13.10.2022

Jak na trauma

Nadace Sirius v rámci svých aktivit zaměřených na problematiku ohrožených dětí dokončuje projekt pod názvem „Jak na trauma“, který je určen široké odborné veřejnosti pracující s lidmi (dětmi i dospělými). Jedná se o e-learning (celkem 11 edukačních videí v celkovém čase cca 70 minut), který bude volně dostupný všem cílovým skupinám.

Nadace ve spolupráci s panem prof. Radkem Ptáčkem (psycholog) a paní Mgr. Terezií Pemovou (sociální pracovnice) dokončuje projekt pod názvem „Jak na trauma“, který je určen široké odborné veřejnosti pracující s lidmi (dětmi i dospělými). Jedná se o e-learning (celkem 11 edukačních videí v celkovém čase cca 70 minut), který bude volně dostupný všem cílovým skupinám.

Edukační videa budou připravena k šíření v listopadu 2022.

 

Cílem projektu je:

  • zvýšit povědomí o problematice různých forem traumatu a to, jak ovlivňuje zdraví, chování, prožívání i sociální vztahy traumatizovaných osob (zejména dětí, ale i osob, které o ně pečují, včetně pedagogů, psychologů, sociálních pracovníků, zdravotníků, rodičů, pěstounů a náhradních rodičů a dalších pracovníků);
  • posílit mimoterapeutickou pomoc a podporu ohroženým dětem (případná psychoterapie nemůže být úspěšná, pokud dítě tráví podstatnou část dne/týdne v nedostatečně podpůrném a necitlivém prostředí školy, volnočasových aktivit, v kontaktu s neinformovanými úřady, či justicí nebo s osobami, které těmto dětem nerozumí); 
  • předcházet retraumatizaci či sekundární traumatizaci, dobře míněným, ale nekvalifikovaným přístupem (např. laické terapeutizování, zaměňování projevu traumatu za vzdorovitost, konfliktnost, nespolupráci, přílišné spoléhání se na budoucí psychoterapeutickou péči, aniž by byla věnována dostatečná pozornost aktuálním potřebám dítěte a postupům, které mohou pomoci dítěte tady a teď);
  • umožnit zkvalitnění veřejné služby (školství, zdravotnictví, sociální služby, volnočasové a komunitní aktivity) směrem k větší senzitivitě vůči traumatizovaným či potenciálně traumatizovaným dětem.

Uživatelé se mohou vzdělávat individuálně, nebo je možné materiál využít pro společné proškolení. Videomateriál bude veřejně a bezplatně dostupný (prostřednictvím webových stránek), ve formátu umožňujícím přehrávání na běžných PC. Tzn., uživatel se nemusí nikde přihlašovat nebo registrovat, ani nemusí být v přesný čas na příjmu, jako by tomu bylo v případě streamované živé přednášky a může se k videím opakovaně vracet. Materiál také nebude nutné nikam fyzicky distribuovat, ale šíření bude probíhat prostřednictvím informování relevantních organizací a klíčových osob a aktérů.

Kamila Badová

Projektová manažerka

Obecně prospěšná společnost Sirius, o.p.s.

Všehrdova 560/2

118 00 Praha 1

gsm: +420 606 704 739

e-mail: kamila.badova@opssirius.cz

www.opssirius.cz

 

DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE K PROJEKTU:

Posláním projektu je srozumitelným a jednoduše dostupným způsobem zpřístupnit široké odborné veřejnosti informace o problematice traumatu a jeho vlivu na život prospívání dětí.

Trauma zohledňující komunikace je universálním a kulturně senzitivním modelem práce s dětmi/dospělými použitelný ve všech oblastech práce s lidmi. Zavedení tohoto přístupu může pomoci humanizovat a zvýšit kvalitu celého spektra podpůrných služeb (v sociální oblasti, školství, zdravotnictví, justici, volnočasových a komunitních aktivitách). Zavedení trauma zohledňující komunikace pomůže, jak se zvládáním aktuálních obtíží (postcovidové psychické následky, válka na Ukrajině), tak zvýší připravenost pomáhajících systémů do budoucnosti. A to jak pro situace individuální traumazitace (např. násilí v rodině, oběť trestného činu, problematické vztahy dětí ve školním prostředí), tak situace celospolečenské (epidemie, živelné pohromy migrace, válka).

 

Metoda klade důraz na silné stránky každého jedince. Je postavena na podpoře sebe ozdravných schopností jedince a hojení prostřednictvím kvalitních mezilidských vztahů. Trauma zohledňující přístup je aplikovatelný a účinný nejen na klienty zasažené nebo potenciálně zasažené traumatem, ale rovněž pro samotné pracovníky pomáhajících profesí.

 

Trauma zohledňující přístup je primárně založen na předávání relevantních informací, které se týkají traumatu a traumatizace. Je prokázané, že již pouhé zvědomení si komplexních změn souvisejících s traumatem, umožňuje změnu přístupu a komunikace ze strany pomáhajících – přináší více pochopení pro potřeby traumatizovaných osob a pro jejich případné zátěžové chování, zvyšuje citlivost pro monitorování méně očekávaných a prolongovaných projevů traumatu, posiluje pocit kompetence a tím zvyšuje ochranu před sekundární traumatizací nebo vyhořením pomáhajícího.

 

V současné době, kdy jsou v podstatě všechna školská zařízení i sociální služby přetížené krizovou péčí o děti přicházející z Ukrajiny, proto nevidíme jako vhodné organizovat prezenční vzdělávací aktivity. Pro ty nejpotřebnější (učitele/ky, pečovatele/ky, vychotele/ky, družináře/ky, asistenty/ky pedagogů, sociální pracovnice/ky a řadu dalších) je teď nemožné, aby opustili/y svou práci a jeli/y se někam vzdělávat. Srozumitelný a ucelený e-learning, který bude volně dostupný cílovým skupinám, je tak v podstatě jedinou a při tom vysoce efektivní možností, jak vytvořit informační a podpůrnou základnu v tomto tématu. Tímto způsobem se můžeme připravit se i na následující měsíce či roky, během kterých bude nutné kontinuálně a trpělivě pečovat o velké skupiny dětí, které prožily traumatizující události.

 

E-learning bude rovnou tvořen v českém, ukrajinském a ruském jazyce, aby pokryl co nejširší jazykové spektrum pomáhajících, kteří v našem prostředí aktuálně s dětmi pracují. A byť tento projekt reaguje především na aktuální situaci související s válkou na Ukrajině, zavedení trauma zohledňujícího přístupu do služeb pečujících o děti může pomoci i dětem dlouhodobě zatíženým postcovidovou situací či dětem jinak ohroženým.

Alexandra Kocková