14.10.2025

Most mezi obcemi a státními podniky: představujeme partnery samospráv

Na popud Svazu měst a obcí České republiky se 17. září 2025 v Kongresovém centru Praha uskutečnilo první oficiální setkání zástupců samospráv s řediteli státních institucí, podniků a organizací. Cílem akce bylo prohloubit vzájemné propojení, zlepšit informovanost o činnosti jednotlivých subjektů a nabídnout obcím přehled o možnostech spolupráce. Na úspěšné setkání nyní navazujeme sérií krátkých medailonků, v nichž postupně představíme jednotlivé účastníky a jejich přínos pro obce.

Setkání, které Svaz měst a obcí ČR inicioval s cílem posílit komunikaci mezi samosprávami a státní správou, ukázalo, že zájem o spolupráci je na obou stranách značný. Zástupci podniků a institucí představili obcím své služby, kompetence i konkrétní příklady dobré praxe – od krizového řízení přes technické zkoušky až po hospodaření s vodou, energiemi a majetkem. V navazujících medailoncích, které budeme průběžně doplňovat,  přinášíme detailnější pohled na jednotlivé organizace, jejich poslání a možnosti, které mohou obcím nabídnout při každodenním fungování i strategickém rozvoji.

Pro každý medailonek jsme účastníky požádali, aby odpověděli na tři základní otázky:

  • Co je hlavní náplní činnosti Vaší organizace?
  • Jakým způsobem mohou Vaše služby nebo produkty pomoci obcím řešit jejich aktuální výzvy (např. v oblasti financí, správy, životního prostředí či infrastruktury)?
  • Máte konkrétní příklad spolupráce s některou obcí, který by mohl inspirovat i ostatní?

Díky těmto odpovědím získáte přehled o možnostech spolupráce, inspiraci z konkrétních projektů a praktické informace, na koho se mohou obce obracet při řešení každodenních i strategických úkolů. 

Jako první se představuje Kongresové centrum Praha (KCP), které poskytlo pro tuto akci své prostory. V následujícím medailonku se dozvíte, jaká je hlavní náplň činnosti KCP, jak mohou jeho služby pomoci obcím a jaké konkrétní zkušenosti s obcemi již má, které mohou inspirovat i ostatní.

 

DJI_0321-HDR-Enhanced-NR.jpg

Kongresové centrum Praha
Kongresové centrum Praha již 45 let poskytuje prostory a profesionální zázemí pro pořádání kongresů, konferencí, firemních setkání, společenských i kulturních akcí. Součástí našich služeb je také technická a servisní podpora, která zajišťuje hladký průběh akcí všech velikostí – od menších odborných seminářů s desítkami účastníků až po mezinárodní kongresy s tisíci delegáty. Disponujeme 70 sály a salonky s celkovou kapacitou až 10 000 osob. Naše prostory spojují moderní technické vybavení s jedinečným výhledem na Prahu, což činí každé setkání výjimečným. Areál dále doplňuje kancelářská budova Business Centrum Vyšehrad, čtyřhvězdičkový hotel Holiday Inn Prague a rozsáhlé parkovací prostory, které společně vytvářejí komplexní zázemí pro pořádání akcí i komfort účastníků. Udržitelnost je pevně zakotvena v DNA naší společnosti. Energetická modernizace naší budovy patří k největším projektům svého druhu v České republice a přispěla nejen ke snížení emisí, ale i k výraznému zvýšení efektivity provozu.


Naše centrum může obcím posloužit především jako platforma pro setkávání a sdílení zkušeností. Díky moderním prostorám a flexibilnímu technickému zázemí umíme hostit konference, workshopy i školení zaměřená na klíčová témata, která obce řeší – od hospodaření a digitalizace veřejné správy přes ochranu životního prostředí až po rozvoj infrastruktury. Kongresové centrum Praha zároveň může inspirovat obce svým přístupem k udržitelnosti. Naše zkušenosti s energetickými úsporami, implementací inovativních technologií a efektivním provozem lze aplikovat i na projekty měst a obcí – od rekonstrukcí veřejných budov, přes investice do obnovitelných zdrojů až po zvyšování energetické účinnosti v městských službách.


Za inspirativní příklad lze uvést naši dlouhodobou spolupráci s hlavním městem Prahou, které je naším akcionářem i partnerem. Společně realizujeme projekty a aktivity, které mají přímý dopad na veřejnost i městskou infrastrukturu.

  • Art District Vyšehrad – projekt Kongresového centra Praha propojuje okolní komunity a postupně proměňuje okolí v centrum kulturního dění, které propojuje historii s moderním uměním a nabízí návštěvníkům pestrou škálu zážitků. Součástí jsou různá umělecká díla – například sochy od předních domácích i zahraničních umělců, které jsou zde umístěny ve spolupráci s mezinárodním sochařským festivalem Sculpture Line Praha. KCP dlouhodobě spolupracuje na oživení okolních prostor také s Národní kulturní památkou Vyšehrad. Společně hledáme způsoby, jak představit Vyšehrad jako atraktivní místo nejen pro obyvatele Prahy, ale i pro účastníky kongresů a konferencí.
  • KACPU (Krajské asistenční centrum pomoci Ukrajině) – v době krize jsme poskytli zázemí pro humanitární a administrativní podporu tisícům lidí v nouzi.
  • Očkovací centrum – během pandemie COVID-19 se naše prostory proměnily v jedno z největších očkovacích center v republice a pomohly zvládnout mimořádnou situaci.

Současně se společně snažíme o rozvoj kongresového turismu, který přináší Praze i celé České republice výrazný ekonomický a společenský přínos – účastníci utrácejí násobně více než běžní turisté a podporují místní podnikatele i pracovní místa. Zároveň posiluje mezinárodní prestiž hlavního města, které se prezentuje jako moderní metropole vědy, inovací a kultury. Kongresy navíc urychlují rozvoj infrastruktury a otevírají prostor pro sdílení know-how, z čehož těží nejen odborníci, ale i samotní obyvatelé Prahy.

Velmi si také vážíme dlouhodobé spolupráce se Svazem měst a obcí ČR, jehož odborná setkání u nás pravidelně probíhají. Tato akce je důkazem, že naše centrum je vhodným místem nejen pro mezinárodní kongresy, ale i pro diskuze o klíčových otázkách každodenní činnosti obcí.

 

 

Vojenský technický ústav.png

 

Vojenský technický ústav

Vojenský technický ústav, s. p. je státní podnik, který byl založen Ministerstvem obrany České republiky dne 1. září 2012. Svou činností udržuje a dále rozvíjí strategické know-how České republiky v oblasti obranného a bezpečnostního výzkumu a vývoje, mj. zbraní, munice, pozemní techniky, bezpilotních průzkumných prostředků, palubního vybavení letadel, prostředků radiotechnického a letištního technického zabezpečení, simulátorů, komunikačních systémů a s tím spojeného zkušebnictví, ověřování a certifikace. Podnik realizuje projekty jak pro tuzemské, tak i pro zahraniční obchodní partnery. Vojenský technický ústav, s. p. zastává výjimečnou roli v branněbezpečnostním prostředí. V rámci Evropské unie je jedním z největších pracovišť zabývajících se obranným a bezpečnostním výzkumem a vývojem.

V tento okamžik není v oblasti našich služeb navázána žádná spolupráce. 

 

 

upv_logo-1.png

Úřad průmyslového vlastnictví

Úřad průmyslového vlastnictví je ústředním orgánem státní správy České republiky na ochranu průmyslového vlastnictví. Úřad plní zejména funkci patentového a známkového úřadu, jeho působnost je upravena v zákoně č. 14/1993 Sb., o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví. Úřad v rámci své působnosti zejména: 

  • rozhoduje o poskytování ochrany na vynálezy, průmyslové vzory, užitné vzory, ochranné známky, topografie polovodičových výrobků a na základě přímo použitelných předpisů Evropské unie
  • projednává žádosti o unijní zápis zeměpisných označení a označení původu výrobků ve vnitrostátní fázi řízení 
  • vede veřejně přístupné rejstříky průmyslových práv
  • vede (získává, zpracovává a zpřístupňuje) fond světové patentové literatury
  • zabezpečuje plnění závazků z mezinárodních smluv z oblasti průmyslového vlastnictví, jichž je Česká republika členem
  • aktivně se účastní spolupráce s jinými orgány státní správy při prosazování práv průmyslového vlastnictví
  • spolupracuje s mezinárodními organizacemi a národními úřady jednotlivých států na poli průmyslového vlastnictví
  • vykonává činnost podle předpisů o patentových zástupcích.

Systém ochrany průmyslových práv představuje komplexní celek upravený právními předpisy a mezinárodními smlouvami. Role Úřadu průmyslového vlastnictví v rámci tohoto systému spočívá v rozhodování o poskytování a odnímání ochrany k předmětům průmyslových práv ve správním řízení a v zápisu těchto práv do jím vedených veřejně přístupných rejstříků průmyslových práv. Zápisem průmyslového práva do rejstříku se přihlašovatel stává vlastníkem a vzniká mu výlučné právo k užívání tohoto průmyslového práva. Zápis průmyslových práv, jakož i další údaje o těchto právech se oznamují ve Věstníku Úřadu.      
Úřad průmyslového vlastnictví je nápomocen obcím zejména formou poskytování poradenství a vzdělávání jednak při získávání povědomí o oblasti průmyslově právní ochrany, jednak při samotné registraci průmyslového práva. I obec jako veřejnoprávní korporace může být vlastníkem průmyslových práv, například ochranné známky či průmyslového vzoru.  

Obce se běžně obracejí na Úřad s žádostí o poskytování informací o rozsahu průmyslově právní ochrany a o podávání přihlášek průmyslových práv (např. ochranné známky představující logo obce, obecní znak či označení produktu nebo služby, které obec nabízí) a Úřad jim v souladu s principem dobré správy poskytuje odbornou podporu formou konzultací v této oblasti

 

 

logo-ČSÚ.jpg

 

Český statistický úřad

Základním posláním Českého statistického úřadu (ČSÚ) je vytvářet objektivní a ucelený obraz ekonomického, sociálního, demografického a environmentálního vývoje Česka a jeho jednotlivých částí. Pro tyto účely vyvíjí a aplikuje statistické metody a nástroje pro sledování procesů ve společnosti při zajištění věcné, metodické a časové srovnatelnosti dat jak v národním, tak i v mezinárodním měřítku. Poskytuje statistické podklady pro potřeby státní a veřejné správy, samosprávy, podnikatelské sféry, výzkumných organizací, médií, veřejnosti i mezinárodních institucí. Plně zajišťuje ochranu důvěrnosti individuálních dat, která získal v rámci statistických zjišťování nebo z administrativních a dalších zdrojů. V rámci ČR koordinuje státní statistickou službu a také vytváří metodiku a zajišťuje zpracování výsledků všech druhů voleb.

Přínosem oficiální statistiky je její nestrannost a zajištění komparativnosti výstupů zásluhou dodržení srovnatelné metodiky. Data jsou dostupná přes web úřadu csu.gov.cz, kde je řada z nich k dispozici také formou otevřených dat. Při poskytování údajů za nižší územní celky je často nezbytné chránit důvěrné údaje, proto se nesmí poskytnout údaje, ze kterých by mohla být určena identita konkrétního respondenta. V případě potřeby se obce samozřejmě mohou obrátit na pracoviště informačních služeb ČSÚ v ústředí nebo v jednotlivých krajích, kde jim pracovníci rádi vše vysvětlí a dostupná data poskytnou.

Na úrovni obcí ČSÚ poskytuje například každoročně aktualizovaná statistická data pro územně analytické podklady, která jsou zveřejňována na webových stránkách vždy 30. června. Jsou zde také vybrané údaje ze Sčítání lidu domů a bytů. V podobném režimu jsou poskytována data pro Místní akční skupiny a pro Metropolitní území a aglomerace, a to spolu s aktuálními číselníky.

Z jednotlivých statistik jsou nejobsáhlejší údaje ze Sčítání lidu, domů a bytů, které jsou k dispozici nejen na úrovni obcí, ale i částí obcí nebo základních sídelních jednotek. Vybrané údaje jsou veřejně dostupné, podrobnější data se poskytují na vyžádání ve struktuře, kterou uživatel potřebuje, včetně srovnání s výsledky předchozích sčítání. Unikátní jsou například údaje o vzdělanostní struktuře obyvatel, hospodařících domácnostech, dojížďce do zaměstnání a škol a také o struktuře a vybavení domů a bytů.

ČSÚ také každoročně disponuje řadou dat za jednotlivé obce. Jedná se například o demografické údaje (počet obyvatel, věkové složení, počty narozených, zemřelých, přistěhovalých a vystěhovalých, sňatků či rozvodů), data o kapacitách hromadných ubytovacích zařízení, počtech hostů a přenocování včetně členění podle zemí. Z registru ekonomických subjektů lze získat přehled o registrovaných subjektech a subjektech se zjištěnou aktivitou, jejichž územní členění vychází z adresy sídla, nikoliv z místa podnikání. K dispozici jsou také údaje o dokončených bytech. Samozřejmostí je rovněž zveřejnění výsledků všech druhů voleb až do úrovně jednotlivých volebních okrsků.

Kromě toho ČSÚ zveřejňuje vybrané údaje z rezortních statistik a z administrativních zdrojů, jako jsou kapacity školských a zdravotnických zařízení a zařízení sociálních služeb, vybrané údaje hospodaření obcí nebo o struktuře pozemků. 

Všechny tyto údaje již od roku 1991 obsahuje databáze „Městská a obecní statistika“, která je k dispozici na webu v otevřeném formátu. Výběr údajů je k dispozici ve Veřejné databázi v aplikaci „Vše o území“, informace je také možné získat ze Statistického geoportálu. Nově jsou otevřené datové sady s geograficko-statistickým obsahem k prohlížení a stahování v Datovém portálu GIS, uživatelé s nimi mohou pracovat ve svých programech a aplikacích. Základní informace o obcích je možné získat z Mobilní aplikace ČSÚ.

V rámci Statistického geoportálu ČSÚ nabízí možnost využití webové služby Georeporty API pro uživatele, kteří potřebují získat přesnější data ve větším územním detailu mikroagregovaná na úrovni adresních bodů. Stačí integrovat API službu do již existujících geograficko-informačních systémů a využívat dostupná data pro plánovací a analytickou činnost. V současnosti tuto službu využívá již 5 měst – Jablonec nad Nisou, Krnov, Liberec, Sokolov a Zlín.

 

 

cd-2.jpg

České dráhy 

České dráhy (Skupina ČD) se primárně věnují osobní a nákladní dopravě, ale činnost zahrnuje i další aktivity jako certifikaci a zkušebnictví v železniční dopravě, opravy vozidel, dopravní vzdělávání a ICT služby. ČD jsou také zapojeny do správy historických vozidel, což je součástí společenské odpovědnosti.

Jedna z oblastí spolupráce s obcemi a pomoci obcím je pronájem a prodej pozemků, skladů a kanceláří. Například s Magistrátem Hlavního Města Praha bylo v letošním roce realizováno 9 obchodních případů a majetková komise mezi ČD a Prahou se pravidelně schází každé 2- 3 měsíce. Mezi hlavní případy patří prodej pozemků pod komunikacemi a cyklostezkami.

Dalším příkladem spolupráce jsou cyklověže u vlakových nádraží většinou v majetku obcí, kdy ČD držitelům IN Karet hradí pronájem kola, který činí 5,-Kč za den. Na území ČR bylo do této doby postaveno celkem 18 cyklověží. Mezi další aktivity patří produkt ČD Bike, kdy ČD půjčují obcím bezplatně nebo za minimální pronájem kola na akce organizované obcemi. Dlouhodobě je úspěšná spolupráce s obcemi a kraji v organizování nostalgických jízd. Spolupráce je formou finanční podpory jízd zvláštních vlaků v daném regionu za účelem volnočasových aktivit občanů. Některé projekty jsou jednodenní a některé dlouhodobější. Spolupráce byla či je například s obcemi Břeclav, Lednice, Krnov, Bezdružice, Konstantinovy Lázně, Česká Lípa nebo Tábor. V poslední době došlo například k prodeji pozemků obci Středokluky pro realizaci parkoviště a cyklostojanů u vlakového nádraží.

 

 

logo báňské správy.png

 

Český báňský úřad
Státní báňská správa je tvořena Českým báňským úřadem a obvodními báňskými úřady. Český báňský úřad je ústředním orgánem státní správy se sídlem v Praze. V jeho čele stojí předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda. Českému báňskému úřadu je podřízeno 7 obvodních báňských úřadů.

Orgány státní báňské správy provádějí především vrchní dozor, a to nad:

  • hornickou činností (dobývání výhradních ložisek nerostů),
  • činností prováděnou hornickým způsobem (dobývání nevyhrazených nerostů, ražby tunelů, kolektorů, vrtaných studní nad 30 m, zpřístupňování jeskyní atd.)
  • požární ochranou v podzemí,
  • dodržováním pracovních podmínek v organizacích spadajících pod Státní báňskou správu,
  • nakládáním s výbušninami pro civilní použití,
  • nakládáním s těžebním odpadem,
  • zajišťováním bezpečného stavu podzemních objektů (provozované kolektory, tunely metra apod.) 

Orgány státní báňské správy kontrolují, zda organizace vykonávají tyto činnosti v souladu se zákonem č. 44/1988 Sb., zákonem č. 61/1988 Sb. a právními předpisy vydanými na jejich základě,  pokud upravují ochranu a využívání ložisek nerostů, bezpečnost provozu, zajištění chráněných objektů a zájmů před účinky hornické činnosti a nakládáním s výbušninami, a jinými obecně závaznými právními předpisy, které upravují bezpečnost a ochranu zdraví při práci, bezpečnost technických zařízení, požární ochranu v podzemí a pracovní podmínky v organizacích, pokud vykonávají hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem a při nakládání s výbušninami.  

Do působnosti orgánů státní báňské správy patří také např. stanovování dobývacích prostorů, vydávání povolení/oprávnění k hornické činnosti, činnosti prováděné hornickým způsobem a k nakládání s výbušninami (v civilním sektoru), ověřování odborné způsobilosti a vydávání přísl. osvědčení a průkazů, vedení evidencí či správa úhrad z dobývacích prostor a z vydobytých nerostů.

 

Státní báňská správa vstupuje do kontaktu s obcemi a městy při správní a kontrolní činnosti:

  • povolení těžby nerostů a následné kontroly dodržování podmínek rozhodnutí a BOZP,
  • povolení hornické činnosti – zvláštní zásahy do zemské kůry,
  • vyjadřování ke stavbám v chráněném ložiskovém území,
  • dozorování BOZP při stavbách tunelů, kolektorů,
  • zpřístupňování jeskyní a starých důlních děl,
  • vrtání vrtů s délkou nad 30 m (studny, geologické práce, tepelná čerpadla),
  • povolování trhacích prací, ohněstrojných prací, nakládání s výbušninami,
  • bezpečný stav podzemních objektů jako jsou tunely a štoly metra, kolektory, stavby pro účely ochrany obyvatelstva, kanalizační, odvodňovací a vodovodní štoly nad 50 m a světlém průřezu větším jak 2 m2, důlní díla zpřístupněná veřejnosti,
  • v oblasti daňové při rozdělování výnosů úhrady z dobývacích prostorů a z vydobytých nerostů.

 

 

lesy-cr-veticalni-200x125.jpg

 

Lesy České republiky

Lesy České republiky, státní podnik, byly založeny 11.12.1991 Ministerstvem zemědělství České republiky. Hlavní náplní činnosti podniku je obhospodařování více než 1,2 mil. ha lesního majetku ve vlastnictví státu (téměř 50 % výměry všech lesů České republiky a 86 % rozlohy všech státních lesů) a péče o více než 38 tisíc kilometrů vodních toků a bystřin.  Základní strategií hospodaření Lesů České republiky, s. p., je trvale udržitelné obhospodařování lesů s cílem vytvoření stabilního, druhově, prostorově a věkově skupinovitě smíšeného lesa.

Lesy ČR, jako státní podnik, umožnují prostřednictvím svých zaměstnanců konzultace přijímaných hospodářských opatření, která mohou vést ke zvyšování všech hodnot obecních lesních majetků. V rámci svých možností v obcích vypomáhají při koordinaci prací souvisejících s kalamitami způsobenými počasím nebo škůdci. Osvědčila se třeba i pomoc v podobě darování dřeva obcím postiženým záplavami (příklad ze severní Moravy).

Podnik disponuje zkušenými lesními pedagogy, kteří jsou k dispozici nejenom obcím. Lesní pedagogové spolupracují i se školami s cílem tvořit výuku dětí v souladu s jejich vzdělávacími programy. Pomáhají tak prohlubovat zájem veřejnosti o les, zlepšovat vztah člověka k přírodě, přibližují práci lesníků a vysvětlují význam hospodaření v lese. V rámci obecně prospěšných prací se Lesy České republiky podílejí na akcích pořádaných obcemi. Například letos 26. září v rámci akce Ukliďme Ostravu společně pracovali zástupci Lesů ČR, Ostravských městských lesů i tamního magistrátu. Lesy ČR jako správce drobných vodních toků zajišťují i úpravy koryt, revitalizace, investují do protipovodňových opatření, odstraňují povodňové škody na tocích i lesní dopravní síti.

V intravilánech obcí Lesy ČR upravují koryta potoků z důvodu jejich stabilizace a kapacity. Při realizaci takových opatření je nutná spolupráce s vedením obcí. Takových akcí jsou desítky ročně, například:

  • v obci Těchobuz v okrese Pelhřimov (kraj Vysočina) v roce 2019-20 - úprava vodního toku Barborka
  • v obci Sobětuchy v okrese Chrudim (Pardubický kraj) v roce 2021-23 - úprava Markovického potoka
  • v městysu Pecka v okrese Jičín (Královéhradecký kraj) jsme v roce 2021-22 realizovali úpravu části Lhotského potoka a připravuje se 2.etapa na rok 2027
  • ve městě Letovice v okrese Blansko (Jihomoravský kraj) v roce 2022-24 - úprava přítoku říčky Křetínky

Aktuálně:

  • úprava Válovického potoka ve Velkém Třebešově v okrese Náchod (Královéhradecký kraj)
  • akce Čelinský potok v obci Borotice, osada Čelina v okrese Příbram (Středočeský kraj)

Připravujeme:

  • v roce 2026 plánujeme zahájit úpravu stabilizace koryta Jindrovského potoka v obci Obory v okrese Příbram (Středočeský kraj)
  •  v roce 2027jsou v obci  Mičovice v okrese Prachatice (Jihočeský kraj)  plánovány práce na toku Melhutka

 

 

 

STC-logo-screen-hlavni-barevne-RGB.png

 

Státní tiskárna cenin

Specializujeme na výrobu polygrafických produktů s ceninovými ochrannými prvky. Mezi naše klíčové výstupy patří občanské a řidičské průkazy, cestovní doklady, bankovky, pamětní bankovky, pamětní listy v podobě bankovek, tabákové a alkoholové kolky, jízdenky, akcie, dárkové poukázky, cenné papíry, dluhopisy a mnoho dalšího. Zajišťujeme digitální služby, a to digitální tachografy a systém Track&Trace - sledování tabákových výrobků. Současně intenzivně rozvíjíme další digitální služby – především v oblasti digitalizace osobních dokladů, T&T pro další komodity, podílíme se na vývoji Prototypu Digital Travel Credfentials a využívání Biometrických kiosků ve veřejné správě.

Státní tiskárna cenin, s. p., jakožto tradiční a důvěryhodný partner veřejné správy, nabízí produkty a služby, které přímo podporují efektivní, bezpečnou a digitálně orientovanou správu na úrovni obcí a měst.

V oblasti správy a bezpečnosti nabízíme výrobu a personalizaci bezpečnostních tiskovin (např. průkazů, certifikátů, jízdenek, vstupenek, parkovacích karet apod.) s vysokou ochranou proti padělání. Tyto produkty přispívají ke zvýšení transparentnosti a důvěryhodnosti úředních dokumentů i služeb poskytovaných občanům. Naše digitální služby – včetně personalizace dokladů, systémů pro elektronickou identifikaci, řešení pro evidenci a sledování (např. Track&Trace) – umožňují obcím lépe spravovat data, zefektivnit procesy a zvyšovat kybernetickou bezpečnost při komunikaci s občany. Ve spojení s důrazem na datovou bezpečnost, automatizaci a moderní technologie tak pomáháme obcím naplňovat principy digitalizace veřejné správy, snižovat administrativní zátěž a zvyšovat provozní efektivitu. Díky dlouhodobé zkušenosti, stabilní infrastruktuře a státnímu zázemí jsme připraveni nabídnout řešení šitá na míru aktuálním i budoucím potřebám samospráv – s důrazem na kvalitu, důvěru a odpovědnost.

Jedním z výrazných projektů jsou pamětní listy v podobě bankovky, které vytváříme pro města jako součást propagace a podpory turismu. Tyto produkty nejen poutavě připomínají historické či kulturní dědictví města, významné rodáky, ale zároveň pomáhají zvyšovat jeho viditelnost a atraktivitu pro návštěvníky. Například pro město Ivančice jsme vytvořili reprodukce bankovek Alfonse Muchy, které jsou unikátní nejen uměleckým ztvárněním, ale i svým regionálním přesahem. Podobně vznikly i série pamětních listů Naše města a Naše ZOO. Pamětní listy jsme vyrobili pro zákazníka, fy CULLINAN.CZ, která je pro města a obce zajišťuje. Zákazník nás oslovil pro unikátnost a kvalitu ceninového zpracování a tisku. S poptávkou na Pamětní listy se samozřejmě mohou obce a města obrátit přímo na nás. Výhodu u těchto produktů je, že mohou sloužit jako suvenýry, sběratelské předměty nebo jako forma podpory – výtěžek z jejich prodeje lze využít na financování dalších městských či kulturních projektů.

 

 

správa železnic.png

 

Správa železnic

Správa železnic, státní organizace („SŽ“) vznikla k 1. 1. 2003 na základě zákona č. 77/2002 Sb. jako jeden z právních nástupců státní organizace České dráhy. Funkci zakladatele vykonává za stát Ministerstvo dopravy ČR.

Předmětem činnosti je zejména:

  • zajišťování provozování a provozuschopnosti dráhy,
  • rozvoj a modernizace dráhy,
  • přidělování kapacity dráhy drážním dopravcům,
  • správa majetku státu, který tvoří dráhu, včetně pozemků a staveb.

Statutárním orgánem je generální ředitel („GŘ“), který řídí činnost SŽ a jedná jejím jménem. Rozhoduje o všech záležitostech organizace, pokud nejsou vyhrazeny do působnosti správní rady nebo MD. Na výkon působnosti GŘ, uskutečňování činnosti organizace a na soulad činnosti organizace s právními předpisy dohlíží Správní rada, která schvaluje na návrh GŘ zásadní otázky koncepce organizace, výsledky hospodaření a schvaluje roční plán hospodaření. 

Primárními partnery obcí a měst v regionech je 6 oblastních ředitelství, která zajišťují správu, údržbu a opravy dráhy, se sídli v Praze (kraje A, S), Plzni (P, C), Ústí nad Labem (U, K), Hradci Králové (H, E, L), Brně (B, J) a Ostravě (T, M, Z). Vedle toho 3 stavební správy zajišťují přípravu investičních akcí. 

Mezi hlavní společná témata SŽ a obcí a měst patří zejména: 

  • Zvyšování bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy

Oblast železničních přejezdů se společným cílem zvýšení bezpečnosti železničního i silničního provozu. SŽ aktivně vstupuje do jednání s vedením obcí a měst ve věci zvýšení úrovně zabezpečení přejezdů, rušení nadbytečných přejezdů, resp. zřizování obslužných komunikací. V praxi je možné zejména v případě komplexních pozemkových úprav dosáhnout oboustranně přijatelné úpravy. Taková opatření jsou jednou z podmínek pro zlepšení traťových parametrů a tím zkrácení jízdních dob vlaků. 

Z uplynulého období kvitujeme aktivitu měst Litomyšl a Vysoké Místo k optimalizaci přejezdů na trati Choceň – Litomyšl, dále např. měst a obcí Tábor, Nový Hrozenkov, Starý Kolín, Trpík, Pustá Kamenice nebo Skuteč. 

Oblast vegetace v ochranném pásmu dráhy – zdroj jejího možného ohrožování, neboť pád stromu či jeho části ročně způsobí vyšší stovky ohrožení železničního provozu se vznikem mimořádných událostí (najetí vlaku do stromu apod.). Obce a města přitom patří mezi významné vlastníky pozemků v ochranném pásmu dráhy (do 60 m od osy krajní koleje). SŽ vlastníky pozemků průběžně oslovuje a vyzývá je k provedení potřebných opatření k zamezení ohrožení dráhy. 

V tomto směru vítáme dobou spolupráci zejména s menšími obcemi, ale i řadou měst (např. Kyjov, Znojmo, Ivančice, Děčín, Žatec, Litoměřice nebo Tanvald). 

  • Alternativní využití nádražních budov – převody samosprávám

Za podmínek Koncepce MD pro nakládání s nemovitostmi osobních nádraží je možný převod nádražních budov ( „NB“) obcím a městům s možností jejich následného využití mj.  

  • k vybudování sociálních bytů,
  • ke spolkové činnosti,
  • k muzejní a galerijní činnosti lokálního charakteru,
  • jako kulturní multifunkční centra, informační centra či zázemí pro turisty,
  • jako sídlo obecní policie,
  • jako komunitní centra či dětské koutky,
  • nebo jako městské knihovny.

Za poslední cca 3 roky bylo takto převedeno 52 NB a dalších 136 případů je projednáváno. 

Spolupráce s obcemi a městy je v tomto směru velmi dobrá, příkladem může být (mj.) NB Prostějov místní nádraží (prostory pro kulturní využití města), Merklín (obecní byty, infocentrum, malé muzeum), Třemošnice (byty a prostory pro cestující), Hroznětín (byty).

  • Další oblasti možné oboustranně výhodné spolupráce s obcemi a městy
  • při rekonstrukci NB, např. při sladění místních podmínek se zájmy obcí a měst, se nabízí možná spolupráce např. v oblasti následného provozu a údržby budov a přilehlých ploch (např. NB Rožnov p. R. – po rekonstrukci NB a okolí byla část ploch s novou výsadbou v přednádraží bezúplatně pronajata městu a údržbu provádí místní zahradnická škola v rámci výuky);
  • při alternativním využití budov (NB Havířov – původně naddimenzovaná NB byla pronajata městu slouží jako sportovně kulturní centrum);
  • při vytváření parkovacích ploch a výstavbě dopravních terminálů nebo při řešení vhodného využití prostor vzniklých po demolici již nevyužívaných objektů NB, resp. jejich různých přístaveb (např. NB Žatec západ);
  • při zvelebování veřejných prostor v blízkosti stanic a zastávek (přístupové cesty, zeleň…);
  • při řadě dalších aktivit (např. projekt Erbovní stěny polabských měst, který vhodně doplní jinak vizuálně nevyužitou drážní opěrnou zeď na nábřeží Labe v Roudnici n.L.). 

 

 

CIZP1_cmyk.png

 

Česká inspekce životního prostředí
Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) je odborný kontrolní orgán státu, který dohlíží na dodržování právních předpisů na ochranu životního prostředí. Inspektoři ČIŽP provádějí kontroly v terénu, ukládají nápravná opatření i sankce a poskytují odbornou součinnost orgánům státní správy a samosprávy. ČIŽP má přes 500 zaměstnanců, z toho více než 370 inspektorů působících na deseti oblastních inspektorátech po celé republice. ČIŽP každoročně provádí více než 11 tisíc kontrol a řeší široké spektrum případů – od znečištění ovzduší a vod přes nelegální nakládání s odpady až po ochranu přírody a ohrožených druhů. Podílí se na řešení havárií na vodách, starých ekologických zátěží i mimořádných událostí, jako jsou povodně.
Spolupráce s obcemi je pro ČIŽP klíčová, protože právě samosprávy jsou často prvním místem, kam se občané obracejí se svými podněty. V čem konkrétně může inspekce obcím pomoci?

Odpady: ČIŽP řeší nelegální nakládání s odpady podnikatelskými subjekty, zabývá se i nelegální přeshraniční přepravou odpadů ve spolupráci s Celní správou ČR.

Voda: ČIŽP zasahujeme při haváriích na vodách a při znečištění vodních toků. Pomáhá také při povodních – monitoruje povodňové odpady a možné zdroje úniku nebezpečných látek.
Ovzduší: ČIŽP kontroluje potenciální znečištění ovzduší u velkých průmyslových a zemědělských zdrojů.

Příroda a CITES: Kromě nelegálního kácení a zásahů v lesích či krajině ČIŽP řeší také nelegální chovy a obchod s ohroženými druhy živočichů a rostlin. Inspektoři ČIŽP mohou obcím pomoci při nálezech exotických zvířat a zajistit správný postup v souladu se zákonem.

Mimořádné situace: ČIŽP je připravena spolupracovat i v krizových situacích, které vyžadují rychlý zásah a koordinaci více složek, jako tomu bylo např. po vykolejení vlaku převážejícího benzen v Hustopečích nad Bečvou.

Role ČIŽP spočívá zejména v rychlém řešení závažných podnětů ohrožujících životní prostředí, vymáhání odpovědnosti za porušování zákona a ukládání pokut, odborné součinnosti při krizových situacích či metodické podpoře tam, kde obce čelí složitým environmentálním problémům.

 

LOM logo.png

LOM

LOM PRAHA s.p. (Letecké opravny Malešice) je státní podnik zřizovaný Ministerstvem obrany ČR, který se specializuje na modernizaci a opravy vrtulníkové techniky, pístové motory, letecký a pozemní výcvik, simulovaný trénink i správu letišť, a zároveň nabízí služby v nevojenském portfoliu.

Jeho služby mohou obcím pomoci zejména v oblasti infrastruktury, například při správě letišť či prostor, kde se ve spolupráci s Armádou ČR přesouvá letecká technika, čímž vzniká možnost optimalizace využití veřejných ploch a zajištění bezpečnosti.

Konkrétním příkladem spolupráce je Praha-Kbely, kde OM PRAHA s.p. přispěl ke správě historického areálu, cyklostezek a parkovacích ploch, což může sloužit jako inspirace i pro ostatní obce při efektivním využití infrastruktury a veřejných prostor.

 

 

 

Logo_TZUS.jpg

 

Technický a zkušební ústav stavební Praha, s.p.

Technický a zkušební ústav stavební Praha je největší zkušební a certifikační organizací v ČR v oblasti posuzování shody stavebních výrobků. Poskytuje komplexní služby i v dalších oblastech a je významným partnerem výrobců, dovozců, projektantů, realizátorů staveb, veřejné správy a výzkumné a vývojové sféry.

Hlavní náplní činnosti naší organizace je poskytování odborných rad, konzultací a doporučení v oblasti vlastností stavebních výrobků a materiálů, jejich kvality a vhodnosti použití při realizaci staveb všeho druhu. Naše služby pomáhají obcím řešit aktuální výzvy zejména v oblasti infrastruktury, životního prostředí a výstavby. Certifikujeme návrhy staveb podle metodiky SBTool-CZ a následně i výsledné stavby ve městech a obcích – tedy u členů Svazu měst a obcí ČR. Jsme rovněž certifikačním orgánem pro značku „Osvědčeno pro stavbu“ v rámci Národního programu Česká kvalita Rady kvality ČR, který administruje Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. První setkání se zástupci obcí, které se uskutečnilo v září, považujeme za velmi užitečné a přivítali bychom jeho pokračování.

 

 

LOGO_Strojirensky zkusebni ustav_modra transparent (1).png

Strojírenský zkušební ústav, s.p.

Strojírenský zkušební ústav, s.p. (CSO) se primárně věnuje zkoušení a certifikaci výrobků, osob a systémů managementu. Vydané certifikáty slouží k prokázání splnění zákonných požadavků, tam kde je na obce kladena nějaká povinnost.

Obcím CSO nabízí služby, jako jsou:

certifikace a audity systémů managementu – dle ISO 9001 a dalších,
ISO 50001 – hospodaření s energií (certifikací lze nahradit povinnost zpracovat energetický audit),
ISO 27001 – kyberbezpečnost,
certifikace, posouzení a kontroly dětských hřišť a herních prvků,
certifikace, posouzení a kontroly workoutových hřišť,
certifikace, posouzení a kontroly lanových center,
certifikace, posouzení a kontroly vodních prvků (tobogány atd.).
Konkrétní příklady spolupráce zahrnují: obec Dalešice, obec Třibichy, obec Radim a město Zlín.

 

 

 

CMI_logo.jpg

 

Český metrologický institut

Základním posláním Českého metrologického institutu (ČMI) je plnit roli národního metrologického institutu ČR.

ČMI zabezpečuje jednotnost a přesnost měřidel a měření ve všech oborech vědecké, technické a hospodářské činnosti v rozsahu podle § 14 zákona č. 505/1990 Sb. o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.

Český metrologický institut zajišťuje služby ve všech základních oblastech metrologie, které jsou fundamentální (vědecká) metrologie, uchovávání a rozvoj státních etalonů, výzkum a vývoj v metrologii, přenos jednotek metrického systému SI, kalibrace etalonů a pracovních měřidel, legální metrologie, schvalování typu měřidel, prvotní a následné ověřování stanovených měřidel. Provádí dále státní metrologický dozor, posuzuje shodu měřidel a zajišťuje zkoušení výrobků v rozsahu udělených autorizací (oznámený subjekt č. 1383) či akreditace (Akreditovaná kalibrační laboratoř č. 2202), vydává opatření obecné povahy, registruje subjekty, které opravují stanovená měřidla nebo provádějí jejich montáž, povoluje krátkodobé používání stanoveného měřidla v době mezi ukončením jeho opravy nebo jeho montáže a následným ověřením a stanovuje k tomu podmínky,  provádí statistické výběrové zkoušky, provádí přezkoušení stanoveného měřidla (v době platnosti ověření), vykonává certifikaci referenčních materiálů a poskytuje odborné služby v oblasti metrologie.                                                      

Dále ČMI spolupracuje s řadou mezinárodních organizací působících v oblasti metrologie, zkušebnictví a certifikace.

Služby Českého metrologického institutu mohou pomoci obcím řešit jakoukoli problematiku související s využíváním měření a měřidel v oblasti jejich působnosti. Významné je například oblast silniční dopravy, konkrétně zajištění provozu silničních rychloměrů, dále oblast nízko rychlostního a vysokorychlostního vážení vozidel, zejména v souvislosti s odpadovým hospodářstvím obce a nakládáním s odpady, ale také v oblasti analyzátorů alkoholu v dechu. Konkrétně se pak jedná o schvalování typu stanovených měřidel, prvotní a následné ověřování stanovených měřidel, kde zajišťujeme vysokou úroveň nestrannosti, dále přezkušování stanovených měřidel v době platnosti jejich ověření na žádost osoby dotčené nesprávným měřením podle § 11a zákona o metrologii apod.

Další obor, který je možné v této souvislost zmínit, představují měřidla spotřeby médií (tzv. komunální měřidla: vodoměry, plynoměry, elektroměry, měřidla tepelné energie). Zde se kromě již výše uvedených činností ČMI specializuje i na registraci subjektů provádějících opravy a montáž stanovených měřidel, čímž zajišťuje důvěru stran dotčených měřením ve správnost měřidel a měření v závazkových vztazích, ochranu spotřebitele a výběr daní.

Ale i z hlediska ochrany zdraví může Český metrologický institut být případně nápomocen obcím    v řešení této problematiky. Konkrétně se jedná o zajištění ověřování měřidel příslušných k této oblasti jako jsou např.: lékařské váhy, lékařské teploměry, přístroje na měření krevního tlaku, oční tonometry, audiometry a jiné.

Následující sféru pro spolupráci může potencionálně představovat problematika nárokování státních dotací obcemi v oblasti zajišťování kombinované výroby elektřiny a tepla. Zde může ČMI zajistit zkoušky pro schvalování typu stanovených měřidel, popř. posuzování shody stanovených výrobků, následné ověřování stanovených měřidel a zejména nestranné posouzení plnění specifických dotačních podmínek (např. použití stanovených měřidel) a sledování účinnosti kogeneračních jednotek. 

Český metrologický institut již od dubna roku 2024 přímo spolupracuje např. s krajským městem Hradec Králové. Vzájemná spolupráce se týká ověřování úsekových silničních rychloměrů ve městě. Výhoda této přímé kooperace spočívá ve flexibilním výběru termínu a efektivním provedení ověření tohoto stanoveného měřidla.