06.10.2011

Inkaso v září: bez meziročního růstu

Součet celostátního inkasa daní, které spadají pod RUD, dosahuje stejné hodnoty jako v loňském roce. Meziroční růst je tedy nulový. Pokud některé obce vycházely z návrhu státního rozpočtu, měly by odhady zdrojů možná upravit. A velmi obezřetně přistupovat k různým dalším výpočtům daňových příjmů pro léta budoucí roky.

Součet celostátního inkasa daní, které spadají pod RUD, dosahuje stejné hodnoty jako v loňském roce. Meziroční růst je tedy nulový. Pokud některé obce vycházely z návrhu státního rozpočtu, měly by odhady zdrojů možná upravit. A velmi obezřetně přistupovat k různým dalším výpočtům daňových příjmů pro léta budoucí.

Ministerstvo financí zveřejnilo pokladní plnění daňových příjmů za září. Ve srovnání s rozpočtem se všechny větší daně s výjimkou daně z příjmů fyzických osob pohybují nad 70 % celoročního rozpočtu, což lze považovat za relativně dobrou zprávu. Jenže právě zmiňovaná daň tvoří v rozpočtech obcí významnou část a plnění tzv. motivační složky na úrovni 2,8 % ročního odhadu není uspokojující.

Zajímavé je pak meziroční srovnání, které tradičně obsahuje níže uvedená tabulka. Jde o celostátní inkaso, z něhož se následně vypočítávají podíly sdílení, kterou jsou pak rozdělovány jednotlivým obcím. Inkaso obsahuje v souhrnu nulový meziroční růst a ani jednotlivé položky neopravňují k optimismu. Pro dokreslení dodejme, že meziroční růst u spotřebních daní, jejichž zařazení mezi sdílené daně Svaz požaduje v rámci připomínek k novele RUD, činí 106,3 %.

Tabulka: Porovnání celostátního inkasa sdílených daní
v září 2010 a 2011 (v mld. Kč)

 

 Zdroj: www.mfcr.cz

Nepříznivý vývoj motivační složky daně z příjmů fyzických osob, který se bude velmi pravděpodobně opakovat, vedl Svaz k přidání doporučující připomínky k novele zákona o RUD. Cílem byla snaha o zahájení úvah o změnu v technickém postupu sdílení daní, kdy zásadní vliv na příjmy jednotlivých obcí má stav na jednotlivých bankovních účtech.

Důvodem dlouhodobě záporného inkasa daně z příjmů fyzických osob podávajících přiznání zůstává bezpochyby fakt, že přiznání nepodávají pouze podnikatelé. Negativní dopad má zvolený způsob sdílení především pro obce v okolí měst, do kterých směřují jejich občané za zaměstnáním. Zálohy strhává zaměstnavatel ve městě, ale v případě, že podávají daňové přiznání, např. z důvodu souběhu s relativně nevýznamnou podnikatelskou činností, přeplatek na dani se hradí z motivační složky. Svaz by uvítal možnost změny charakteru daňového účtu vedeného u České národní banky na skutečně podnikatelský, z něhož by se motivační složka vypočítávala. V případě, že příjmy z podnikatelské činnosti nepřesahují např. 80 % hodnot uváděných v přiznání, vyrovnávaly by se zálohy z účtu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Reakce ministerstva financí zde byla zatím vcelku předvídatelná: „To bychom museli dělat změny v našem systému ADISu a to je drahé.“ Další jednání se proto připravují.

 

Daň

Rok 2010

Rok 2011

Index (2011/2010)

Daň z přidané hodnoty

197,66

201,00

101,7

Daň z příjmů právnických osob

98,93

92,86

93,9

Daň z příjmů fyzických osob

92,84

94,25

101,5

- zvláštní sazba

7,68

8,30

108,1

- z přiznání

5,02

0,29

5,8

- ze závislé činnosti

80,14

85,65

106,9

Daň z nemovitostí

6,37

6,29

98,7