06.10.2015

Plnění rozpočtů ke konci září 2015

Ke konci září 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 908,5 mld. Kč, celkové výdaje pak 911,3 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 2,8 mld. Kč (na konci září 2014 vykázán přebytek ve výši 34,4 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až září

Ke konci září 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 908,5 mld. Kč, celkové výdaje pak 911,3 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 2,8 mld. Kč (na konci září 2014 vykázán přebytek ve výši 34,4 mld. Kč). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až září roku 2015 se stejným obdobím roku 2014, vychází přírůstek o 82,2 mld. Kč. Růst byl způsoben zejména EU příjmy (zvýšení o 52,7 mld. Kč) a daňovými příjmy včetně vyššího inkasa pojistného na sociální zabezpečení o 30,2 mld. Kč. Za devět měsíců roku 2015 byly daňové příjmy (vč. pojistného na sociální zabezpečení a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) veřejných rozpočtů vyšší o 44,4 mld. Kč. Pokud by byly vyloučeny i dopady koaličních dohod a další vlivy na daňové příjmy, potom by daňové příjmy byly vyšší dokonce o 67,5 mld. Kč. Mezi tyto vlivy patří zejména zavedení druhé snížené sazby DPH, snižující inkaso o 2,8 mld. Kč, zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě s o 1,1 mld. Kč, zavedení školkovného o další 1,1 mld. Kč, znovuzavedení základní slevy pro pracující důchodce o 4,7 mld. Kč a pokles cen pohonných hmot snižující daňové inkaso DPH o 2,1 mld. Kč. Meziroční vývoj inkasa DPH v letošním roce dále ovlivňuje vyplacení dlouhodobě zadržených nadměrných odpočtů za předchozí roky ve výši 4,1 mld. Kč. Negativně se do inkasa této daně promítl prvotní efekt ze zavedení reverse charge (režim přenesení povinnosti, kdy DPH platí odběratel místo dodavatele) s dopadem ve výši 2 mld. Kč. Tento vliv je dočasný a souvisí s časovým posunem výběru daně z dodavatele na odběratele a bude postupně kompenzován také vyšším výběrem DPH vyplývajícím ze snížení daňových úniků. I v září 2014 byly ještě zadržovány nadměrné odpočty DPH ve výši 5,2 mld. Kč, což uměle zvyšuje meziroční srovnávací základnu. Celkový dopad uvedených vlivů na daňové příjmy veřejných rozpočtů přepočtený na tři čtvrtiny roku je tedy cca 23 mld. Kč.

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vrostly o 20,2 mld. Kč, tj. o 3,5 %. Růst byl způsoben zejména EU příjmy a vyšším inkasem pojistného na sociální zabezpečení.

 

Celostátní inkaso DPH bylo ke konci září 2015 ve výši 233,08 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 0,27 mld. Kč, tj. o 0,1 %. Pokud by byly vyloučeny všechny výše uvedené vlivy (10 % sazba DPH, pokles cen PHM, nadměrné odpočty, reverse charge), potom by inkaso DPH bylo na úrovni veřejných rozpočtů meziročně vyšší o 16,5 mld. Kč. Vzrůstající inkaso DPH posílí také příjmy obcí a krajů, neboť DPH pro ně představuje hlavní zdroj příjmů.

 

U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 109,11 mld. Kč, což znamená oproti lednu až září roku 2014 nárůst o 1,43 mld. Kč. To signalizuje jak rostoucí příjmy obyvatelstva, tak i zvyšující se úroveň zaměstnanosti. Přitom v roce 2015 se do inkasa této daně negativně promítlo zvýšení slevy na druhé a další dítě, zavedení školkovného a také obnovení slevy u pracujících důchodců.

 

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo ke konci září 115,23 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 11,55 mld. Kč.

 

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I – IX. 2014 a 2015 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I - IX. 2014

I – IX. 2015

2015/2014

Daň z přidané hodnoty

232,82

233,08

100,1

Daň z příjmů právnických osob

103,68

115,23

111,1

Daň z příjmů fyzických osob

107,68

109,11

101,3

- vybírané srážkou

11,48

12,09

105,3

- závislá činnost

95,11

97,57

102,6

- z přiznání

1,09

-0,55

-50,8

Daň z nemovitosti

7,35

7,78

105,8

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

123,94

130,48

105,3

Daňové příjmy celostátně celkem

575,47

595,68

103,51

Výdaje

Celkové výdaje dosáhly v lednu až září 911,3 mld. Kč, což znamená nárůst o 50,5 mld. Kč, tj. o 5,9 % nad úrovní stejného období roku 2014.

 

Největší vliv na meziroční růst výdajů měly výdaje na investice o 28,9 mld. Kč, vyšší neinvestiční transfery rozpočtům územní úrovně o 6,6 mld. Kč (včetně výdajů na platy učitelů), vyšší sociální dávky o 9,1 mld. Kč a vyšší neinvestiční transfery Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu o 4,6 mld. Kč.

 

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 97,4 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 71,4 mld. Kč. Šlo o 5 záloh regionálnímu školství na prvních 10 měsíců roku ve výši 68,3 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo 65,4 mld. Kč) a 3 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2014 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková