01.04.2016

Plnění rozpočtů za 1. čtvrtletí roku 2016

Ke konci března 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 342,0 mld. Kč, celkové výdaje 298,4 mld. Kč a přebytek hospodaření 43,6 mld. Kč (v březnu 2015 vykázán přebytek 19,9 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 27,5 mld. Kč, tj. o 8,7 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného

Ke konci března 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 342,0 mld. Kč, celkové výdaje 298,4 mld. Kč a přebytek hospodaření 43,6 mld. Kč (v březnu 2015 vykázán přebytek 19,9 mld. Kč).

Meziroční růst celkových příjmů o 27,5 mld. Kč, tj. o 8,7 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst 14,2 mld. Kč, tj. o 6,0 %. O 12,7 mld. Kč byly vyšší i příjmy z rozpočtu EU.

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 14,18 mld. Kč. Ke konci února 2016 činily 199,92 mld. Kč.

 

Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci března 2016 ve výši 75,38 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 3,03 mld. Kč, tj. o 4,2 %. Meziroční tempo růstu DPH přitom bylo ke konci března negativně ovlivněno snížením objemu zadržovaných odpočtů. V březnu 2015 dosahovala jejich výše 7,1 mld. Kč, v letošním březnu se snížily na 6,3 mld. Kč. Inkaso DPH pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad negativního dopadu na SR je 3,7 mld. Kč). Růst inkasa byl pozitivně ovlivněn růstem výdajů na spotřebu domácností a vládních institucí. Dále lze očekávat, že v průběhu roku pozitivně ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení. Prvotní výsledky zavedení kontrolního hlášení lze nejdříve očekávat až po prvním čtvrtletí tohoto roku, tj., v dubnu 2016, kdy již budou k dispozici kontrolní hlášení od všech plátců DPH (měsíční i kvartální plátci).

daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 44,77 mld. Kč, což znamená oproti březnu 2015 nárůst o 4,2 mld. Kč. Meziroční růst inkasa proti skutečnosti 2015 je způsoben navýšením platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, a dále i o nižší mírou nezaměstnanosti. Stejně jako v roce 2015 bude inkaso této daně negativně ovlivněno zejména znovuzavedením slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovným. Také další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (pro rok 2016) bude mít negativní dodatečný dopad.

 

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob  za 1. čtvrtletí roku 2016 dosáhlo 35,03 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 3,91 mld. Kč, tj. 12,6 %. Růst inkasa potvrzuje pokračující dynamiku ekonomiky.

 

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za III. 2015 a 2016 (v mld. Kč)

v mld. Kč

III. 2015

III. 2016

2016/2015

Daň z přidané hodnoty

72,35

75,38

104,2

Daň z příjmů právnických osob

31,11

35,03

112,6

Daň z příjmů fyzických osob

40,57

44,77

110,4

- vybírané srážkou

3,93

3,73

94,9

- závislá činnost

32,15

34,80

108,3

- z přiznání

4,49

6,24

138,9

Daň z nemovitosti

0,24

0,21

87,4

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

41,48

44,53

107,4

Daňové příjmy celostátně celkem

185,75

199,92

107,6

Výdaje

Celkové výdaje dosáhly za první tři měsíce roku 2016 298,4 mld. Kč a byly o 3,8 mld. Kč, tj. o 1,3 % nad úrovní stejného období roku 2015. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,6 %. Na meziroční růst měly vliv zejména výdaje na důchody (růst o 7,3 mld. Kč). Výdaje na sociální dávky činily ke konci března 2016 126,7 mld. Kč a jsou meziročně vyšší o 7,7 mld. Kč.

 

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 39,3 mld. Kč, což je o 0,7 mld. Kč více než v březnu 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 29,6 mld. Kč. Šlo o 2 zálohy regionálnímu školství na první 4 měsíce roku ve výši 28,5 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo 28,7 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková