05.04.2011

Regulace hazardu patří do rukou obcí, shodují se starostové, zákonodárci i provozovatelé

Hazardní hry a jejich negativní dopady jsou pro města obce stále větším problémem. Pro mnohé bylo velkým zklamáním, když prezident republiky v červnu loňské roku vetoval návrh zákona, který měl obcím umožnit mnohem výraznější regulaci hazardních her. Svaz si uvědomil, že pokud se má dospět k vytouženému cíli, je nutné odložit řevnivost, nedívat se na politické barvy a zasednout k jednomu stolu. Dne 9. března 2011 proto zorganizoval setkání, při kterém se poprvé ke společnému jednání sešli zástupci obcí, Parlamentu, ministerstva financí i herního průmyslu.

Hazardní hry a jejich negativní dopady jsou pro města obce stále větším problémem. Pro mnohé bylo velkým zklamáním, když prezident republiky v červnu loňské roku vetoval návrh zákona, který měl obcím umožnit mnohem výraznější regulaci hazardních her. Svaz si uvědomil, že pokud se má dospět k vytouženému cíli, je nutné odložit řevnivost, nedívat se na politické barvy a zasednout k jednomu stolu. Dne 9. března 2011 proto zorganizoval setkání, při kterém se poprvé ke společnému jednání sešli zástupci obcí, Parlamentu, ministerstva financí i herního průmyslu. Jednalo se o jednotlivých návrzích na změnu právní úpravy regulace hazardu a o způsobu a míře jeho zpoplatnění. Cílem bylo najít takové řešení, které by bylo uspokojivé jak pro obce, tak i pro provozovatele hazardních her.

Výkonný místopředseda Svazu Jaromír Jech úvodem zrekapituloval průběh projednávání novely zákona o loteriích až po veto prezidenta republiky v červnu 2010. Upozornil také na seminář pořádaný ve Sněmovně v září 2010, kde byly shrnuty základní principy budoucí právní úpravy a podtržena nutnost společného postupu v prosazování regulace. Současný stav projednávání tří návrhů novel zákona o loteriích (vládní, pražský a poslanecký) popsala poslankyně Jana Černochová a poslanec Pavel Suchánek, který navíc seznámil přítomné s poslaneckým komplexním pozměňovacím návrhem. Jednání Rozpočtového výboru bylo stanoveno na 6. dubna 2011. 

Náměstek ministra financí Tomáš Zídek představil záměr ministerstva spočívající ve zdanění hazardu obvyklou 19% daní z příjmů právnických osob a speciální daní z hazardu ve výši 5 %. Úprava by měla platit od 1. ledna 2013, ministr financí ale údajně usiluje o to, aby platila již od 1. ledna 2012. K otázce retroaktivního zkrácení období povolení VLT zástupci ministerstva uvedli, že jde o politické rozhodnutí, obdobně jako je tomu v případě internetového sázení.

Místopředseda Svazu a primátor statutárního města Kladna Dan Jiránek poznamenal, že snahou Svazu je, aby řešení bylo co nejjednodušší, tedy stanovit stejná pravidla pro všechny typy her a jednotné odvody. Licence by měly být vydávány na jeden rok, přičemž jejich gestorem by měly být obce. U již vydaných povolení by Svaz považoval za rozumné zkrátit 10leté lhůty na 3 roky. V případě korporátní daně požaduje Svaz zároveň zachování vazby odvodů nebo daní na území, na kterém je hazard provozován.

Také senátor Jaroslav Kubera argumentoval ve prospěch směřování odvodů do rozpočtů obcí. Je toho názoru, že obce by měly mít i možnost stanovit v určitém rozpětí výši místního poplatku za přístroje. Na samotných obcích by pak bylo najít vyváženost mezi populistickým zakazováním hazardu a příjmem do obecního rozpočtu. Podle vzoru jiných států by nebylo od věci vyčlenit herny na jedno místo v obci, kde by nebudily pohoršení. Zdůraznil, že cílem těchto opatření není nikoho zničit, ale najít takové řešení, které by bylo vyhovující pro obce i provozovatele. Trvá rovněž na svém „přílepku“ (odvody za VLT a jiná technická zařízení), a to právě z důvodu provázanosti s územím.

Petr Knybel z Tipsportu seznámil účastníky s variantou BROD, kterou připravili představitelé asociací loterního průmyslu, jež zastupují 80 % všech provozovatelů hazardních her. Návrh podporuje vládní návrh novely zákona a řeší nejpalčivější problém v oblasti loterií, tedy otázku pravomocí v oblasti videoloterních terminálů. Doporučuje rozšířit protikorupční opatření zavedením principu zákazu hazardu „všechno nebo nic“ na úrovni ulic s výjimkou obcí do 2 000 obyvatel, kde by regulace platila neomezeně. Zároveň navrhuje zrušit Kuberův přílepek a namísto toho provést propočet, kolik by loterní firmy měly odvádět za VLT do obcí, pokud by přílepek bezchybně platil. Dle propočtů vyhotovených na základě podkladů z ministerstva financí jde ročně o 787 mil. korun, do obcí by tak směřovalo 48 % všech odvodů loterních firem. Povinnost těchto odvodů přímo do rozpočtů obcí by byla zakotvena v zákoně. Varianta BROD přemosťuje podle svých tvůrců období, než začne platit nový zákon o daních z příjmů. Varianta BROD počítala se skončením platnosti už vydaných licencí k provozování VLT v době jejich reálného vypršení. Protože je ale tato lhůta pro obce neakceptovatelná, jsou zástupci herního průmyslu ochotni přistoupit na pětiletou lhůtu. 

Karel Korynta z ministerstva financí potvrdil správnost podkladů, ze kterých autoři varianty BROD při výpočtech odvodů vycházeli. Informoval také, že od 1. ledna 2010 jsou licence pro provozování VLT vydávány pouze na tři roky, nikoli na deset. Průměrná doba trvání už vydaných povolení se nyní pohybuje kolem šesti a půl let. 

Poslanec Pavel Bém přišel s požadavkem zařazení kasin do regulačních pravomocí obcí. Vladimír Eichinger z Asociace kasin v reakci na Pavla Béma upozornil, že opravdových kasin s živou hrou je v republice celkem 40. Ostatní jsou ve své podstatě herny. Do opravdových kasin bylo při jejich budování třeba investovat velké finanční prostředky, pokud by i kasina získávala licenci pouze na jeden rok a nebyla jistota jejího prodloužení, nebude zaručena návratnost těchto investic. Kasina tohoto typu mají navíc všude ve světě velkou prestiž. Také poslanec Josef Novotný zdůraznil nutnost odlišení pseudokasin od regulérních kasin, dále apeloval na odstranění limitů správních poplatků a zavedení zdanění manipulačních poplatků za kursové sázení a tipsy. Dan Jiránek v další debatě upozornil, že v novele je třeba vyřešit také otázku reklamy, a to i světelné. 

Všichni přítomní přislíbili prostudovat variantu BROD a případné připomínky uplatnit na dalším kulatém stole.

Koncem března se účastníci kulatého stolu sešli podruhé

V úterý 29. března 2011 většina účastníků znovu usedla k jednacímu stolu, aby se před zasedáním rozpočtového výboru Sněmovny naplánovaném na 6. dubna shodla na návrhu, který podpoří. Najít konsensus mezi všemi zainteresovanými je nezbytné. V případě neshody a tedy neschválení žádného z návrhů hrozí zachování stávajícího stavu, který je pro obce dlouhodobě neuspokojivý. 

Místopředseda Svazu Dan Jiránek v úvodu znovu zopakoval, že základním požadavkem obcí je sjednotit podmínky pro všechny nyní existující i budoucí typy technických her, a to jak v oblasti regulace, tak i odvodů. Platnost stávajících povolení videoloterních terminálů požadují starostové zkrátit na maximálně 3 roky. Veřejné rozpočty, zejména rozpočty měst a obcí, na jejichž území se hazard provozuje, by měly být povinným příjemcem části odvodu z výtěžku hazardních her. Dan Jiránek ale zároveň podotkl, že v této fázi jednání není otázka odvodů prioritní, obce volají především po regulační pravomoci. 

Náměstek ministra financí Tomáš Zídek potvrdil připravenost ministerstva předložit do vlády návrh na jednotný odvod z her a loterií. Loterijní daň by v sobě měla mít zakotveny především dva základní principy – stejné podmínky pro všechny typy her a zachování přímé vazby mezi počtem přístrojů na území obce a odvody do jejího rozpočtu. Ministerstvo financí plánuje zarazit rovněž neprůhledné odvody na dobročinné účely. Hazardní firmy by měly ztratit vliv na to, kam peníze poputují. 

Poslanec Josef Novotný informoval o pozměňovacím návrhu, který předkládají Věci veřejné. Poslankyně Jana Černochová varovala, že příliš mnoho pozměňovacích návrhů může nakonec znamenat neschválení ničeho. Podle Jaromíra Jecha je důležité usilovat o odbornou shodu, aby rozpočtový výbor mohl plénu předložit společný návrh, který bude rozumným kompromisem všech zainteresovaných stran. V debatě se účastníci zastavili i u kontroverzního § 50 odst. 3 zákona o loteriích a jiných podobných hrách. Jana Černochová sdělila, že bude hlasovat pro jeho vypuštění. 

Z druhého setkání u kulatého stolu vyplynulo, že pro všechny zúčastněné je ze současných návrhů nejpřijatelnější vládní návrh novely zákona o loteriích, který by mohl být případně upraven variantou BROD. Pro obce i zákonodárce je akceptovatelné rovněž zkrácení přechodné doby pro dosud vydaná povolení k provozování videoloterních terminálů na tři roky. Otázka odvodů nebo daní z loterního průmyslu by měla být řešena následně samostatnou novelou nebo zcela novým zákonem. Svaz a představitelé Parlamentu se však jednoznačně shodují na zachování vazby na území, kde je hazard provozován.

Závěry z kulatého stolu k problematice hazardu:

  1. Účastníci se shodli na podpoře vládního návrhu novely zákona o loteriích, případně upravené variantou Brod – zejména regulační pravomoci obcí.
  2. Svaz měst a obcí ČR a zákonodárci podporují zkrácení přechodného období platnosti vydaných povolení podle stávajícího zákona o loteriích maximálně na 3 roky.
  3. Otázka odvodů nebo daní bude řešena následně samostatnou novelou nebo novým zákonem.
  4. Svaz měst a obcí ČR a představitelé Parlamentu se shodují na zachování vazby odvodů nebo daní na území, kde je hazard provozován.

Předsednictvo Svazu zrekapitulovalo priority 

Se závěry kulatých stolů stvrdilo také Předsednictvo Svazu na svém zasedání v pátek 1. dubna 2011. Svaz podporuje vládní novelu případně upravenou variantou BROD, zkrácení platnosti již vydaných povolení videoloterních terminálů na tři roky a jednoznačné zachování vazby na území, na kterém je hazard provozován.