13.10.2010

Budoucnost RUD se vyjasňuje

Na jednání vlády se zástupci Svazu, které proběhlo na konci září, bylo přislíbeno skutečné obnovení činnosti pracovní skupiny ke změnám v rozpočtovém určení daní. Ministerstvo financí dosud odůvodňovalo oddalování předložení návrhu novely současného zákona především odlišnými postoji představitelů samosprávy. Je pozitivní, že radikální názory zástupců malých obcí se mění.

Na jednání vlády se zástupci Svazu, které proběhlo na konci září, bylo přislíbeno skutečné obnovení činnosti pracovní skupiny ke změnám v rozpočtovém určení daní. Ministerstvo financí dosud odůvodňovalo oddalování předložení návrhu novely současného zákona především odlišnými postoji představitelů samosprávy. Je pozitivní, že radikální názory zástupců malých obcí se mění.

Na podnět Svazu připravovaly v průběhu let 2008 a 2009 vysoké školy materiál s názvem „Analýza financování výkonu státní správy a samosprávy územních samosprávných celků, která poskytne relevantní množství dat pro přípravu nového zákona o RUD“, který zadalo ministerstvo financí s cílem získat nezávislý a odborný pohled na výdaje obcí a jejich financování. Hlavním zpracovatelem se stala Vysoká škola ekonomická v Praze, se kterou spolupracovali další odborníci např. z Vysoké školy báňské v Ostravě či z Univerzity Pardubice. Ve své konečné podobě má analýza rozsah 627 stran, z čehož 238 stran převážně tabulkových příloh. Celý text je dostupný rovněž na webových stránkách Svazu.

O průběhu prací na studii bylo ministerstvo i další členové pracovní skupiny pravidelně informováni na tzv. kontrolních dnech. Zástupci Svazu se účastnili všech pěti kontrolních dnů i práce podskupiny pro mandatorní výdaje. Jednání mezi akademickou obcí, ministerstvem a reprezentanty samosprávy probíhala věcně a bez zbytečných emocí. Větší polemiku vyvolaly návrhy, jak případné (do jisté míry nejasné) závěry z analýzy promítnout do legislativního procesu. Radikální návrh prezentovaný Sdružením místních samospráv ČR znamenal, že největší města by meziročně ztratila čtvrtinu až třetinu svých daňových příjmů. Svaz měst a obcí ČR navrhoval evoluci ve formě zafixování daňových příjmů čtyř největších měst a postupného sbližování daňových výnosů na obyvatele prostřednictvím zvýšeného přírůstku dalších obcí a měst. Prioritou Svazu bylo také vyrovnání daňového sedla, tedy nízkých daňových příjmů pro obce II. typu o velkosti kolem 5 tis. obyvatel.

Nejednotný názor na budoucnost daňových příjmů hl. m. Prahy a nastupující hospodářský pokles, který negativně ovlivnil zdroje všech obcí a měst, a prozatímní činnost úřednické vlády vedly Ministerstvo financí k faktickému pozastavení činnosti pracovní skupiny. Zdá se, že překážky byly z větší části nyní odstraněny.

„Poslední návrh zní, že Praha, Brno, Ostrava a Plzeň zůstanou na svém, jejich rozpočtové příjmy považujeme za dostatečné a rozpočty všech ostatních obcí a měst by měly být posíleny. Zdroje by měly tvořit národní dotační tituly,“ uvedl v Otázkách Václava Moravce ze dne 12. října 2010 poslanec a starosta Petr Gazdík. Dále dodal: „My Praze nechceme brát ani korunu“. (18. – 20. minuta záznamu). Pro příští rok Ministerstvo financí odhaduje růst daňových příjmů, současná vláda vzešla z voleb a její programové prohlášení obsahuje právě řešení financování obcí.

Svaz měst a obcí ČR věří, že jednotný postup a věcná diskuze může přinést vhodné řešení financování samosprávy. O průběhu jednání pracovní skupiny budeme samozřejmě členské obce a města neprodleně informovat.