04.06.2013

Postup MF k financování záchranných a likvidačních prácí po povodních

Vzhledem k aktuální povodňové situaci přinášíme postup Ministerstva financí k financování záchranných a likvidačních prácí po aktuálních povodních a při obnově území.

Vláda ČR v neděli 2. 6. 2013 večer uvolnila 300 milionů pro okamžitou pomoc městům a obcím. „Bude-li potřeba další finanční prostředky, vláda je okamžitě uvolní. Je například k dispozici 1,3 miliardy korun, které jsme připraveni okamžitě v horizontu maximálně dvou dní uvolnit ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy a rekonstrukce silnic první, druhé a třetí třídy a také železničních tratí,“ řekl premiér Petr Nečas po mimořádném jednání vlády. Úřady práce mají zároveň připravené finanční prostředky pro okamžitou pomoc v rámci systému hmotné nouze. „Těm, kteří přišli o své základní lidské potřeby a prostředky je stát připraven v podstatě okamžitě pomoci,“ ujistil předseda vlády.

Ministerstvo financí ČR vydalo metodický postup pro financování krizových situací a škod způsobených aktuálními povodněmi v České republice. Podrobnější informace jsou k nalezení přímo na webových stránkách ministerstva.

1.      Postup po vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu (I. etapa obnovy)

Po vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu jsou na postižených místech prováděny záchranné a likvidační práce financované z 

-          vlastních zdrojů územních rozpočtů (obcí a krajů) a

-          účelové rezervy státního rozpočtu vytvořené v kapitole Všeobecná pokladní správa (VPS)

     Ministerstvo financí bude, na základě žádostí krajů, v návaznosti na rozhodnutí vlády, uvolňovat prostředky z Rezervy na řešení krizových situací rozpočtované v kapitole VPS určené na úhradu prvotních nezbytných nákladů na záchranné a likvidační práce, které byly vynaloženy v souvislosti s opatřeními uloženými orgány kraje a obcí při povodni v červnu tohoto roku. Kraj zajistí ve svém obvodu rozdělení a poukázání prostředků postiženým obcím.

 

2.      Postup po ukončení stavu nebezpečí (II. etapa obnovy)

         Postup pro poskytování státní pomoci při obnově území je obsažen v zákoně č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území, ve znění zákona č. 347/2005 Sb. a zákona č. 278/2009 Sb., a ve vyhlášce č. 186/2002 Sb., ve znění vyhlášky č. 93/2006 Sb.

Podle těchto právních předpisů:

-          příslušné kraje do 7 dnů od ukončení stavu nebezpečí zabezpečí podkladové údaje pro přehled o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení základních funkcí v území (tabulky a komentáře) a předají je Ministerstvu financí, které je následně poskytne Ministerstvu pro místní rozvoj (v praxi se tak děje zpravidla souběžně),

-          Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem financí do 20 dnů od ukončení stavu nebezpečí na základě podkladů předložených kraji zpracuje  návrh strategie obnovy území určený pro jednání vlády, který by měl vytvořit rámec k uvolňování státní pomoci prostřednictvím resortních programů,

-          Vláda projednává aschvaluje strategii obnovy území.   

Strategie obnovy území je pouze rámcem, kterým jsou stanoveny cíle obnovy území výhledově v horizontu několika let. Při sestavování státního rozpočtu na následující léta by měly být tyto cíle zohledňovány. Obsahuje zejména:

-          vymezení území, na jehož obnovu může být státní pomoc poskytnuta,

-          cíle, na jejichž zabezpečení může být státní pomoc poskytnuta, včetně stanovení pořadí jejich důležitosti,

-          výčet ministerstev, která budou o poskytnutí státní pomoci rozhodovat,

-          objem finančních prostředků pro určená ministerstva,

-          formy státní pomoci a v případě, že státní pomoc bude poskytována na základě programů, též vymezení těchto programů a určení správců,

-          určení ministerstva nebo kraje odpovídajícího za koordinaci činností; pokud je určen ke koordinaci kraj, vykonává ji v přenesené působnosti.

 Zdroj: Vláda ČR, MF ČR - odbor Financování územních rozpočtů a programové financování; oddělení Legislativa a metodika územních samosprávných celků

 

Zpracoval: David Sláma