21.12.2011

Nový zákon převezme zdanění nastavené JIMem

V rámci vypořádání připomínek k novému zákonu o sázkových hrách potvrdil předkladatel záměr převzít úpravu dohodnutou v rámci zákona souvisejícího se zřízením jednoho inkasního místa. Původní snaha o různou úroveň zdanění hazardu a změna procent sdílení ustoupila dohodnutému kompromisu. JIM byl nakonec pod č. 458/2011 Sb. publikován ve Sbírce zákonů poslední pracovní den roku 2011, změna zákona o loteriích je přitom účinná hned od 1. ledna 2012.

V rámci vypořádání připomínek k novému zákonu o sázkových hrách potvrdil předkladatel záměr převzít úpravu dohodnutou v rámci zákona souvisejícího se zřízením jednoho inkasního místa. Původní snaha o různou úroveň zdanění hazardu a změna procent sdílení ustoupila dohodnutému kompromisu. JIM byl nakonec pod č. 458/2011 Sb. publikován ve Sbírce zákonů poslední pracovní den roku 2011, změna zákona o loteriích je přitom účinná hned od 1. ledna 2012.

Příští rok provozovatelé ještě rozdělují, poplatky končí

Z přechodných ustanovení návrhu zdanění, které momentálně čeká na podpis prezidenta vyplývá, že odvod z části výtěžku za rok 2011 bude v příštím roce stále rozdělován loterními společnostmi. V průběhu roku 2012 by pak mělo docházet k prvním zálohovým platbám podle nového systému. V žádném případě však nelze přenášet povinnost financování sportovních, kulturních a jiných aktivit na obce nad rámec činností zastupitelstvem dlouhodobě podporovaných. Svaz několikrát upozornil, že právě obce a města již dnes zajišťují významnější (a efektivnější) podporu pro sportovní, kulturní a další neziskové organizace. Nepříjemnou komplikaci představuje pozdější účinnost tohoto zákona, která nastane až po 1. lednu 2012. Přechodně se sice zkracuje odvodové období, což umožňuje alespoň na část příštího roku aplikovat nový systém, nastane však situace, kdy např. měsíc či dva bude ještě platit dosavadní úprava, včetně vlivu provozovatelů.

Obdobný problém se objevuje ve vztahu k místnímu poplatku. Ten se novelou ruší, avšak k 1. lednu 2012 bude stále možno jej vybírat. Poplatek se hradí na tři měsíce ve výši 1 – 5 tis. Kč za každý přístroj, nově také za každý koncový interaktivní videoloterní terminál a každé herní místo lokálního herního systému (viz zákon č. 300/2011 Sb., tzv. Farského novela). Obce možná ještě poplatky stihnou vybrat, ale alikvotní částku budou vracet.

Také dnešní správní poplatky (povolení na 3, 6 nebo 12 měsíců), které měly spíše charakter daní, se ruší. Zůstává pouze správní poplatek při přijetí žádosti o vydání povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry ve výši 5 tis. Kč a správní poplatek při změně povolení ve výši 3 tis. Kč. Řízení zahájená před účinností novely v rámci jednoho inkasního místa se dokončí podle stávající úpravy, bez ohledu na den splatnosti poplatku.

Jak odhadnout příjem

Správu odvodů ze všech přístrojů budou nově vykonávat finanční úřady. Není zcela zřejmé, jaká se předpokládá součinnost mezi obecními a finančními úřady. Již z daňového řádu vyplývá povinnost správce daně sdělovat příjemci výnosu určitý okruh informací (viz § 257 odst. 4). Svaz však usiluje o to, aby finanční úřady měly povinnost poskytovat např. čtvrtletní přehledy všech povolených přístrojů pro možnost kontroly pevné části odvodu ve výši 55 Kč.

Zatím není zřejmé, zda a jak může obec odhadnout svůj podíl „na průměrném počtu povolených přístrojů a zařízení jednotlivým poplatníkům na celém území státu“. Poměrový ukazatel se může měnit každé čtvrtletí v závislosti na počtu povolených, resp. nepovolených zařízení v dalších více než šesti tisících obcí. Svaz bude požadovat stanovení účinné metodické podpory ze strany finančních úřadů.

Zálohový systém, který Svaz požadoval jako kompenzaci za zrušené místní a správní poplatky, s sebou, bohužel, nese riziko vyrovnání a vratek, s čímž obce mají zkušenost již z daní z příjmů. Zde je třeba uvažovat o systému „varování“ v případě, že významný provozovatel např. ukončí svoji činnost.

Obecně závazné vyhlášky zůstanou zachovány i v nové úpravě

Ministerstvo financí v novém zákoně o sázkových hrách původně plánovalo změnu role obcí v rámci regulace hazardu na jejich území. V původním návrhu tohoto zákona totiž ministerstvo vůbec nepočítalo s možností obcí vydávat obecně závazné vyhlášky k regulaci hazardu, namísto toho stanovilo obec dotčeným orgánem v povolovacím řízení a umožnilo jí vydávat tzv. závazné stanovisko v samostatné působnosti. Návaznost na správní řízení a další aplikační nejasnosti vedly k tomu, že ministerstvo díky tlaku připomínkových míst od této myšlenky ustoupilo. I dle nové právní úpravy sázkových her, která by měla být účinná od roku 2013, tak budou mít obce možnost vydat obecně závaznou vyhlášku a jejím prostřednictvím účinně regulovat hazard v území. Dle zástupců ministerstva bude do nového zákona přeneseno zmocnění k vydávání OZV tak, jak je obsaženo ve stávajícím zákoně ve znění tzv. Farského novely (tedy i s možností úplného zákazu). Oprávnění vydávat obecně závazné vyhlášky podle ustanovení § 10 písm. a) zákona o obcích nebude novým zákonem dotčeno.

Pravomoc vydávat vyhlášky a regulovat hazard na území obce s sebou však nese také některé vedlejší důsledky. Proto ministerstvo v novém zákoně výslovně upravilo zánik povolení o umístění hry (tz. umístění VHP, VLT a dalších technických herních zařízení) v návaznosti na vydání obecně závazné vyhlášky obce. Pokud tedy obec vyhlášku podle nového zákona vydá, pak dojde automaticky k zániku povolení, která jsou touto vyhláškou dotčena, ale až po 12 měsících od vydání vyhlášky. Tímto opatřením by se mělo předcházet situaci, kdy by některé obce libovolně často měnily obecně závazné vyhlášky a tím i místa, kde lze či nelze hazard provozovat. Přes negativní dopady hazardu je dle našeho názoru třeba respektovat podnikatelská práva provozovatelů, neboť pokud investují do legálně provozované herny, mají také oprávněná očekávání určitého zisku.