22.11.2012

Reorganizace české daňové správy od roku 2013

Převody prostředků ze sdílených daní budou nově poukazovány z krajských finančních úřadů v souhrnné částce, pro zjištění konkrétních částek se budou muset obce obracet na územní pracoviště, která zůstanou zachována ve stávajících sídlech. Přečtěte si, co tyto změny znamenají pro obce a města.

Převody prostředků ze sdílených daní budou nově poukazovány z krajských finančních úřadů v souhrnné částce, pro zjištění konkrétních částek se budou muset obce obracet na územní pracoviště, která zůstanou zachována ve stávajících sídlech.

Od počátku příštího roku nabývá účinnosti zákon o Finanční správě České republiky (456/2011 Sb.), který přináší reorganizaci české daňové správy. Svaz měst a obcí ČR se zúčastnil pracovní schůzky na Generálním finančním ředitelství v Praze, kde mu byla představena připravená organizační změna ve struktuře finančních úřadů a byly prodiskutovány otázky praktického dopadu této změny na daňové plátce i poplatníky.  

Stávající soustava územních finančních orgánů tvořená Generálním finančním ředitelstvími, 8 finančními ředitelstvími, 199 finančními úřady s územní působností a 1 Specializovaným finančním úřadem s celorepublikovou působností na konci roku 2012 zanikne a bude nahrazena novou soustavou orgánů Finanční správy, kterou bude tvořit Generální finanční ředitelství, 1 Odvolací finanční ředitelství, 14 krajských finančních úřadů a 1 Specializovaný finanční úřad.

14 finančních úřadů bude nově vybaveno krajskou územní působností a jejich sídla se tedy budou nacházet přímo v krajských městech a v hlavním městě Praze. Ze stávajících finančních úřadů se stanou územní pracoviště jednotlivých krajských finančních úřadů. V hlavním městě Praze bude nově fungovat FÚ pro hlavní město Prahu, který bude mít 12 územních pracovišť v sídlech dosavadních pražských finančních úřadů.

Všechny finanční úřady budou od roku 2013 nad rámec kompetencí dnešních finančních úřadů vykonávat také kontrolu dotací, finanční kontrolu a budou pověřeny výběrem pojistného a následným převodem vybraných prostředků účastníků důchodového spoření na účty penzijních společností. Z pověření ministerstva budou moci finanční úřady rovněž přezkoumávat hospodaření krajů, hlavního města Prahy, regionálních rad soudržnosti a vykonávat dozor nad přezkoumáváním hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a městských částí hlavního města Prahy.

Nově vzniklé Odvolací finanční ředitelství se sídlem v Brně bude sloužit jako čistě odvolací orgán a vykonávat svou působnost pro celé území České republiky. Specializovaný finanční úřad sídlící v Praze opět s celorepublikovou působností bude nově vykonávat cenovou kontrolu, kontrolu hazardu a kompetence spojené s vedením Centrálního registru smluv. Jako správci smluv mu bude svěřena registrace smluv účastníků důchodového spoření a komunikace s penzijními společnostmi.

Co tyto změny prakticky znamenají pro obce a města?

  • Nová územní pracoviště krajských finančních úřadů – tedy do konce roku 2012 stávající finanční úřady - budou mít nově působnost celokrajskou, což například znamená, že nově FÚ (resp. jeho územní pracoviště) bude moci u jednoho daňového subjektu zkontrolovat všechny provozovny, které se nacházejí na území daného kraje.
  • Všechny převody prostředků týkajících se sdílených daní v roce 2013 ze strany FÚ budou obcím a městům převáděny z bankovních účtů krajského FÚ a platby se budou poukazovat v souhrnné výši, což v praxi např. u daně z příjmů fyzických osob (DPFO) bude znamenat, že se do souhrnné platby sečtou částky z jednotlivých územních pracovišť krajského FÚ. U DPFO bude také v rámci vnitřní kompenzace prováděno vzájemné započítávání „přeplatků“ a „nedoplatků“ v rámci kraje. Oproti současnému stavu tedy obce a města obdrží na svých bankovních účtech menší množství plateb, ale ve vyšších částkách (souhrnných), což může přinést úsporu bankovních poplatků.
  • Informace o souhrnné platbě (o její výši) získá daňový subjekt na krajském FÚ, ovšem s otázkou, z jakých konkrétních částek byla tato souhrnná částka vypočítána, se už bude zapotřebí obrátit na příslušné územní pracoviště.
  • Nově se správa daně z nemovitosti stěhuje za poplatníkem – tzn. poplatník bude spadat pod ten krajský FÚ (resp. jeho územní pracoviště), kde má trvalé bydliště – zatímco dosud spadal pod FÚ, kde se nacházela jeho nemovitost. V tomto případě dojde k situacím, kdy poplatník tedy bude mít nového správce daně. Poplatník získá informaci o tom, pod jaké územní pracoviště nově spadá, až ze složenky, na které bude částka vypočtené daně také uvedena v souhrnné výši za všechny nemovitosti ve vlastnictví poplatníka v daném kraji. Modelové příklady situací, kde bude uložen spis daně z nemovitostí, jsou zde
  •  

Termín pro podání daňových přiznání k dani z nemovitostí se blíží – k 31.1.2013. Jelikož v současné době probíhá náročné stěhování spisů mezi finančními úřady – resp. novými územními pracovišti a současně vzhledem ke všem výše uvedeným změnám doporučuje Svaz v případě, že poplatník nemá změnová data, tzn. nepotřebuje oznamovat nové skutečnosti finančnímu úřadu (podáním dodatečného daňového přiznání), počkat na doručení složenky s vyměřenou částkou daně, kde bude i uvedeno i územní pracoviště FÚ, které bude nově poplatníkův spis spravovat.

 

Ing. Markéta Horníčková