15.06.2016

Plnění rozpočtů ke konci května roku 2016

Ke konci května 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 532,8 mld. Kč, celkové výdaje 510,5 mld. Kč a přebytek hospodaření byl 22,4 mld. Kč. Meziroční růst příjmů o 50,0 mld. Kč, tj. o 10,4 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného.

Ke konci května 2016 celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 532,8 mld. Kč, celkové výdaje 510,5 mld. Kč a přebytek hospodaření 22,4 mld. Kč (v květnu 2015 vykázán schodek 22,1 mld. Kč).

Meziroční růst celkových příjmů o 50,0 mld. Kč, tj. o 10,4 % ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst 31,2 mld. Kč, tj. o 8,4 %. O 21,6 mld. Kč byly vyšší i příjmy z rozpočtu EU.

Celostátní daňové příjmy

Daňové příjmy (bez pojistného na SZ a pojistného na veřejné zdravotní pojištění) jsou na úrovni veřejných rozpočtů vyšší o 29,51 mld. Kč. Ke konci května 2016 činily 315,34 mld. Kč.

Celostátní inkaso DPH (na úrovni veřejných rozpočtů) bylo ke konci května 2016 ve výši 133,73 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 7,8 mld. Kč, tj. o 6,2 %. Nárůst inkasa a zjištění z aplikace kontrolního hlášení potvrzují, že tento institut má fiskální efekt. Došlo ke snížení objemu uplatněných nadměrných odpočtů a mírnému zvýšení odvedených daní. Došlo k poklesu tzv. fiktivních faktur, kterými si plátci snižovali svou vlastní daňovou povinnost.

daní z příjmu fyzických osob došlo k celostátnímu inkasu ve výši 58,97 mld. Kč, což znamená oproti květnu 2015 nárůst o 8,94 mld. Kč. Na vývoj inkasa má zásadní vliv navýšení mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, ale i navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a velmi nízká nezaměstnanost. U daně z příjmu fyzických osob z přiznání dosáhlo inkaso stejně jako na konci května loňského roku záporné hodnoty. I přes zápornou hodnotu je výsledek příznivější o 3,2 mld. Kč.

Celostátní inkaso daní z příjmů právnických osob  za prvních 5 měsíců roku 2016 dosáhlo 38,62 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 4,99 mld. Kč, tj. 14,8 %. Tento dosavadní vývoj odráží efektivnější výběr daní a pokračující dynamiku ekonomiky.

Tab.: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní za I. - V. 2015 a 2016 (v mld. Kč)

v mld. Kč

I – V. 2015

I – V. 2016

2016/2015

Daň z přidané hodnoty

125,94

133,73

106,2

Daň z příjmů právnických osob

33,62

38,62

114,8

Daň z příjmů fyzických osob

50,03

58,97

117,9

- vybírané srážkou

6,12

6,06

99,0

- závislá činnost

50,52

56,33

111,5

- z přiznání

-6,61

-3,43

51,9

Daň z nemovitých věcí

5,55

6,29

113,2

Ostatní nesdílené daně (spotřební, majetkové)

70,68

77,74

110

Daňové příjmy celostátně celkem

285,82

315,35

110,3

 

 Výdaje

Celkové výdaje za prvních 5 měsíců roku 2016 dosáhly 510,5 mld. Kč a byly o 5,5 mld. Kč, tj. o 1,1 % nad úrovní stejného období roku 2015. Výdaje na sociální dávky ke konci května 2016 činily 211,2 mld. Kč a jsou meziročně vyšší o 9,6 mld. Kč. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 8,6 mld. Kč, tj. o 5,6 %. V nárůstu se projevil zejména únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 Kč, což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 58,4 mld. Kč, což je o 2,0 mld. Kč více než v květnu 2015. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 45,0 mld. Kč. Šlo o 3 zálohy regionálnímu školství na prvních šest měsíců roku ve výši 42,7 mld. Kč (v květnu roku 2015 to bylo o 0,9 mld. Kč méňe) a o dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,2 mld. Kč (ve stejném období roku 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).

 

Zdroj:

Na základě údajů z Ministerstva financí

Zpracoval:

Ing. Jana Chládková