29.06.2005

Připomínky Svaz měst a obcí České republiky k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

Obecně:

1)Návrh si klade za cíl vybudovat legislativní bariéry pletichám různého druhu, k nimž v praxi nezřídka dochází. Upozorňujeme, že ale nijak neošetřuje problém úmyslně podhodnocené ceny, což vytváří korupční prostředí především u dražeb nedobrovolných. Bylo by vhodné v § 43 odst. 1 písm. d) zákona blíže upravit způsob stanovení ceny (např. dvěma znaleckými posudky).

V rámci novelizací dalších předpisů by měly být novelizovány i § 128a - § 128c zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon. Jsme toho názoru, že pro výše uvedené jednání (úmyslné podhodnocení dražební ceny) by měla být vytvořena speciální skutková podstata. Upozorňujeme rovněž, že trestní zákon nezná pojem dražebník, pouze vyhlašovatel/pořadatel. Bylo by vhodné oba zákony terminologicky sjednotit.

Tato připomínka je doporučující.

2) Za část čtvrtou se vkládají části pátá, šestá a sedmá, které znějí:

 

ČÁST PÁTÁ

Změna zákona o obcích

Čl. VIII

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

1. V § 84 se doplňuje odstavec 6, který zní:

“ (5) Bod jednání zasedání zastupitelstva, ve kterém se projednává postup obce ve veřejné dražbě, je neveřejný, usnese-li se tak zastupitelstvo před projednáváním tohoto bodu.”

2. V § 93 odst. 2 se na konci odstavce doplňují slova “ ,není-li v tomto zákoně stanoveno jinak”

3. V § 95 odst. 3 se doplňuje odstavec 3, který zní:

“ (3) Byl-li na zasedání zastupitelstva projednáván neveřejný bod, je nutno pořídit zápis do 10 dnů po skončení zasedání. Zápis musí být uložen na obecní úřad k nahlédnutí nejdéle do 30 dnů po skončení zasedání.”

 

ČÁST ŠESTÁ

Změna zákona o krajích

Čl. IX

Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

1. V § 35 se doplňuje odstavec 4, který zní:

“ (4) Bod jednání zasedání zastupitelstva, ve kterém se projednává postup kraje ve veřejné dražbě, je neveřejný, usnese-li se tak zastupitelstvo před projednáváním tohoto bodu.”

2. V § 42 odst. 1 se za slova “je veřejné” vkládají slova: “ ,není-li v tomto zákoně stanoveno jinak”

3. V § 43 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:

“ (2) Byl-li na zasedání zastupitelstva projednáván neveřejný bod, je nutno pořídit zápis do 10 dnů po skončení zasedání. Zápis musí být uložen na obecní úřad k nahlédnutí nejdéle do 30 dnů po skončení zasedání.”

 

ČÁST SEDMÁ

Změna zákona o hlavním městě Praze

Čl. X

Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

1. V § 59 se doplňuje odstavec 6, který zní:

“ (6) Bod jednání zasedání zastupitelstva, ve kterém se projednává postup hlavního města Prahy ve veřejné dražbě, je neveřejný, usnese-li se tak zastupitelstvo před projednáváním tohoto bodu.”

2. V § 60 odst. 4 se na konci odstavce doplňují slova “ ,není-li v tomto zákoně stanoveno jinak”

3. V § 65 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:

“ (2) Byl-li na zasedání zastupitelstva projednáván neveřejný bod, je nutno pořídit zápis do 10 dnů po skončení zasedání. Zápis musí být uložen na obecní úřad k nahlédnutí nejdéle do 30 dnů po skončení zasedání.”

Odůvodnění:

Podle dosavadní úpravy jsou obce znevýhodněny při své účasti ve veřejných dražbách. Podle § 84 odst. 1 zákona o obcích o postupu obce ve veřejné dražbě, včetně rozhodnutí o maximální nabídce, rozhoduje zastupitelstvo obce. Zasedání zastupitelstva je však vždy veřejné podle § 93 odst. 2 zákona o obcích. Pro ostatní dražitele tak není problém se zasedání zastupitelstva zúčastnit, případně nahlédnout na obecním úřadě do zápisu a při veřejné dražbě navýšit cenu jen o minimální příhoz.

Návrh, jakkoliv je na první pohled nestandardní, problém řeší. Dalším řešením je přesun této kompetence na radu obce, jejíž schůze jsou neveřejné. To je však značné riziko z hlediska pozdějšího přehodnocení rozhodnutí rady zastupitelstvem (podle § 105 odst. 1), v případě, že by zasedání zastupitelstva proběhlo až po konání veřejné dražby, kterou by obec vyhrála. Navíc se většinou jedná o značné částky z rozpočtu obce a proto je zastupitelstvo tím orgánem, který musí rozhodnout o účasti a postupu obce ve veřejné dražbě.

Svaz měst a obcí České republiky rozhodně nechce omezovat princip publicity veřejné správy a máme za to, že náš návrh je v souladu s čl. 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, neboť je dodržena přiměřenost způsobu poskytování informací. Bod jednání je neveřejný, pouze pokud tak zastupitelstvo hlasuje a zápis z jednání včetně průběhu a výsledku hlasování bude zveřejněn k nahlédnutí (byť v prodloužené lhůtě).

Tato připomínka je zásadní.

 

 

Mgr. Jakub Pôbiš, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR