08.09.2011

Rozpočet na rok 2012: žádné dobré zprávy

Vláda dnes začala projednávat návrh státního rozpočtu na rok 2012. Údaje pro obce nejsou příliš povzbudivé, a to ani vzhledem k očekávané skutečnosti roku 2011. Přinášíme informace o předpokládaných příjmech a výdajích.

Vláda dnes začala projednávat návrh státního rozpočtu na rok 2012. Údaje pro obce nejsou příliš povzbudivé, a to ani vzhledem k očekávané skutečnosti roku 2011. Přinášíme informace o předpokládaných příjmech a výdajích.

„Obce a kraje budou v roce 2011 participovat v souladu s platnou úpravou rozpočtového určení daní na dodatečných daňových příjmech plynoucích z realizace opatření obsažených v programovém prohlášení vlády a z dalších opatření, která mají vliv na daňové příjmy obcí a krajů. V rámci těchto opatření figuruje například padesátiprocentní srážková daň na státní příspěvek u stavebního spoření. Přínos tohoto a dalších připravovaných návrhů v oblasti daňové legislativy bude podle očekávání činit pro územní rozpočty více než 3 mld. Kč,“ domnívalo se ministerstvo financí při přípravě rozpočtu na rok 2011. Aktualizovaný odhad se od rozpočtovaného odlišuje zhruba o 6 mld. Kč, podrobnější členění uvádí následující tabulka.

Srovnání daňových příjmů obcí (mld. Kč)

 

 

 Tabulka obsahuje také údaje pro rok 2012. Největší meziroční nárůst se předpokládá u daně z přidané hodnoty, kde by mělo v příštím roce dojít ke změně v podílu sdílení z 21,4 % na 19,93 % (viz sněmovní tisk 377, který minulý týden prošel 3. čtením). Není úlohou Svazu hodnotit kvalitu daňových predikcí, nicméně zkušenost vybízí spíše k obezřetnému nakládání s údaji v poslední době publikovanými.

Příspěvek a dotace
Právě v návaznosti na očekávané (a nerealizované) zvýšení daňových příjmů došlo v roce 2011 ke krácení příspěvku na přenesený výkon státní správy o 17,6 %. Již v loňském roce Svaz upozorňoval na zcela chybnou konstrukci nahrazování zdrojů na financování státní správy prostředky určenými na financování rozvoje obcí. Navíc ministerstvo financí zcela opominulo vazbu mezi daňovými příjmy určenými pouze obci a podstatně větším správním obvodem. Problém byl také jedním z témat pravidelného jednání s vládou ČR. Předkladatel svoji chybu uznal a výpadek na jaře kompenzoval zvláštní dotací.
Navzdory nerealizovanému zvýšení daňových příjmů však výše příspěvku pro rok 2012 zůstává stejná jako loni. Tentokrát nejde o plošné krácení, ale o úpravu koeficientů v příloze 8. Výsledek je však víceméně stejný. Zkušební výpočty, které provedli členové pracovní skupiny obcí s rozšířenou působností, ukazují dokonce na ještě další pokles na úrovni 10 %. Je třeba samozřejmě vzít v úvahu souvislost se změnami v sociální oblasti, i když skutečný dopad na jednotlivé obce dnes není schopen vyčíslit asi nikdo.
Níže uvedená tabulka pak ukazuje promítnutí sociální reformy do dotací ze státního rozpočtu, které se meziročně snižují o více než polovinu.

 Struktura příjmů a výdajů obcí v letech 2011 a 2012 (mld. Kč)

Ukazatel

2011 – očekávaná skutečnost

2012 - predikce

v mld. Kč

v %

v mld. Kč

v %

Daňové příjmy

146,0

52,2%

147,7

60,2%

Nedaňové příjmy

27,7

9,9%

28,4

11,6%

Kapitálové příjmy

8,6

3,1%

9,6

3,9%

Přijaté transfery

97,2

34,8%

59,6

24,3%

ze SR

64,4

23,0%

28,1

11,5%

Příjmy celkem

279,5

100,0%

245,3

100,0%

Běžné výdaje

199,5

70,5%

173,6

69,1%

Kapitálové výdaje

83,6

29,5%

77,8

30,9%

Výdaje celkem

283,1

100,0%

251,4

100,0%

S a l d o

-3,6

x

-6,1

x

Zdroj: Návrh státního rozpočtu na rok 2012
V položce přijaté transfery se promítá i další skutečnost vyjádřený větou v komentáři v rozpočtu„v případě kapitálových výdajů se předpokládá jejich meziroční pokles zejména ve spojitosti s prosazovanými úspornými opatřeními ve státním rozpočtu a omezováním investic financovaných z vlastních zdrojů.“ Materiál navíc patrně nezohledňuje skutečnost, že výdaje obcí v důsledku zvýšení sazby DPH rovněž vzrostou, z tabulky je zřejmý pouze pokles v důsledku změny u sociálních dávek.

 

 Skutečnost 2009Rozpočet 2010Skutečnost 2010Rozpočet 2011Oč. skuteč. 2011Rozpočet 2012
Daňové příjmy celkem136559154300142886150900144600146300
z toho      
 Daň z příjmů fyz. osob 309883500032671374003240032000
 Daň z příjmů práv. osob)*326573700032262316003160032100
 Daň z přidané hodnoty541475870057551596005990061500
 Daň z nemovitostí632596008664970087008700
 Poplatky a daně z vybraných činností124301400011737136001200012000
Zdroj: MF ČR státní závěrečný účet za rok 2010, návrh rozpočtu na rok 2011 a 2012
* - DPPO hrazená obcemi činí zhruba 6000 mil. Kč