10.01.2013

Plnění státního rozpočtu za rok 2012

Ministerstvo financí představilo předběžné výsledky plnění státního rozpočtu za rok 2012.  I přes pozitivní dojem z prezentovaných údajů o výši a vývoji schodku státního rozpočtu se při detailnější analýze některé dosažené hodnoty nejeví tak ideálně, jak by se mohlo zdát.

Dne 3. ledna 2013 byly ministerstvem financí oficiálně zveřejněny předběžné výsledky plnění státního rozpočtu za rok 2012. Celkový deficit státního rozpočtu dosáhl hodnoty 101 mld. Kč (schválený státní rozpočet počítal dokonce se schodkem až 105 mld. Kč), čímž se oproti předchozímu roku deficit snížil o více než 40 mld. Kč. Díky tomuto trendu se podařilo udržet důvěryhodnost České republiky na finančních trzích, což snižuje náklady na obsluhu státního dluhu (tzn. nižší placené úroky věřitelům). Dle vyjádření ministra financí se nyní ČR nachází v první desítce v rámci zemí EU.

I přes pozitivní dojem z výše uvedených údajů při detailnější analýze dosažených výsledků dojdeme ke zjištění, že některé položky se nejeví tak ideálně, jak by se mohlo zdát.

Názorným příkladem je srovnání rozpočtovaných a skutečných hodnot daňových příjmů, kdy bylo nakonec vybráno o přibližně 27 mld. Kč méně (námi odhadovaný podíl obcí činí zhruba 5 mld. Kč). Po zveřejnění skutečných hodnot podílů obcí na inkasu sdílených daní v roce 2012 tento údaj upřesníme.

Další zásadní oblastí, která se jeví jako problematická – a to především s ohledem na změny, které byly prosazeny – je zcela určitě inkaso DPH. I přes relativně výrazné navýšení dolní hranice sazby pro rok 2012 došlo k výraznému poklesu % plnění, pokud srovnáváme předpokládaný a skutečně realizovaný výběr (pěkně znázorněno v níže uvedené tabulce), a to vše pouze při velmi mírném nárůstu absolutně vybrané částky proti roku 2011 (cca. o 3mld. Kč). Je pak minimálně k zamyšlení, jaký efekt bude mít další, ač minimální, navýšení hodnotu obou sazeb DPH v letošním roce 2013. Jako zásadní pro další vývoj v této oblasti vidíme zcela určitě budoucí makroekonomický vývoj českého hospodářství, který nadále vykazuje známky stagnace či spíše recese.

Abychom nevnímali situaci jen jako negativní, musíme určitě zmínit vývoj v oblasti inkasa daní z příjmů jak právnických osob, tak fyzických osob, kde je z níže uvedené tabulky jasně vidět naopak zlepšení, pokud opět srovnáváme s rokem 2011. V oblasti daně z příjmu PO je pak vidět výrazný meziroční nárůst, i co se týče absolutně vybrané částky (+ 10 mld. Kč), u daně z příjmu FO pak došlo v rámci rozpočtování především k zpřesnění odhadu oproti roku 2011 a tím k výrazně lepší hodnotě (samotný absolutní nárůst vybrané daně je pouze necelé 3 mld. Kč). Pro detailnější pohled na jednotlivé položky inkasa sdílených daní za rok 2012 včetně srovnání s % plněním rozpočtu v předchozím roce 2011 Svaz připravil přehlednou tabulku:

Daň

Rozpočet

Skutečnost

% plnění 2012

% plnění 2011

Daňové příjmy celkem

754,32

726,95

96,4

95,9

Daň z přidané hodnoty

308,70

278,23

90,1

98,5

Daň z příjmů právnických osob

122,90

128,00

104,2

97,9

Daň z příjmů fyzických osob

135,90

136,29

100,3

88,3

 - zvláštní sazba

12,80

13,24

103,4

57,3

 - z přiznání

5,3

3,26

61,5

27,7

 - ze závislé činnosti

117,80

119,79

101,7

98,6

Daň z nemovitostí

8,70

9,54

109,7

88,3

 Zdroj dat: Ministerstvo financí ČR

Na stránkách Svazu je k dispozici aktualizovaná kalkulačka příjmů dle RUD pro rok 2013. Nicméně s ohledem na těžko odhadnutelný vývoj makroekonomických ukazatelů budeme nadále vývoj inkasa jednotlivých daní průběžně sledovat. Jakmile budou zveřejněna relevantní data (s dle našeho názoru vypovídací schopností – tzn. nejdříve za první až druhý kvartál 2013), rozšíříme již existující kalkulačku obsahující aktuálně pouze predikované příjmy z RUD na základě skutečného plnění státního rozpočtu – resp. dle vývoje inkasa daňových příjmů u sdílených daní a dle zveřejňovaných predikcí makroekonomických ukazatelů.