29.03.2010

Stát bude v rámci reformy účetnictví ukládat obcím pokuty

Vláda by nejbližší době měla projednávat návrh novely zákona o účetnictví. Materiál bude jistě opatřen upozorněním, že se jedná o nutné přizpůsobení mezinárodním účetním standardům. Bohužel, nad rámec této úpravy se zde skrývají nové pokuty pro obce. Ministerstvo financí zásadní připomínku Svazu neakceptovalo, a to ani za současného stavu průběhu reformy účetnictví.

Vláda by nejbližší době měla projednávat návrh novely zákona o účetnictví. Materiál bude jistě opatřen upozorněním, že se jedná o nutné přizpůsobení mezinárodním účetním standardům. Bohužel, nad rámec této úpravy se zde skrývají nové pokuty pro obce. Ministerstvo financí zásadní připomínku Svazu neakceptovalo, a to ani za současného stavu průběhu reformy účetnictví. 

Návrh novely se vybraných účetních jednotek prakticky nedotýká, takže v rámci připomínkového řízení, které probíhalo v únoru letošního roku, se většina dotčených subjektů vyjadřovala bez připomínek. Svaz a Jihočeský kraj však požadovaly odstranění pokuty za správní delikt nepředání informací do centrálního systému účetních informací státu.
 
„Centrální systém účetních informací státu spravuje Ministerstvo financí a posouzení zaslání „řádně a včas“ by mohl posuzovat pouze správce systému. Splnění či nesplnění povinnosti je navíc velmi závislé nikoliv na vůli, ale spíše na možných technických omezeních. Výkladová nejasnost zejména u pojmu „řádně“ by obce, ale také jejich příspěvkové organizace, včetně malých, vystavovala vysoké právní nejistotě a neustálé hrozbě podstatné finanční újmy. Navrhovaná sankce navíc vůbec věcně nesouvisí s implementací nové směrnice, kvůli které se zákon novelizuje,“ uvádí se v připomínkách Svazu.
 
Vypořádání připomínek se Svazem proběhlo pouze korespondenčně. Došlo k úpravě znění správního deliktu, kde spojení o řádném a včasném předání bylo odstraněno. V návrhu se tedy objevuje jako § 37a odst. 1 písm. k): „nepředá účetní záznam do centrálního systému účetních informací státu způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem vydaným na základě § 4 odst. 8 a § 23b odst. 5.“ Prováděcím předpisem se rozumí tzv. technická vyhláška (č. 383/2009 Sb.). Sankce může dosáhnout výše až 5000 Kč.
 
Ministerstvo odůvodňuje ponechání pokuty možností finančních úřadů přihlížet k závažnosti protiprávního jednání a v rozhodnutí musí být výše pokuty odůvodněna. Stanovení maximální hranice pokuty prý umožňuje různou výši, uložení sankce není podle Ministerstva financí ani povinné, „a proto lze předpokládat, že v prvních obdobích bude posuzování závažnosti mírnější.“ Návrh v této souvislosti obsahuje také § 37b, kde se v odst. 2 uvádí: „Při určení výše pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům, době trvání a okolnostem, za kterých byl spáchán. Od uložení pokuty za správní delikt podle § 37a odst. 1 písm. k) lze upustit.“
Komise pro informatiku Předsednictva Svazu stále upozorňuje na řadu nejasností ve struktuře účetních výkazů i technickém zajištění jejich přenosu. První přenosy se budou provádět až v červenci letošního roku. Novela by měla vstoupit v účinnost v lednu 2011 a od stejného data lze sankcionovat každé nepředání účetního záznamu do centrálního systému účetních informací státu. Obcím tedy i v metodické a technické nejistotě, která velmi pravděpodobně přetrvá do roku 2011, nezbývá než v souladu s § 37b odst. 1 uchovávat tři roky všechna hlášení ze systému. Zmíněný paragraf totiž říká: „Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.“

Svaz nadále sleduje vývoj návrhu novely a vynaloží veškeré úsilí, aby nepříznivé dopady na obce byly zmíněny.