01.07.2014

Rozpočtová odpovědnost - nový zásah do obecních financí?

Vláda předložila do připomínkového řízení návrh ústavního zákona a prováděcího zákona o rozpočtové odpovědnosti. Jedná se o modifikovaný návrh, který již byl v jednání v minulém volebním období Poslanecké sněmovny. Předložený návrh znamená významné navázání možností hospodaření obcí a jejich organizací na špatné hospodaření státu. Svaz tedy takovouto provázanost odmítá.

               Hlavním cílem návrhu je legislativní ukotvení rozpočtové odpovědnosti, tedy apelu na zdravé veřejné finance. Primárně se návrh věnuje veřejným financím na celostátní úrovni, zřízení Národní rozpočtové rady, ale také hospodaření ÚSC. Hlavním principem je vytvoření účinného mechanismu pro případ odklonů od odpovědné rozpočtové politiky, včetně aplikace sankčního mechanismu. K tomuto ústavnímu zákonu se dále předkládá prováděcí zákon, který podrobněji vymezuje postupy a mechanismy.

Hospodaření obcí a měst vykazuje nejlepší hodnoty v rámci veřejné správy, ke konci roku 2012 byla celková úroveň zadluženosti zhruba 6250 obcí a měst 90 mld. Kč, naproti tomu kraje měly dluh ve výši 24,5 mld. Kč a centrální úroveň veřejné správy hospodařila s dluhem ve výši 1667,6 mld. Kč. 

Výhrady SMO k návrhu rozpočtové odpovědnosti:

´      Hospodaření územního samosprávného celku

ÚSC musí hospodařit, tak, aby se nepřekročila zadluženost 60 % průměru skutečných příjmů za poslední 4 roky. Pokud zadluženost hranici překročí a ÚSC nesníží svoji zadluženost pod 60 % může stát pozastavit výplatu 5 % daňových příjmů.  (čl. 8 návrhu ústavního zákona). Z analýzy ministerstva financí vyplývá, že zásadu rozpočtového hospodaření by k 31. prosinci 2013 nedodrželo 500 obcí (v tom 33 měst, z toho 4 statutární města), tj. cca 8 % všech obcí. Předkládaný materiál ale nestanovuje žádná pravidla a sankce pro další veřejné instituce v případě zadlužení, a to ani v podobě zveřejnění, na rozdíl od ÚSC. Považujeme tedy toto za nerovné postavení.  

  

´     Provázání hospodaření ÚSC a jejich organizací s hospodařením státu

Vedle dalších opatření se navrhuje, že při zadluženosti 55 % HDP musí ÚSC sestavit vyrovnaný či přebytkový rozpočet. Schodek pouze v případě jeho úhrady z přebytku minulých let. V tomto článku tedy nezodpovědné hospodaření státu penalizuje obce v jejich hospodaření.

Veřejné instituce (DSO, příspěvkové organizace, vysoké školy, nemocnice,…) nesmějí přijímat nové dlouhodobé zadlužení v případě zadluženosti státu vyšší než 55% HDP. Toto by znamenalo omezení pro PO a obchodní společnosti obcí, které do definice veřejných institucí spadají. To by mohlo ohrozit jejich fungování a rozvoj, neboť se neposuzuje jejich finanční zdraví, ale finanční zdraví státu jako celku. Jako příklad lze uvést úvěr na zateplení školy, modernizace domova pro seniory, či investice do obnovy vozového parku městského dopravního podniku. Návrh nebere v potaz vlastní stav hospodaření a schopnost splácet konkrétního jednotlivého subjektu. Dalším reálným konkrétním problémem může nastat u předfinancování projektů z evropských dotací. I v novém programovém období 2014+ budou ÚSC žadateli o finance z rozpočtu EU, a tyto programy si budou žadatelé předfinancovávat. Není v možnostech mnohých ÚSC zajistit předfinancování z vlastních zdrojů a je nezbytné zajištění úvěru na takovéto akce. Bez této možnosti by se řada projektů nemohla realizovat či by se díky tomuto řada subjektů mohla dostat do větších hospodářských problémů.

Navržené omezení rovněž představuje problém z hlediska možnosti plánování pro územní celky. ÚSC si mohou naplánovat ve střednědobém až dlouhodobém horizontu určité výdaje, ale nakonec kvůli neodpovědné vládní politice je nebudou moc realizovat. Toto je možné kvalifikovat jako zásadní nabourání na samostatnosti a odpovědnosti územních samospráv

 

              Celkovou výší dluhu ÚSC se pro účely tohoto zákona rozumí hodnota jeho nesplacených závazků z jistin vydaných dluhopisů, jistin přijatých úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí, realizace plnění ze záruk a vystavených směnek.

V návrhu se dále počítá se sestavováním rozpočtů a minimálně 2-letého střednědobého výhledu. Počítá se se zřízením Výboru pro rozpočtové prognózy podřízený Radě rozpočtové odpovědnosti, který bude sestavovat strategie a prognózy pro státní rozpočet, rozpočty zdravotních pojišťoven. Orgánem odpovědným za dohled fiskální odpovědnosti je Rada, ta bude moci kontrolovat vývoj hospodaření veřejných institucí, jejíž zpracovaná zpráva bude předkládána do poslanecké sněmovny.

 

Předložené znění omezuje základní práva ÚSC či jejich organizací na správu majetku, řádné fungování a naplňování předmětu vlastní činnosti. Restriktivní pravidla by měla platit především na centrální úroveň. Odmítáme navržené ustanovení v předložené podobě, které plošně omezuje hospodaření veřejných institucí při problémech hospodaření státu. 

 

David Sláma