21.01.2011

Obecně závazné vyhlášky a daňový řád

V lednu vstoupil v účinnost daňový řád, který nahrazuje současný zákon o správě daní a poplatků. Současně dochází ke změně ve správě místních poplatků. Doporučujeme proto obcím zkontrolovat obecně závazné vyhlášky, zda neobsahují odkaz na zrušený zákon.

V lednu vstoupil v účinnost daňový řád, který nahrazuje současný zákon o správě daní a poplatků. Současně dochází ke změně ve správě místních poplatků. Doporučujeme proto obcím zkontrolovat obecně závazné vyhlášky, zda neobsahují odkaz na zrušený zákon.
Zákon č 280/2009 Sb., daňový řád, vstoupil v platnost v polovině roku 2009, avšak s odloženou účinností na leden 2011. Dle Ministerstva financí by řád měl na rozdíl od zákona o správě daní a poplatků pracovat s jednotnou metodikou, posílit postavení daňových poplatníků a současně tak více upravit pravomoc správce daně. Z pohledu obcí je daňový řád podstatný mj. kvůli vazbě na správu místních poplatků.
Společně s daňovým řádem byl schválen také změnový zákon č. 281/2009 Sb., který mj. podstatně zasáhl do zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Především se ruší text v § 13, který správu místních poplatků přímo navazoval na zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Nicméně daňový řád v § 2 říká, že daní se rozumí „peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek“, což je třeba respektovat při správě místních poplatků. Pozor, dochází také ke zrušení textu v § 12 a doměřování upravuje daňový řád částečně odlišně.
Posledním zrušením paragrafem je § 16, tedy možnosti zcela nebo částečně prominout na žádost poplatníka z důvodu odstranění tvrdosti poplatek nebo jeho příslušenství. V důvodové zprávě se k odejmutí práva prominout poplatek ministerstvo financí vyjadřuje následovně: „Navrhuje se ustanovení zrušit pro nadbytečnost; ustanovení § 11 odst. 3 dává obecnímu úřadu dostatečný prostor správního uvážení při event. zvýšení poplatku, a není tudíž důvod k následnému promíjení poplatku nebo jeho příslušenství a otevření prostoru pro možné korupční jednání.“ Svaz v průběhu projednávání zákona mj. upozorňoval na neodůvodněnost této argumentace, samotný záměr zrušení možnosti prominout poplatek se však zvrátit nepodařilo.
Doporučujeme proto obcím zkontrolovat všechny obecně závazné vyhlášky, ověřit, zda neodporují daňovému řádu, a případně doplnit ustanovení o osvobození, které mohlo být v minulosti nahrazováno promíjením. Lze také použít aktualizované vzory na webových stránkách ministerstva vnitra (odkaz zde, bod 28 dole).