26.09.2007

Novela zákona o rozpočtovém určení daní zatím neprojednána

Vláda ČR měla dne 24. září t.r. na programu svého pravidelného zasedání mimo jiné návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní. K jeho projednání ale nedošlo. Premiér Topolánek přerušení projednávání zdůvodnil tím, že novela zatím nemá plnou koaliční podporu a podle jeho slov návrh není ani dostatečně vyvážený. Jednat by se o něm mělo v příštím týdnu.

Vláda ČR měla dne 24. září t.r. na programu svého pravidelného zasedání mimo jiné návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní. K jeho projednání ale nedošlo. Premiér Topolánek přerušení projednávání zdůvodnil tím, že novela zatím nemá plnou koaliční podporu a podle jeho slov návrh není ani dostatečně vyvážený. Jednat by se o něm mělo v příštím týdnu.
Ministerstvo financí předložilo do vlády návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní ve dvou variantách. Původní, který vychází z podnětů pracovní skupiny iniciované Svazem, jež se přípravou novely zákona více než 2 roky zabývala a řadu požadavků Svazu i obsahovala. Dále návrh alternativní, který reaguje na tzv. zlínskou iniciativu. Je s podivem, že tento návrh byl vůbec předkládán, protože neprošel připomínkovým řízením, čímž došlo k zásadnímu porušení Legislativních pravidel vlády.
 
Svaz měst a obcí ČR již v reakci na první ministerský návrh vypracoval v rámci meziresortního připomínkového řízení vlastní znění návrhu novely. Svazový návrh je jednoznačně z hlediska všech velikostních skupin obcí nejvýhodnější, jelikož posiluje postavení malých obcí, nikoli však na úkor velkých měst a nastavuje dlouhodobé systémové změny. Dodržuje tak základní svazový princip, podle kterého nesmí mít žádná obec výhody na úkor obce druhé.
 
Proto je o to více zarážející, že svazový návrh, formulovaný do řádných připomínek, často zásadních, na jednání vlády předložen nebyl. Svaz je řádným připomínkovým místem a zásadní rozpory je nutné vládě předložit. Tím došlo rovněž k porušení Legislativních pravidel vlády! Příští týden se proto sejde na mimořádném zasedání Předsednictvo Svazu, které k celé situaci vydá svoje stanovisko, které bezprostředně zveřejníme.
 
V této souvislosti je nutné ohradit se před nařčením některých iniciativ, typu zlínské, že Svaz nedostatečně prosazuje zájmy malých obcí. Ten, kdo dlouhodobě sleduje aktivity Svazu, ví, že tomu tak není a nikdy ani nebylo. Ostatně potvrzuje to, mimo jiné, i současné znění zákona o rozpočtovém určení daní. V roce 2000, kdy se zákon narychlo připravoval, Svaz prosadil, aby příjmy nejmenších obcí byly oproti vládnímu návrhu zvýšeny na téměř dvojnásobek. Svaz je navíc založen na principu komorového uspořádání a tudíž žádná z komor nemůže být nijak diskriminována. Každá má právo veta. Uvědomme si, že boj o finance je vlastně jedním z hlavních důvodů, proč se obce a města spojují.
 
Iniciátoři zlínské výzvy města a obce proti sobě naopak staví. Proč asi? Vždyť evropské historické zkušenosti nás dostatečně varují! Jakékoli vnitřní rozpory mohou pozici Svazu, obecních samospráv a ve svém důsledku i starostů, kteří se připojili k zlínské výzvě, výrazně oslabit, státní byrokracie jedině posílí. Jenom společnou silou můžeme dosáhnout zlepšení stavu.