupitelů členských obcí Svazu je přínosem pro řešení problémů. Skutečný přínos do rozpočtů jednotlivých obcí se ukáže až v závislosti na skutečném plnění predikcí celostátního daňového inkasa. Nutno podotknout, že tyto odhady se posledních letech ukazují spíše jako systematicky nadhodnocované. Systémové zvýšení zdrojů může být rovněž ohroženo dalšími méně viditelnými zásahy do zákona č. 243/2000 Sb., v souvislosti s úpravami daňové legislativy. Navíc vláda dnes schválila další tisk, který se RUD rovněž dotýká. Existuje obava, že se prostředky pro samosprávu budou současně prostřednictvím jiných zásahů zase snižovat.

Z pohledu Svazu je řešení „U-křivky“ na levé straně, tedy v případě malých obcí s velkým katastrem, značně radikální. Jde o zřejmou snahu Ministerstva financí napravit vlastní nesystémovou úpravu z roku 2008. Obcím s velkým katastrem byly prostřednictvím koeficientu rozlohy podstatně navýšeny příjmy. Nynější návrh, který omezuje započitatelnou výměru na 3 ha na osobu, se však nedotýká jen tolik diskutované Modravy. Z výpočtů, které provedla Kancelář Svazu, vyplývá, že u 70 obcí dochází k meziročnímu poklesu na úrovni třetiny dnešních daňových zdrojů. V souladu se stanovami chce nyní Svaz usilovat o mimořádnou kompenzaci v objemu maximálně 68 mil. Kč pro tyto obce tak, aby jejich hospodaření nebylo ohroženo. Svaz tak stále prosazuje myšlenku, že změny v systému rozpočtového určení daní nemohou být řešeny na úkor žádné velikostní kategorie obcí.

Kompromisní návrh neobsahuje žádnou formu zvýšení motivace či podpory meziobecní spolupráce. Jde o podněty, které by v budoucnu při odborných diskuzích neměly být opomíjeny.