04.05.2023

Nové smlouvy se společností EKO-KOM

S ohledem na novou legislativu v odpadovém hospodářství připravila autorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a. s. nové smlouvy, které jsou připraveny k podpisu s obcemi. Obsahují zcela novou koncepci, kdy smlouva je rozdělena na smlouvu samotnou a všeobecné obchodní podmínky. Svaz měst a obcí ČR proto požádal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o stanovisko k návrhu nové smluvní dokumentace ze strany EKO-KOM, a. s.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) tak k novému návrhu smlouvy o spolupráci při zajištění zpětného odběru a zařazení místa zpětného odběru do obecního systému odpadového hospodářství nastaveného obcí (dále jen „smlouva“) a všeobecným obchodním podmínkám (dále jen „VOP“) konstatoval k samotnému postavení společnosti EKO-KOM, a. s. (dále jen „společnosti EKO-KOM“), že „není zakázána existence dominantního postavení soutěžitele jako takového, ale až jednání naplňující pojmové znaky skutkové podstaty zneužití tohoto postavení.“ Dle slov Úřadu takový subjekt má pak zvláštní odpovědnost neporušovat svými jednostrannými kroky fungující soutěž nebo nebránit jejímu vzniku či rozvoji (tam, kde na trhu dosud účinná soutěž neexistovala nebo existovala jen v omezené míře). Současně Úřad konstatoval, že „soutěžitele, který zaujímá dominantní postavení, nelze zbavit práva dbát ochrany svých obchodních zájmů…“.

Z pohledu Úřadu jsou navržené změny smluvní dokumentace formální a navazující na legislativní změny. Úřad je považuje za přiměřené a odůvodněné a žádnou z nově sjednaných smluvních podmínek neshledává ve zřejmém nepoměru k poskytovanému plnění. Obdobně se vyjadřuje i k nastavení rozdělení smluvní dokumentace (tj. smlouva a VOP). V této souvislosti však Úřad zdůraznil, že „ze strany společnosti EKO-KOM, jakožto navrhovatele obchodních podmínek, nesmí absentovat vůle na vyváženost smluvního vztahu, a to i v případě budoucích změn smluvních podmínek. Tato vyváženo se Úřadu jeví jako podstatná z důvodu, že obce mají omezenou možnost, jak od výrobců (tj. osob uvádějících na trh nebo do oběhu obaly) získat úhradu nákladů spojených s tříděním a využitím obalových odpadů (většina výrobců totiž své povinnosti stanovené zákonem o obalech plní prostřednictvím AOS, tj. společnosti EKO-KOM); obce jsou přitom rovněž limitovány svou zákonnou povinností nakládat s majetkem s péčí řádného hospodáře, a i proto je žádoucí, aby spolupráci s AOS nebyly nuceny odmítat z důvodů nepřiměřených podmínek…“.

Úřad rovněž konstatoval, že až následná praxe může ukázat, zda některá ustanovení smluvní dokumentace nebudou problematická a ponechal tak prostor ve svém stanovisku na důsledky plynoucí z následné praxe. Současně akcentoval, že pokud obce nechtějí přijít o finanční úhradu sběru a třídění odpadu z obalů, nemají jinou možnost, než spolupracovat se společností EKO-KOM, neboť na trhu nepůsobí žádná další AOS. Následně se i v dalších řádcích vyjádřil k potřebnosti plurality soutěžitelů v hospodářské soutěži, jíž vnímá jako žádoucí a vítanou, a to i ve vztahu k udělení autorizace dle zákona o obalech.

Bližší informace získáte z přiloženého stanoviska Úřadu.

Současně, prosíme, věnujte pozornost našim webovým stránkám, neboť v následujícím období připravujeme webináře se společností EKO-KOM k problematice uzavírání nových smluv o spolupráci při zajištění zpětného odběru a zařazení místa zpětného odběru do obecního systému odpadového hospodářství nastaveného obcí. Plánované termíny by se měly pohybovat v období konce května a června t. r.

 

Mgr. Alena Klimt, Legislativní a právní sekce