12.11.2012

Nejčastější otázky a odpovědi ke kalkulačce RUD

S blížícím se obdobím přípravy obecních rozpočtů na příští rok se množí dotazy na reálnost příjmů slibovaných obcím v souvislosti s novelou rozpočtového určení daní. Další okruh dotazů směřuje ke změně, která se týká úhrady za dojíždějící žáky. Vybíráme nejčastěji pokládané otázky a naše odpovědi.

S blížícím se obdobím přípravy obecních rozpočtů na příští rok se množí dotazy na reálnost příjmů slibovaných obcím v souvislosti s novelou rozpočtového určení daní. Další okruh dotazů směřuje ke změně, která se týká úhrady za dojíždějící žáky.

Vybíráme nejčastěji pokládané otázky a naše odpovědi:

  1. Svaz měst a obcí ČR připravil kalkulačku daňových příjmů pro příští rok, ale při srovnání s vyhláškou č. 281/2012 Sb., která stanoví podíly jednotlivých obcí, vycházejí podstatně rozdílné částky. Čím to je?

    Pozor, jmenovaná vyhláška platí pouze do prosince tohoto roku, resp. bude nahrazena vyhláškou novou. Právě nové hodnoty koeficientů reagují na novelizované parametry RUD (limit rozlohy, kritérium počtu žáků, nové hodnoty násobků postupných přechodů a změněné limity velikostních kategorií). Přikládáme hodnoty, které obsahuje návrh vyhlášky předložený do vnějšího připomínkového řízení (zde). Kalkulačka dostupná na webových stránkách Svazu vychází z údajů uvedených v tomto návrhu, z tohoto důvodu by k žádným rozdílům ve srovnání s případnými aktualizovanými výpočty MF docházet nemělo.

    Záleží však také na hodnotách odhadů celkového daňového inkasa, které zvolíte. Kalkulačka počítá s posledními známými údaji z návrhu státního rozpočtu na rok 2013, předpokládáme do konce roku ještě mírné zpřesnění. Jak uvádíme také v komentáři ke kalkulačce, doporučujeme vypočtené hodnoty považovat za maximální až ideální, které se od reality mohou lišit. Záleží opravdu na tom, jak se daně budou vybírat. Výpočty výnosů na jednoho obyvatele, které prezentovalo MF v minulých měsících či letech, vycházejí (a vždy vycházely) z nereálných hodnot celkového daňového inkasa.
  1. Hlavní změna v systému RUD se týká zavedení nového kritéria počtu žáků, jak se tato skutečnost projeví v našem rozpočtu?

    Záleží, zda žáci z vaší obce dojíždějí jinam nebo zda jste obec, která zřizuje školu. V prvním případě nezískáte část daňových příjmů, která se rozděluje pouze na žáky dle sídla školy. Vzhledem k tomu, že současně došlo k posílení dalších parametrů ve výpočtech RUD ve prospěch menších obcí, vaše daňové příjmy se i tak částečně zvýší. Navíc od příštího roku nemáte povinnost hradit neinvestiční výdaje za dojíždějící žáky, tudíž tato změna je pro vaši obec výhodná. Obce zřizující školy získají v průměru 8 tis. Kč na žáka (počítáno jako 7 % z 125,6 mld. Kč a děleno počtem žáků 1094686). Bohužel, s každým dalším poklesem vybraných daní se částka na žáka snižuje. Zároveň již obec nebude získávat dotaci odpovídající úhradě neinvestičních výdajů za dojíždějící žáky. Odpadne někdy nepříjemné dohadování, konkrétní dopad záleží na výši neinvestičních výdajů. Jsou-li nižší než 8 tis. Kč znamená změna pro obec zřizující školy přírůstek zdrojů. 

  1. Jsme obec zřizující školu, kam dojíždí asi 30 % dětí z jiných obcí. Jak máme postupovat při úhradě neinvestičních nákladů za rok 2012?

    Úplně stejně jako v předchozích letech, v roce 2012 platí povinnost úhrady neinvestičních nákladů. Záleží na způsobu úhrady, ale je samozřejmě možné inkasovat třeba v únoru částku, která se vztahuje k prosinci 2012.
  1. Musí být prostředky, které obec obdrží „na žáka“, být převedeny škole?

    Ne, prostředky z RUD nejsou předem účelově vázány. Stejně jako není třeba dávat podíl „za rozlohu“ na financování např. místních komunikací. Jde zkrátka jen o způsob, jakým se daňové příjmy rozdělují mezi jednotlivé obce.

  1. Porovnávám výpočty daňového výnosu na obyvatele Ministerstva financí s výsledky kalkulačky. Kalkulačka vykazuje vyšší údaje. Proč?

    Domníváme se, že důvodem je fakt, že kalkulačka zahrnuje motivační část za zaměstnance ve výši 1,5 % inkasa daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, který se pak rozděluje podle podílu zaměstnanců evidovaných v dané obci. Výpočty MF s touto částí sdílených daní nepočítají, což může u obcí s významnými průmyslovými zónami znamenat rozdíl.
  1. Jsme město se 40 tis. obyvateli a zná se nám, že novela RUD je pro nás velmi nevýhodná.

    Systém byl nastaven tak, že změna má přinést výhody především menším spádovým městům, tedy největší přírůstky zaznamenají obce s 1000 až 10 000 obyvateli. Pro větší obce není nový systém natolik výhodný, navíc přicházejí o téměř pravidelné dotační zdroje. Vzhledem k postupně klesajícím hodnotám odhadů celkového daňového inkasa se výpadek zdrojů může nadále zvyšovat.

  1. Je reálné, aby naše obec, která má 1500 obyvatel, měla v příštím roce o téměř 3 miliony vyšší daňové příjmy?

    Ano, změna má podporovat především větší obce se spádovým charakterem. Příklady obcí, které dnes získávají např. 6,6 tis. Kč na obyvatele a které si polepší např. na 8,8 tis. Kč, nejsou ojedinělé. Samozřejmě doporučujeme přistupovat k dnešním výpočtům obezřetně a spíše je považovat za maximum možného.

  1. Můžeme v příštím roce počítat alespoň s nějakými dotačními tituly?

    Těžká otázka, ale spíše nikoliv. Stát v souvislosti s novelou RUD zrušil i dotace na činnosti převedené z okresních úřadů. Nikdy ale neexistoval seznam dotací, které mají být zrušeny a které zůstanou. S ohledem na stav státního rozpočtu doporučujeme se v rozpočtu na rok 2013 na dotace nespoléhat.