26.06.2008

Starostové nesouhlasí se zákazem měření rychlosti městskou a obecní policií

Ve středu v podvečer poslanci schválili úpravy v silničním zákoně. Navržené změny odebírají městům a obcím pravomoc měřit rychlost aut na svých komunikacích. V současné době je to však jediný účinný prostředek v boji proti neukázněným řidičům. Podle Svazu měst a obcí České Republiky (SMO ČR) se tímto krokem výrazně omezí možnosti snižování nehodovosti a zajišťování bezpečnosti na silnicích v obcích a ve městech. Vyzve proto senátory, aby spornou novelu zákona neodsouhlasili a zaslali poslanecké sněmovně zpět k novému projednání.

Ve středu v podvečer poslanci schválili úpravy v silničním zákoně. Navržené změny odebírají městům a obcím pravomoc měřit rychlost aut na svých komunikacích. V současné době je to však jediný účinný prostředek v boji proti neukázněným řidičům. Podle Svazu měst a obcí České Republiky (SMO ČR) se tímto krokem výrazně omezí možnosti snižování nehodovosti a zajišťování bezpečnosti na silnicích v obcích a ve městech. Vyzve proto senátory, aby spornou novelu zákona neodsouhlasili a zaslali poslanecké sněmovně zpět k novému projednání.

Podle Jaromíra Jecha, místopředsedy Svazu měst a obcí, navrhované změny negativně ovlivní bezpečnost na silnicích. „Logická by tato úprava byla ve chvíli, pokud by Policie ČR byla schopna problematiku pirátů silnic sama dostatečně zvládnout, ona však v současnosti nemá odpovídající personální kapacity,“ řekl Jaromír Jech. „V prevenci rychlé jízdy a dalších dopravních přestupků jsou městští a obecní strážníci výraznou pomocí Policii ČR. Považujeme tedy za zcela nerozumné a nesystémové jim tyto pravomoci odebírat,“ doplnil Jaromír Jech. Podle něj je také velmi nestandardní, že navrhované změny poslanci schválili bez předchozích konzultací s těmi, kterých se tato opatření nejvíce dotýkají, a to se starosty obcí. Ti totiž investovali nemalé částky do pořízení systémů kamer a měření rychlosti, a nyní po dvou letech by jim další novela nakoupené zařízení zakázala používat.

Navrhovanou úpravu ještě musí schválit Senát a podepsat president. Starostové měst a obcí prostřednictvím Svazu hodlají požádat senátory, aby navrhovanou novelu neschvalovali. Jestliže totiž změny vejdou v platnost, výrazně se jim tím omezí možnost zajišťovat dopravní bezpečnost na svých komunikacích. Podle návrhu by měření rychlosti v obcích měla dále zajišťovat výhradně jen Policie ČR, která se však potýká s nedostatkem lidí na pokrytí této činnosti. Její představitelé jsou návrhem poslanců také překvapeni, jelikož počítali s tím, že měření rychlosti budou ve větší míře zajišťovat právě městští strážníci a státní policii se tak uvolní ruce pro řešení dopravních přestupků například na dálnicích. 

Představitelé SMO ČR společně s ministrem vnitra hovoří o zcela nekoncepčním kroku poslanců, který nebyl součástí vládní předlohy a mimo jiné znehodnocuje milionové investice z městských rozpočtů do systémů kamer a měření rychlosti. Například Praha investovala do rozšíření systémů kamer a měření rychlosti na 50 milionů korun a další miliony ročně vynaloží na jejich provoz. Za poslední rok klesl počet usmrcených na pražských komunikacích o 41 % a v meziročním srovnání prvních pěti měsíců roku výrazně poklesl počet dopravních přestupků na měřených úsecích komunikací v metropoli až o jednu čtvrtinu. Podobně příznivé zkušenosti mají přitom i ostatní města a obce.


Další informace:
Mgr. Ludmila Němcová

Vedoucí Oddělení legislativně-právního Kanceláře SMO ČR
tel.: +420 234 709 723
email: nemcova@smocr.cz