04.08.2016

Plnění rozpočtů ke konci července roku 2016

Ke konci července 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 762,4 mld. Kč, celkové výdaje 686,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 75,6 mld. Kč (v červenci 2015 vykázán přebytek 25,7 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 30,9 mld. Kč, tj. o 4,2 % ovlivnily daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 25,7 mld

Ke konci července 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 762,4 mld. Kč, celkové výdaje 686,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 75,6 mld. Kč (v červenci 2015 vykázán přebytek 25,7 mld. Kč).

Meziroční růst celkových příjmů o 30,9 mld. Kč, tj. o 4,2 % ovlivnily daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 25,7 mld. Kč, tj. o 7,7 %. O 21,6 mld. Kč byly vyšší i příjmy z rozpočtu EU.

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 37,96 mld. Kč. Ke konci července 2016 činily 499,99 mld. Kč.

Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci července 2016 ve výši 197,62 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 8,21 mld. Kč, tj. o 4,3 %. K růstu inkasa přispěl zejména meziročně vyšší růst spotřeby domácností a vlády a pokles nadměrných odpočtů v důsledku zavedení kontrolního hlášení a rozšiřování mechanismů reverse charge.

Inkaso daně z příjmu fyzických osob  dosáhlo 93,09 mld. Kč, což znamená oproti červenci 2015 nárůst o 11,55 mld. Kč. Vývoj je v letošním roce zásadně ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, které je odrazem růstu ziskovosti podniků, tj. podílu hrubého provozního přebytku k hrubé přidané hodnotě, která roste již od 1. čtvrtletí 2015. Nezanedbatelný vliv má také navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a snižující se míra nezaměstnanosti. Rovněž i inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání na rozdíl od července minulého roku vykazuje kladnou hodnotu.

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob  za prvních 7 měsíců roku 2016 dosáhlo 93,66 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 10,33 mld. Kč, tj. 12,4 %. Dosavadní vývoj odráží efektivnější výběr daní a pokračující dynamiku ekonomiky.

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. - VII. 2015 a 2016 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I – VII. 2015

I – VII. 2016

2016/2015

Daň z přidané hodnoty

189,42

197,62

104,3

Daň z příjmů právnických osob

83,33

93,66

112,4

Daň z příjmů fyzických osob

81,54

93,09

114,2

- vybírané srážkou

9,22

9,23

100,1

- závislá činnost

74,51

82,23

110,4

- z přiznání

-2,19

1,62

----

Daň z nemovitých věcí

7,19

7,35

102,2

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

100,55

108,26

107,7

Daňové příjmy celostátně celkem

462,03

499,98

108,2

 

Výdaje

Celkové výdaje za prvních 7 měsíců roku 2016 dosáhly 686,8 mld. Kč a byly o 19,0 mld. Kč, tj. o 2,7 % pod úrovní stejného období roku 2015. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 24,0 mld. Kč. Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky.  Výdaje na sociální dávky ke konci července 2016 činily 294,8 mld. Kč, což je o 5,7 mld. Kč více než na konci července 2015. Na tom se nejvíce podílely výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 4,7 mld. Kč, tj. o 2,1 %.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 81,3 mld. Kč, což je o 1,3 mld. Kč více než v červenci 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 60,4 mld. Kč. Šlo o 4 zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (v červenci roku 2015 to bylo o 1,9 mld. Kč méně) a o tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,4 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková