08.03.2013

Schvalování účetních závěrek za rok 2012

Podle novely zákona o účetnictví mají vybrané účetní jednotky poprvé povinnost schvalovat účetní závěrky za účetní období roku 2012. Připravili jsme seznam účetních jednotek, jejichž účetní závěrka podléhá schválení, s uvedením schvalujícího orgánu, a přehled předkládaných podkladů pro schválení.

Za účetní období roku 2012 mají vybrané účetní jednotky poprvé povinnost schvalovat účetní závěrky, jež přinesla novela zákona o účetnictví, vyhlášená ve Sbírce zákonů pod č. 239/2012 s účinností od 1. 8. 2012.  

Ministerstvo financí připravilo návrh prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví (563/1991 Sb.), která upravuje podrobné postupy organizace schvalování účetních závěrek vybraných účetních jednotek a způsob poskytování součinnosti osob zúčastněných na tomto schvalování. Návrh vyhlášky je v současné době v legislativním procesu, dle informací MF předpokládaný termín publikace vychází na květen 2013(materiál „Návrh vyhlášky o schvalování účetních závěrek vybraných účetních jednotek“ včetně odůvodnění, které Svaz pro informaci obdržel od MF jsou k dispozici v příloze k tomuto článku). Předpokládaný termín nabytí účinnosti vyhlášky o schvalování účetních závěrek vybraných účetních jednotek je ve druhém čtvrtletí roku 2013.

Přehled účetních jednotek, jejichž řádná (případně mimořádná) účetní závěrka podléhá schválení s uvedením schvalujícího orgánu, příp. schvalující účetní jednotky:

ČÍ ÚČETNÍ ZÁVĚRKA JE SCHVALOVÁNA

KDO SCHVALUJE ÚČETNÍ ZÁVĚRKU

Obec

Zastupitelstvo obce

Příspěvková organizace zřízená obcí

Rada obce (zřizovatele)

Dobrovolný svazek obcí

Nejméně tříčlenný orgán

Kraj

Zastupitelstvo kraje

Příspěvková organizace zřízená krajem

Rada kraje (zřizovatele)

Hlavní město Praha

Zastupitelstvo hlavního města Prahy

Příspěvková organizace zřízená hl.m. Prahou

Rada hlavního města Prahy

Regionální rada regionů soudržnosti

Výbor Regionální rady regionů soudržnosti

U příspěvkových organizací zřízených obcemi, které nemají radu, nemůže účetní závěrku zřízených příspěvkových organizací schválit starosta - tato pravomoc je vyhrazena zastupitelstvu (dle novely zákona o obcích - §102 odst. 2 písm. q) a §102 odst. 4).

Pokud dojde k situaci, kdy některé účetní jednotky provedou schválení či neschválení účetní závěrky za účetní období roku 2012 před účinností zmíněné vyhlášky, pak dle MF nebudou mít povinnost použít zpětně vyhláškou stanovená pravidla. Jinými slovy, pokud vybraná účetní jednotka schválí účetní závěrku orgánem stanoveným zvláštním zákonem (tzn. v případě obce zastupitelstvem či v případě zřízené PO radou obce - zřizovatele), mělo by být toto schválení v souladu s platnými právními předpisy. Do doby publikace zmíněné vyhlášky ve Sbírce zákonů, respektive do nabytí její účinnosti, žádný právní předpis organizaci schvalování účetních závěrek neupravuje.

Co přináší návrh prováděcí vyhlášky o schvalování účetních závěrek vybraných účetních jednotek ?

  • Schvalování účetní závěrky podle zásad stanovených připravovanou vyhláškou by mělo být provedeno poprvé za rok 2012. Z toho vyplývá, že by se měly schvalovat ty účetní závěrky, které jsou již dnes předány v CSÚIS (Centrální systém účetních informací státu). MF uvádí, že pokud byla účetní závěrka přijata CSÚIS, nemá tato skutečnost význam pro případné schválení či neschválení účetní závěrky. Automatické kontrolní procesy v CSÚIS obecně nezajišťují správnost účetních závěrek pro účely jejich schválení.
     
  • Schválení či neschválení účetní závěrky je ovlivněno zejména posouzením úplnosti a průkaznosti účetnictví a vyhodnocením předvídatelných rizik a ztrát ve vztahu k věrnému a poctivému obrazu předmětu účetnictví a finanční situaci účetní jednotky.
     
  • Jako podklad pro schválení účetní závěrky bude schvalovaná účetní jednotka předkládat:

a)      schvalovanou účetní závěrku – tzn. účetní výkazy, které jsou definovány včetně jejich náležitostí v zákoně o účetnictví v § 18 a dále ve vyhlášce č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů – tj. zejména rozvaha, výkaz Z/Z , příloha + příp. další

b)      zprávu auditora o ověření účetní závěrky, příp. další informace a zprávy vypracované auditorem, zpráva o výsledku finanční kontroly a zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření – jsou – li tyto dokumenty vypracovávány (na základě jiných právních předpisů). Nejsou-li uvedené dokumenty účetní jednotkou povinně vypracovávány, nejsou povinným podkladem pro schválení účetní závěrky.

c)      zprávy útvaru interního auditu o zjištěních z provedených auditů a roční zprávu interního auditu s konzultačním doporučením pro potřeby schválení nebo neschválení účetní závěrky. Tato konzultační zpráva by měla obsahovat informace umožňující posoudit úplnost a průkaznost účetnictví a předvídatelných rizik a ztrát. Nepředpokládá se, že tyto činnosti interního auditora budou prováděny nad rámec zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě. Vypracování konzultační zprávy je v souladu s ustanovením § 28 odst. 3 zákona o finanční kontrole, které výslovně stanoví, že útvar interního auditu zajišťuje v orgánu veřejné správy též konzultační činnost.

d)     účetní záznamy vztahující se k významným skutečnostem včetně inventarizační zprávy,

e)      schvalující orgán si bude moci vyžádat od schvalované organizace i jiné další účetní záznamy (např. účetní závěrku za předcházející účetní období).

  • Bližší podmínky pro vymezení podkladů, které se budou předkládat ke schválení, časový a věcný harmonogram činností včetně podmínek součinnosti interního auditu by si účetní jednotka měla stanovovat vnitřním předpisem.
  • Vyhláška upravuje i spolupráci schvalované účetní jednotky a schvalovatele v průběhu schvalovaného období i v průběhu schvalování účetní závěrky.
  • Schvalovaná účetní jednotka bude předávat schvalovateli v průběhu účetního období mezitímní účetní závěrky nebo z nich vyžádané informace. Mezitímní účetní závěrky ovšem nepodléhají schválení.
  • Schvalující orgán nemůže schválit nebo neschválit pouze část účetní závěrky.
  • Uvedená vyhláška bude řešit i postupy a přijímání opatření v případě, že schvalující orgán či schvalující účetní jednotka účetní závěrku schvalované účetní jednotky neschválí.
  • Schválením účetní závěrky se dle návrhu vyhlášky rozumí také schválení výsledku hospodaření účetní jednotky včetně jeho rozdělení. Tato problematika bude ze strany MF ještě formulačně upřesněna.
  • Zároveň návrh vyhlášky určuje i termín, dokdy musí být řádná účetní závěrka schválena, a to nejpozději do 6 měsíců ode dne, ke kterému se účetní závěrka sestavuje – tzn. do 30.6.200X + 1.
  • V případě mimořádné účetní závěrky je lhůta pro schválení zkrácena na 2 měsíce ode dne, ke kterému byla účetní závěrka sestavena.
  • Při schvalování účetních závěrek za účetní období roku 2012 (i mimořádných) se lhůta prodlužuje o 3 měsíce – tzn. u řádných účetních závěrek do 9 měsíců po jejich sestavení. Účetní jednotky tedy zřejmě budou mít čas na schválení svých řádných účetních závěrek nejdéle do září 2013.
  • U účetních závěrek za účetní období roku 2012 také není třeba dokládat mezitímní účetní závěrky. 

     

 Zdroj informací: www.mfcr.cz