08.03.2011

VPP a normativní instrukce: určité uvolnění

Komora obcí Svazu měst a obcí vítá uvolnění normativní instrukce týkající se veřejně prospěšných prací. Upozorňuje však, že nejistota, nesourodé a často se měnící podmínky nesvědčí nejen obcím, ale především samotným uchazečům.

Komora obcí Svazu měst a obcí vítá uvolnění normativní instrukce týkající se veřejně prospěšných prací. Upozorňuje však, že nejistota, nesourodé a často se měnící podmínky nesvědčí nejen obcím, ale především samotným uchazečům.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV) vydalo dne 5. ledna 2011 „Normativní instrukci“ (vnitřní předpis), kterou mění dosavadní praxi použití výše uvedených nástrojů aktivní politiky ve smyslu částečného podvázání těchto nástrojů.
Důvod, dle sdělení MPSV, pro vydání instrukce spočívá v nárůstu počtu uchazečů o zaměstnání. Tento interní řídící akt směřuje k „větší rotaci uchazečů o zaměstnání obtížně umístitelných na trhu práce.“ Dle instrukce se má zmíněné rotace dosáhnout „omezením opakovaného zaměstnávání stejných uchazečů, kteří určité práce již vykonávali.“ Jedná se zejména o nekvalifikované práce např.údržba veřejných prostranství, úklid a údržba veřejných budov, tedy o profese, které nejsou náročné na zaučení. Normativní instrukce však obsahuje i možnost opakovaného zaměstnávání uchazečů a to ze zvláštního důvodu. Zvláštním důvodem k opakovanému zaměstnávání může být např. to, že uchazeč dovede zacházet s křovinořezem, nebo má zkušenosti s vedením pracovní skupiny. Instrukce rovněž upravuje výši příspěvků na veřejně prospěšné práce podle § 112 zákona o zaměstnanosti budou v roce 2011 poskytovány v nižší výši z důvodu zkráceného státního rozpočtu.
Zmíněná instrukce by zasáhla do územní samosprávy a to z toho důvodu, dva základní nástroje (veřejně prospěšné práce a společensky účelné místo) jsou využívány převážně městy a obcemi ČR. Ustanovení § 112 zákona o zaměstnanosti, které konkretizuje pojem veřejně prospěšné práce demonstrativně uvádí činnosti, které jsou vykonávány „ve prospěch obcí“. Zmíněná instrukce by mohla narušit plánování a koordinaci těchto činností ve prospěch obce. Města a obce navíc poměrně často využívají vytvoření místa obecně prospěšné práce pro koordinaci veřejné služby, která je instrumentem zákona č. 111/2006 Sb., o hmotné nouzi. Pokud by úřady práce trvaly na zmíněné metodice, mohlo by se stát, že osoba, která koordinuje v daném místě veřejnou službu (a je dobře zaškolená) musí své místo opustit z důvodu zmíněné rotace. Není totiž jisté, jak bude ona výjimka v praxi aplikovaná.
Na základě podnětů od členských obcí projednalo Předsednictvo Svazu již dne 21. ledna negativní dopady na obce a vyjádřilo svůj nesouhlas. Následující osobní setkání zástupců Svazu s představiteli MPSV vedly k určitému uvolnění instrukce. Vysvětlení adresované úřadům práce obsahuje dodatek, že lze opakovaně zaměstnat pracovníka v případě, že není jiný vhodný uchazeč.
Členové předsednictva Komory obcí diskutovali na jednání 8. března ve Velkém Oseku různé přístupy úřadů práce. Je zřejmé, že s ohledem na odlišnou regionální míru nezaměstnanosti se nástroje a míra zapojení státu v rámci území liší. Zjištěné rozdíly však naznačují spíše určitou nekoncepčnost přístupu. Komora obcí se bude tématu dále věnovat také na příštím zasedání dne 21. dubna v Klenčí pod Čerchovem.