15.06.2021

Speciál právní poradny 12/2021

Přinášíme vám opět monitoring legislativy a judikatury, který vzniká v rámci projektu „Efektivní řízení rozvoje obcí jako základní předpoklad efektivnosti výkonu veřejné správy a poskytování veřejných služeb z úrovně obcí“ ESO, realizovaný Svazem měst a obcí ČR.

Novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti řidičů

 

Účinnost 1. 7. 2021

 

O CO V NOVELE JDE?

 

Novela by měla přispět k zefektivnění práce zkušebních komisařů řidičů a zjednodušit provádění zkoušek z praktické jízdy, stejně tak by mělo dojít ke zjednodušení procesu provádění opakovaných zkoušek. Na teoretické zkoušce například nebude muset být přítomen učitel autoškoly, zároveň se prodlužuje doba pro možnost zkoušku opakovat z 6 na 12 měsíců. Nově se i v případě přezkoušení odborné způsobilosti bude postupovat obdobně jako v případě žadatelů o řidičská oprávnění. Úplné znění zákonů naleznete na ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 38 odst. 3, § 39 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  • § 42 a § 45 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

 

SOUVISEJÍCÍ DOTAZY

 

Kolikrát může řidič při přezkoušení z odborné způsobilosti opakovat svou zkoušku, aniž by se musel opětovně podrobit nové výuce nebo výcviku z předmětu, ve kterém neprospěl?

 

Pozor, abyste si odpovědi na dotazy mohli zobrazit, musíte být přihlášeni! Přihlaste se zde.

 

 

Novela občanského zákoníku

 

Účinnost 1. 7. 2021

 

O CO V NOVELE JDE?

 

Novela občanského zákoníku usiluje především o omezení dětských dluhů. Na obce a školy pak může mít vliv především změna ustanovení týkající se náhrady škody způsobené nezletilými. Dosavadní právní úprava vycházela z toho, že nezletilý, který nenabyl plné svéprávnosti, nahradí způsobenou škodu, pokud byl způsobilý ovládnout své jednání a posoudit jeho následky. Společně a nerozdílně s ním byl k náhradě škody povinen ten, kdo nad ním zanedbal náležitý dohled. Pokud škůdce (nezletilý) nebyl povinen k náhradě, pak hradil škodu ten, kdo nad škůdcem zanedbal dohled. Nově se zavádí konkrétní věková hranice, a to 13 let. Nezletilý mladší 13 let bude za jím způsobenou škodu odpovědný pouze tehdy, pokud způsobil tuto škodu činem povahy úmyslného trestného činu nebo je-li to spravedlivé se zřetelem k jeho majetkovým poměrům a majetkovým poměrům poškozeného. Primární odpovědnost je však obecně na osobě, která nad nezletilým zanedbala náležitý dohled. Nebude-li osoba mladší 13 let ani osoba nad ní vykonávajícího dohled odpovědná za způsobenou škodu, může být založena odpovědnost rodičů za náhradu škody, je-li to spravedlivé se zřetelem k jejich majetkovým poměrům a majetkovým poměrům poškozeného. Úplné znění novely naleznete na  ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 2920 a 2921 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

 

Zahrádkářský zákon

 

Účinnost 1. 12. 2021

 

O CO V ZÁKONĚ JDE?

 

Zákon především definuje zahrádkářskou činnost jako veřejně prospěšnou a upravuje podmínky sjednávání pachtovních a nájemních smluv pro zahrádkářskou činnost, a to včetně doby jejího trvání výpovědi a dalších podmínek smlouvy. Kromě toho zákon stanovuje obcím povinnost přispívat k rozvoji zahrádkářské činnosti. Při sjednávání výše pachtovného a nájemného by měla být zohledňována veřejná prospěšnost zahrádkářské činnosti. Úplné znění novely naleznete na  ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 1 až 10 zákona č. 221/2021 Sb., o podpoře zahrádkářské činnosti (zahrádkářský zákon)

 

Vyhláška o náležitostech formulářů k evidenci skutečných majitelů

 

Účinnost 1. 6. 2021

 

O CO VE VYHLÁŠCE JDE?

 

V návaznosti na vydání zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, o němž jsme Vás informovali v předchozích vydáních legislativních novinek, vydalo Ministerstvo spravedlnosti vyhlášku, kterou stanovilo náležitosti formulářů k evidenci skutečných majitelů. Úplné znění novely naleznete na  ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 1 až 8 vyhlášky č. 180/2021 Sb., o náležitostech formulářů k evidenci skutečných majitelů a o změně souvisejících vyhlášek

 

SOUVISEJÍCÍ DOTAZY

 

V minulosti jsme provedli zápis skutečného majitele obcí zřizované příspěvkové organizace, musíme s přijetím zákona o evidenci skutečných majitelů něco dělat?

Má společnost s ručením omezeným, jejímž 100 % vlastníkem je obec, skutečného majitele podle zákona o evidenci skutečných majitel?  

 

 

Novela volebního zákona

 

Účinnost 1. 7. 2021

 

O CO V NOVELE JDE?

 

Ústavní soud svým nálezem zrušil několik ustanovení volebního zákona do Parlamentu ČR, zákonodárci tak schválili novelu volebního zákona, kterou mj. upravují způsob přepočtu hlasů na mandáty, nebo uzavírací klauzule pro koalice, kdy nyní pro koalice složené ze dvou politických stran potřebují alespoň 8 procent hlasů, koalice složené z 3 a více stran pak alespoň 11 procent z celkového počtu hlasů. Zůstávají zachovány volební kraje. Úplné znění novely naleznete na  ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 48 až 53 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

 

 

 

Obrana proti nepovoleným stavbám

 

Rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 26. března 2021, č. j. 6 As 108/2019-39  

 

Rozšířený senát otevírá možnost dotčeným osobám domáhat se odstraňování tzv. černých staveb, tedy staveb nepovolených nebo staveb provedených v rozporu s povolení či opatřením stavebního úřadu, i v případě, že stavební úřad řízení sám nezahájí. Jedinou možností, jak se proti takové stavbě doposud např. vlastník sousedního pozemku mohl bránit, bylo podat podnět k zahájení řízení o odstranění stavby příslušnému stavebnímu úřadu. Pokud však stavební úřad řízení nezahájil, neměl tento vlastník v podstatě žádné další možnosti obrany. Podle rozšířeného senátu však správní soudy mohou vlastníku pozemku poskytnout ochranu na základě tzv. žaloby podané podle § 82 soudního řádu správního. „Pokud by se tedy v následujícím řízení před soudem ukázalo, že stavební úřad nezahájil řízení o odstranění stavby, byť šlo o stavbu nepovolenou, nejen že stavební úřad postupoval v rozporu s právem objektivním, ale především neochránil osoby, jejichž hmotných práv se nepovolená stavba dotýká. Nezákonným zásahem tu tedy je pasivita stavebního úřadu („nečinnost“), který toleroval nepovolenou stavbu a nezahájil řízení o odstranění stavby.“ Více informací naleznete ZDE.

 

DOTČENÁ USTANOVENÍ

 

  • § 129 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů