20.01.2011

Daň z přidané hodnoty: uslyší Senát obce?

V příštím týdnu by měl Senát projednávat novelu zákona o dani z přidané hodnoty, která je prezentována zejména jako nástroj k zamezení daňových úniků. Ustanovení směřují především k plátcům z podnikatelské sféry. V případě obcí a dalších plátců, kteří poskytují plnění zatížená daní i taková, která nejsou předmětem daně, způsobí nové prvky řadu komplikací.

V příštím týdnu by měl Senát projednávat novelu zákona o dani z přidané hodnoty, která je prezentována zejména jako nástroj k zamezení daňových úniků. Ustanovení směřují především k plátcům z podnikatelské sféry. V případě obcí a dalších plátců, kteří poskytují plnění zatížená daní i taková, která nejsou předmětem daně, způsobí nové prvky řadu komplikací.

Svaz měst a obcí v rámci připomínkového řízení nesouhlasil především se zavedením systému tuzemského reverse-charge. V zákoně jde o tzv. režim přenesení daňové povinnosti u nakládání se šrotem, obchodování s emisními povolenkami a hlavně u stavebních prací a montážních prací. Znamená to, že daň na vstupu i na výstupu bude u určitých činností přiznávat a odvádět plátce, pro kterého se zdanitelné plnění poskytuje. Hlavní smysl spočívá v tom, že odběratel má nárok na odpočet daně okamžikem, kdy nastaly skutečnosti zakládající povinnost přiznat daň. V současné době se tento systém využívá u poskytování některých služeb s vysokým potenciálem daňových úniků společnostem v jiných členských státech, mj. také s cílem snížení administrativy související s registrací v jiných členských státech.

Bohužel, právě administrativní zátěž je z hlediska obcí hlavním problémem návrhu. Přijaté faktury za stavební a montážní práce nebudou obsahovat výpočet DPH, ale pouze základy, sazby a informaci, že jde o přenesenou daňovou povinnost. Obec daň vypočte, avšak nezaplatí ji odběrateli, ale odvede finančnímu úřadu. Zvyšuje se však administrativní zatížení, neboť kvůli kontrole bude třeba doplnit daňové přiznání o přehled všech obdržených faktur za stavební a montážní služby. Svaz upozorňoval, že pro obce, které většinou neposkytují zdanitelná plnění, jde o ustanovení bez zřetelných výhod. Ve všeobecném odhodlání bojovat s daňovými podvody, jehož opodstatnění nelze zpochybňovat, se související administrativní zátěži přikládá menší význam. Na základě argumentů Svazu přistoupilo ministerstvo alespoň na odložení účinnosti na rok 2012, čímž měl vzniknout prostor pro přípravu metodiky. Ten se však krátí.

V průběhu projednávání novely vyplynuly další možné problémy, které budou mít přímý vliv na rozpočty obcí. Kancelář Svazu zde aktivně spolupracuje s krajskými metodiky i odborníky z oblasti daní a účetnictví. Níže uvádíme shrnutí doplněná konkrétními příklady dopadů. Věříme, že včasná upozornění mohou obcím – plátcům DPH pomoci předejít nepříjemným překvapením, příp. upravit vztahy s dodavateli. Další aspekt novely, tedy změna nároku na odpočet, byla diskutována již v průběhu projednávání v Poslanecké sněmovně v prosinci loňského roku.

Svaz již na začátku ledna oslovil zpravodaje, pana senátora Pakostu, s žádostí o úpravy účinnosti některých částí zákona a omezení aplikace reverse-charge. Především pak požádal o zdůraznění, že metodická podpora Ministerstva financí, která bude vycházet ze znalosti fungování hospodaření plátců z neziskového sektou, je v tomto případě opravdu nezbytná.