25.08.2011

Shrnutí připomínek Svazu k novele RUD

Novela zákona o rozpočtovém určení prošla v minulých týdnech standardním připomínkovým řízením. Svaz uplatnil zásadní i doporučující připomínky, které vycházejí z dlouhodobých priorit činnosti a jejichž cílem je odstranit některé zřejmé nedostatky návrhu. 

Novela zákona o rozpočtovém určení prošla v minulých týdnech standardním připomínkovým řízením. Svaz uplatnil zásadní i doporučující připomínky, které vycházejí z dlouhodobých priorit činnosti a jejichž cílem je odstranit některé zřejmé nedostatky návrhu.

Svaz měst a obcí ČR je standardním připomínkovým místem, a proto má možnost vyjádřit se prostřednictvím oficiálního systému provozovaného vládou ČR ke všem návrhům zákonů a vyhlášek, které se dotýkají samosprávy.

Níže je uvedeno shrnutí připomínek k návrhu novely a také k důvodové zprávě, všechny připomínky mají oporu v dlouhodobých prioritách činnosti Svazu. Dodejme, že také řada ministerstev a krajů uplatnila zásadní či doporučující připomínky a že zde existuje podstatný průnik požadavků vůči předkladateli. Postoj ministerstva financí vůči názorům ostatních subjektů veřejné správy je nyní pro schválení novely určující.

- žádost o doplnění předpokládaného příjmů „na žáka“ – není zřejmé, s jakou částkou daňových příjmů na žáka návrh počítá. Srovnání je podstatné jak pro obce, které školu zřizují, tak pro obce, které dnes hradí neinvestiční náklady.

- zajištění provázanosti novely s ostatními zákony - zavedení kritéria sdílení „na žáka“ musí být nezbytně doplněno zrušením povinnosti úhrady neinvestičních nákladů, což předložená novela neobsahuje. Svaz proto požadoval odpovídající změnu ve školském zákoně. Současně požadoval provázání se zákonem o rozpočtových pravidlech.

- životní minimum obce - z doprovodných výpočtů teoretických přínosů pro jednotlivé obce se zdá, že návrh zohledňuje požadavek XI. Sněmu na zajištění minimální úrovně daňových příjmů na obyvatele ve výši 7.800 Kč. Svaz v rámci připomínkového řízení opětovně navrhl tuto hranici jako tzv. životní minimum obce. Prostřednictvím změny v zákon 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů, byla navržena neúčelová kompenzace pro obce s výnosem pod touto hranicí. Svaz rovněž požadoval, aby obdobné výpočty skutečných daňových příjmů dle jednotlivých obcí Ministerstvo financí zpracovávalo pravidelně každý rok.

- zvýšení podílu sdílení DPH - návrh je rovněž v souladu s usnesením XII. Sněmu Svazu, které se týkalo požadavku na nesnižování podílu z DPH v souvislosti se zdůrazňovanou potřebou zdrojů na financování důchodové reformy. Předkladatel se od roku 2013 zavazuje navýšit podíl na 22,96 % celostátního inkasa.

- detailní informace o zapojení státních dotací – opět dlouhodobý požadavek Svazu. Důvodová zpráva nijak neupřesňuje, kterých dotací by se úspory měly dotýkat. V případě, že se předpokládá plošné krácení, uvítal by Svaz informaci, zda se předpokládá snižování např. v programech jako přímé náklady na vzdělávání, podpora snižování rizika povodní, odstraňování starých ekologických zátěží, výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací. Navíc pouhé krácení a ponechání dotačních titulů patrně nepovede ke snížení administrativních nákladů, vhodnější by bylo některé programy přímo zrušit.

- právní zakotvení kompenzace snížení zdrojů - veřejně deklarovaný příslib předkladatele v čase kompenzovat snižování zdrojů pro čtyři největší města je zatím obsažen pouze v důvodové zprávě. Zákonem daný závazek v souvislosti se změnou v rozpočtovém určení daní je také méně citlivý na změnu vlád. Předpokladem je zde samozřejmě dohoda s dotčenými městy na samotném způsobu a podobě řešení výpadku zdrojů formou kompenzace.

- chybějící motivace pro podporu podnikání – předložený návrh nijak nezohledňuje další část vládního prohlášení, tedy „zájem vlády rovněž zvýšit motivaci obecních zastupitelstev na příznivém podnikatelském prostředí.“  Vzhledem k absenci jakýchkoliv reálných motivačních kritérií jak ve stávající podobě zákona, tak v předloženém návrhu, směřovala jedna z doporučujících připomínek k naplnění další části Programového prohlášení vlády. Zajištění kvalitní dopravní obslužnosti má zásadní vliv na rozvoj obce, a to jak ekonomický, tak společenský či kulturní. Tento fakt platí pro obce bez ohledu na velikostní kategorii. Z tohoto důvodu doporučoval Svaz zohlednit v kritériích sdílení zajišťování dopravní obslužnosti v podobě kritéria 5 % dle počtu přepravovaných osob. Samotná konstrukce kritéria sdílení nebude ovlivněna dnešními výdaji např. na městskou hromadnou dopravu, které mohou být vyšší v důsledku různého rozsahu slev. Není ani podstatná forma zajištění dopravní obslužnosti (příspěvek dopravci, vlastní příspěvková organizace, příspěvek kraji). Vzhledem k tomu, že sledování počtu přepravených osob by mělo být podkladem pro příspěvky či dotace z obecních rozpočtů, předpokládá se dostupnost dat. Obce by tak rovněž měly být finančně posíleny, aby mohly reagovat na rostoucí požadavky krajů na spolufinancování krajské dopravní obslužnosti.

- úprava v současné motivační složce – inkaso z dnešního podílu 30 % z celostátního výnosu z fyzických osob podávajících přiznání, byla v na začátku srpna letošního roku stále ještě záporná. Důvodem zůstává bezpochyby fakt, že přiznání nepodávají pouze podnikatelé. Negativní dopad má zvolený způsob sdílení především pro obce v okolí měst, do kterých směřují jejich občané za zaměstnáním. Uvítali bychom možnost změny charakteru daňového účtu vedeného u České národní banky na skutečně podnikatelský, z něhož by se motivační složka vypočítávala. V případě, že příjmy z podnikatelské činnosti nepřesahují např. 80 % hodnot uváděných v přiznání, vyrovnávaly by se zálohy z účtu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.

- chybějící podpora meziobecní spolupráce - návrh novely ani žádné jiné kroky vlády nenaznačují snahu o podporu dobrovolné meziobecní spolupráce, která by vedla ke zvýšení efektivnosti veřejných výdajů. Svaz se pokusil alespoň navrhnout změnu u daně z příjmů právnických osob, kde je poplatníkem svazek. Svazky obcí v současné době daň z příjmů právnických osob odvádějí shodně jako podnikatelské subjekty a tento výnos se sdílí se státním rozpočtem a rozpočty krajů. Zatímco u obcí dochází pouze k účetnímu vyrovnání daně, svazky obcí musí daň skutečně uhradit. Kromě trvalého zájmu Svazu posilovat meziobecní spolupráci v prostředí rozdrobené samosprávy lze tento návrh považovat také za způsob, jak posílit finanční zdroje především pro malé obce, pro něž bude mít avizované snižování dotací (např. na vodohospodářskou infrastrukturu) negativní dopad.

- změna datového zdroje pro počet obyvatel - Svaz i Český statistický úřad při každoročních změnách prováděcí vyhlášky k zákonu o rozpočtovém určení daní upozorňují, že evidence obyvatel vedená Českým statistickým úřadem není vhodná pro výpočet obyvatel za účelem stanovení podílu na sdílených daních. Avizovaný přechod k plné funkčnosti systému základních registrů bude časově ve shodě s účinností novely zákona. Svaz proto navrhoval změnu a navázání počtu obyvatel na údaje Ministerstva vnitra.

-  rozšíření spektra sdílených daní - v souladu s prioritami také Svaz navrhoval rozšíření spektra sdílených daní o daně spotřební.Při pohledu na vývoj inkasa jednotlivých daní v posledních letech, je zřejmé, že nepřímé daně jsou významnou stabilizační složkou veřejných rozpočtů. Navýšení podílu na spotřebních daní by umožnilo ambicióznější změny v objemu dotací, které mají být zapojeny do systému sdílení, čímž by došlo k další úspoře administrativních nákladů spojených s administrací dotací a snížil by se prostor pro korupční jednání.

Členské obce budou prostřednictvím webových stránek pravidelně a nezkresleně informovány o dalším průběhu projednávání novely zákona. V případě zájmu o doplňující informace neváhejte kontaktovat Kancelář Svazu na emailu smocr@smocr.cz