08.01.2016

Plnění rozpočtů ke konci prosince 2015

Ke konci prosince 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 1 234,5 mld. Kč, celkové výdaje 1 297,3 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 62,8 mld. Kč (na konci prosince 2014 vykázán schodek ve výši 77,78 mld. Kč, tj. o 14,98 mld. Kč vyšší). Pokud porovnáme celkové příjmy

Ke konci prosince 2015 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 1 234,5 mld. Kč, celkové výdaje 1 297,3 mld. Kč a schodek hospodaření státního rozpočtu skončil ve výši 62,8 mld. Kč (na konci prosince 2014 vykázán schodek ve výši 77,78 mld. Kč, tj. o 14,98 mld. Kč vyšší). Pokud porovnáme celkové příjmy státního rozpočtu za leden až prosinec roku 2015 se stejným obdobím roku 2014, vychází přírůstek o 100,7 mld. Kč. Růst byl způsoben zejména EU příjmy (zvýšení o 48,5 mld. Kč) a daňovými příjmy včetně vyššího inkasa pojistného na sociální zabezpečení o 48,7 mld. Kč. Na překročení rozpočtu celkových daňových příjmů o 25,5 mld. Kč se podílelo zejména inkaso DPPO (překročení o 10,6 mld. Kč), dále DPH (o 7,3 mld. Kč), pojistného na SZ (o 3,9 mld. Kč), spotřební daně z tabákových výrobků (o 3,9 mld. Kč) a spotřební daně z minerálních olejů (o 3,2 mld. Kč). 

 

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 39,2 mld. Kč, a to i přes řadu legislativních změn snižujících daňové příjmy (jako např. druhá snížená sazba DPH, zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě, školkovné, slevy na dani pro pracující důchodce atd.).

 

Celostátní inkaso DPH bylo ke konci prosince 2015 ve výši 331,84 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 8,96 mld. Kč, tj. o 2,8 %. Pokud by byly vyloučeny všechny výše uvedené vlivy snižující inkaso DPH, potom by její inkaso bylo meziročně vyšší nejméně o 17 mld. Kč (na úrovni veřejných rozpočtů pak o 24 mld. Kč). Vyšší inkaso DPH je důsledkem růstu spotřeby domácností a také vlády a bezpochyby i zvýšenou efektivitou výběru DPH. Vyšší inkaso DPH také zvýšilo příjmy obcí a krajů, neboť DPH pro ně představuje hlavní zdroj příjmů.

U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 154,35 mld. Kč, což znamená oproti lednu až prosinci roku 2014 nárůst o 7,55 mld. Kč. Přitom v roce 2015 se do inkasa této daně negativně promítlo zvýšení slevy na druhé a další dítě, zavedení školkovného a také obnovení slevy u pracujících důchodců.

 

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za rok 2015 147,51 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 15,11 mld. Kč.

 

Tabulka: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní do prosince 2014 a 2015 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I. –XII. 2014

I. – XII. 2015

2015/2014

Daň z přidané hodnoty

322,88

331,84

102,8

Daň z příjmů právnických osob

132,4

147,51

111,4

Daň z příjmů fyzických osob

146,8

154,35

105,1

 - vybírané srážkou

14,80

15,73

106,2

 - závislá činnost

130,87

136,12

104,0

 - z přiznání

1,13

2,50

221,5

Daň z nemovitosti

9,91

10,31

104,1

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

 167,6

174,74

104,26

Daňové příjmy celostátně celkem

779,59

818,75

105,0

 

Výdaje

Celkové výdaje dosáhly v lednu až prosinci 2015 1 297,3 mld. Kč, což znamená meziroční růst o 85,7 mld. Kč, tj. o 7,1 % nad úrovní stejného období roku 2014.

Na meziroční růst působily zejména vyšší výdaje určené na spolufinancování společných programů ČR a EU (růst o 57,8 mld. Kč při celkové dosažené výši 206,7 mld. Kč) s dopadem zejména na investice (růst o 64,7 mld. Kč). Meziročně vyšší o 10,5 mld. Kč byly také sociální dávky (týkalo se zejména výdajů na důchody s růstem o 9,4 mld. Kč). V souladu se zákonem o sociálních službách jsou neinvestiční transfery rozpočtům územní úrovně vyšší o 5,4 mld. Kč – včetně výdajů na platy učitelů.

 

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 117,5 mld. Kč. Na jejich čerpání se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 85,7 mld. Kč. Jednalo se o 6 záloh regionálnímu školství vyplacených na celý rok ve výši 81,5 mld. Kč (oproti stejnému období roku 2014 to bylo o 2,5 mld. Kč více) a o 4 čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 4,2 mld. Kč (o 0,1 mld. Kč více oproti stejnému období  roku 2014).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková