08.07.2016

Plnění rozpočtů ke konci června roku 2016

Ke konci června 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 655,4 mld. Kč, celkové výdaje 614,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 40,6 mld. Kč (v červnu 2015 vykázán přebytek 22,6 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 14,6 mld. Kč, tj. o 2,3 % ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného

Ke konci června 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 655,4 mld. Kč, celkové výdaje 614,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 40,6 mld. Kč (v červnu 2015 vykázán přebytek 22,6 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 14,6 mld. Kč, tj. o 2,3 % ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst 35,9 mld. Kč, tj. o 7,5 %. Srovnání negativně ovlivňují zejména prostředky přijaté z EU, které meziročně klesly o 18,6 mld. Kč.
 

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 35,47 mld. Kč. Ke konci června 2016 činily 421,79 mld. Kč.

Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci června 2016 ve výši 157,53 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 8,9 mld. Kč, tj. o 6,0 %. Na celkovém meziročním nárůstu inkasa DPH se podílely zejména tyto faktory: vyšší efektivita výběru daně (v důsledku zavedení kontrolního hlášení a rozšíření mechanismu přenesené daňové povinnosti) a rostoucí spotřeba domácností a vlády. Vyšší efektivita výběru daně přispěla k nárůstu inkasa zhruba jednou polovinou a druhá polovina růstu inkasa byla generována růstem spotřeby.

daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 77,71 mld. Kč, což znamená oproti červnu 2015 nárůst o 10,49 mld. Kč. Na vývoj inkasa má zásadní vliv navýšení mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, ale i navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a velmi nízká nezaměstnanost. Inkaso daně z příjmu fyzických osob z přiznání již na rozdíl od června minulého roku dosáhlo kladné hodnoty. Na úrovni státního rozpočtu dosáhlo inkaso této daně meziročního růstu o 3,7 mld. Kč. Pozitivní vývoj inkasa této daně je jednak odrazem růstu ekonomiky ČR v období 2015-2016, ale také nižší srovnávací základnou srovnatelného období roku 2015 (doběh vracení slev na dani pro pracující důchodce za roky 2013 a 2014).

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob  za prvních 6 měsíců roku 2016 dosáhlo 86,7 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 8,89 mld. Kč, tj. 11,4 %. Dosavadní vývoj odráží efektivnější výběr daní a pokračující dynamiku ekonomiky.

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. - VI. 2015 a 2016 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I – VI. 2015

I – VI. 2016

2016/2015

Daň z přidané hodnoty

148,61

157,53

106,0

Daň z příjmů právnických osob

77,81

86,70

111,4

Daň z příjmů fyzických osob

67,22

77,71

115,6

- vybírané srážkou

7,49

7,60

101,4

- závislá činnost

62,50

69,19

110,7

- z přiznání

-2,77

0,93

----

Daň z nemovitých věcí

7,07

7,23

102,3

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

85,61

92,63

108,2

Daňové příjmy celostátně celkem

386,32

421,8

109,2

 

Výdaje

Celkové výdaje za prvních 6 měsíců roku 2016 dosáhly 614,8 mld. Kč a byly o 3,4 mld. Kč, tj. o 0,5 % pod úrovní stejného období roku 2015. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 14,9 mld. Kč. Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky.  Výdaje na sociální dávky ke konci června 2016 činily 256,1 mld. Kč, což je o 10,1 mld. Kč více než na konci června 2015. Na tom se nejvíce podílely výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 9,0 mld. Kč, tj. o 4,8 %.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 78,5 mld. Kč, což je o 2,8 mld. Kč více než v červnu 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 59,2 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (v červnu roku 2015 to bylo o 1,9 mld. Kč méně) a o dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,2 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková