09.02.2016

Plnění rozpočtů ke konci ledna 2016

Ke konci ledna 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 125,9 mld. Kč, celkové výdaje pak 80,0 mld. Kč a přebytek hospodaření 45,9 mld. Kč (v lednu 2015 vykázán přebytek 28,6 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 14,8 mld. Kč, tj. o 13,4 %, nejvíce ovlivnily prostředky přijaté z EU (růst o 12,8 mld

Ke konci ledna 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 125,9 mld. Kč, celkové výdaje pak 80,0 mld. Kč a přebytek hospodaření 45,9 mld. Kč (v lednu 2015 vykázán přebytek 28,6 mld. Kč). Meziroční růst celkových příjmů o 14,8 mld. Kč, tj. o 13,4 %, nejvíce ovlivnily prostředky přijaté z EU (růst o 12,8 mld. Kč). Daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení vykázaly meziroční růst 2,0 mld. Kč, tj. o 2,4 %.

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 1,5 mld. Kč. Ke konci ledna 2016 činí 70,77 mld. Kč.

 

Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci ledna 2016 ve výši 39,68 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 0,41 mld. Kč, tj. o 1,0 %. Inkaso pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad negativního dopadu na SR je 3,7 mld. Kč). Na inkaso této daně by měl pozitivně působit růst výdajů domácností a vládních institucí na spotřebu. Lze očekávat, že v průběhu roku ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení a posléze i elektronická evidence tržeb.

U daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 15,72 mld. Kč, což znamená oproti lednu 2015 nárůst o 1,08 mld. Kč. U daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti  se očekává meziroční růst inkasa oproti skutečnosti 2015. Tento růst se opírá především o makroekonomické odhady průměrných mezd, do kterých se pozitivně promítlo i navýšení platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, dále odhad zahrnoval i míru růstu nezaměstnanosti. U daně z příjmů fyzických osob z přiznání se očekává, že na výši inkasa bude mít v roce 2016 pozitivní vliv zastropování výdajových paušálů pro OSVČ (60 % a 80 %) na výši 2 mil. Kč. Naproti tomu negativní dopad na inkaso daní z příjmu fyzických osob bude mít zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě, které bylo účinné od roku 2015 a díky splatnosti daně se projeví až v inkasu tohoto roku, a dále znovuzavedení slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovné.

 

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí právnické osoby až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí. Inkaso dosáhlo ke konci ledna 2016 1,04 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 0,09 mld. Kč, tj. 9,5 %. Na růst inkasa by měl mít vliv zejména pozitivní vývoj ekonomiky v roce 2015.

 

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. 2015 a 2016 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I. 2015

I. 2016

2016/2015

Daň z přidané hodnoty

39,27

39,68

101,0

Daň z příjmů právnických osob

0,95

1,04

109,5

Daň z příjmů fyzických osob

14,63

15,72

107,4

- vybírané srážkou

1,82

1,83

100,6

- závislá činnost

13,4

13,67

104,8

- z přiznání

- 0,23

0,22

-98,2

Daň z nemovitosti

0,10

0,08

81,1

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

14,31

14,25

99,6

Daňové příjmy celostátně celkem

69,26

70,77

102,2

Výdaje

Celkové výdaje dosáhly v lednu 2016 80,0 mld. Kč, což znamená snížení o 2,4 mld. Kč, tj. o 3,0 % oproti úrovni stejného období roku 2015.

Na meziročním poklesu se podílí i nižší čerpání nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let v oblasti společných programů EU a ČR o 3,8 mld. Kč, což souvisí i s tím, že v roce 2015 eskalovalo čerpání výdajů spadajícího do programového období 2007 - 2013 (vč. využití tzv. nároků).

 

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. K 31. 1. 2016 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 36,6 mld. Kč, což je stejně jako na konci ledna 2015.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 16,7 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 15,4 mld. Kč. Šlo o zálohu regionálnímu školství na první 2 měsíce roku ve výši 14,2 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo 15,5 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková