02.02.2012

Výpočty dopadů RUD musí být aktualizovány

Na jednání Poslanecké sněmovny prošel prvním čtením návrh novely rozpočtového určení daní. Jde o poslanecký návrh, k němuž vláda vydala negativní stanovisko. Výpočty dopadů tohoto i dalších návrhů by vždy měly zohledňovat skutečný vývoj celostátního daňového inkasa. 

Na jednání Poslanecké sněmovny prošel prvním čtením návrh novely rozpočtového určení daní. Jde o poslanecký návrh, k němuž vláda vydala negativní stanovisko. Výpočty dopadů tohoto i dalších návrhů by vždy měly zohledňovat skutečný vývoj celostátního daňového inkasa.

Má-li záměr novely rozpočtového určení daní skutečně přispět k řešení finanční situace obcí, pak musí mít šanci důstojně projít projednáváním v Parlamentu. Důstojně zde znamená bez rizika změny na x-tém desetinném místě, které vždy povedou k ještě méně odhadnutelným dopadům. Z tohoto důvodu je třeba, aby vznikl kompromisní návrh se širokou podporou.

Skutečné hodnoty daňového inkasa za rok 2011 a již mnohokrát avizovaná změna v rozpočtu na rok 2012, kterou ministerstvo předpokládá předložit v únoru, musí mít nutně vliv na odhadované dopady přínosu novely rozpočtového určení daní. Jestliže se celkové daňové příjmy odchylují v řádech desítek miliard, pak marketingové akce slibující obcím přínos vypočítaný na tisícikoruny nejsou korektní.

Jen z titulu změn ve sdílení DPH (pokles podílu pro obce ve prospěch důchodového účtu) a nižšího inkasa se celková původně předpokládaná výchozí úroveň sdílených daní z července 2011 snižuje minimálně o 3 mld. Kč. Při vyjádření daňového výnosu na obyvatele klesá vypočtená hodnota pro každou obec v průměru o 0,4 tis. Kč.

Kancelář Svazu na základě dostupných údajů sestavila srovnání pro obce a města, která jsou zastoupena v Předsednictvu. Tradičně sledovaný ukazatel daňového výnosu na jednoho obyvatele v tisících korun srovnáváme ve vztahu k původním a aktualizovaným hodnotám. Ve výpočtech byly provedeny úpravy, které vzhledem k částečně odlišným parametrům všech návrhů zaručují jejich srovnatelnost. Návrh „TOP09“ má již paragrafovanou podobu a včera prošel prvním čtením. Parametry návrhu „ODS“ vycházejí z různých programových dokumentů strany. Je možné, že tyto výpočty mohou být základem určité kompromisní varianty.

Ve všech návrzích se počítá s rozšířením kritérií o počet žáků, součástí návrhu MF měl být také úkol pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy upravit povinnost úhrady neinvestičních výdajů. Návrh ODS počítá s posílením motivace ve formě navýšení dnešního podílu 1,5 % ze závislé činnosti. Tím se navyšuje celkový objem sdílených daní oproti oběma dalším návrhům.

Rozsah dotací, které by se měly v RUD „rozpustit“, činil dle původního návrhu 7 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že nikdy žádný seznam dotací určených ke zrušení neexistoval, jde prostě o navýšení daňového inkasa pro obce prostřednictvím zvýšení procenta sdílení. Zatím se objevuje nejčastěji číslo 22,96 % vzniklé prostou trojčlenkou, resp. 21,34 % u DPH. Měly-li by být zachovány výpočty MF z července loňského roku, musely by se oba podíly zvýšit alespoň o 1 %.

Je otázkou, zda při výpočtech dopadů změn v RUD použít berličku výnosů z dílčího odvodu z loterií ve výši desetin, která se nově dělí mezi všechny obce. Celkový výnos z této složky hazardního odvodu by obcím jako celku měl přinést zhruba 0,5 mld. Kč bez ohledu na skutečnost, zda na svém území loterie provozují či nikoliv. Výnosy z loterií však patrně mají jiný charakter než například daň ze závislé činnosti.

Srovnání návrhů (tis. Kč/obyvatele) 

 aktualizované daňové inkaso -
prosinec 2011
Nereálné hodnoty - rozpočet 2011
SoučasnostNávrh TOP09Návrh ODSSoučasnostNávrh MF
Kladno9,09,19,99,49,7
Chomutov8,69,09,79,09,6
Hradec Králové9,39,310,59,79,7
Strakonice7,68,79,38,09,2
Horní Slavkov6,68,79,06,99,3
Rychnov u Jablonce6,38,38,46,69,0
Kyjov7,28,99,67,69,3
Vítkov6,98,99,27,29,3
Čermná nad Orlicí6,58,08,06,88,6
Příšovice6,38,08,36,68,6
Hl. m. Praha28,425,925,929,627,8