28.06.2023

Celní úřady a jejich role při vymáhání pohledávek pro obce a města

Celní úřady jsou v postavení obecného správce daní, v roli exekučního orgánu v souvislosti s vymáháním nedoplatků dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „SŘ“) a vymáhají mimo jiné i nedoplatky za neuhrazené pokuty a náklady řízení pro obce a města.

Dlužno dodat, že Celní úřad pro Hlavní město Prahu je místně příslušný k zápisu těchto nedoplatků pro cizince (jak právnické, tak fyzické osoby), pro právnické osoby se sídlem Praze a fyzické osoby s trvalým místem pobytem v Praze. V současnosti vymáhá Celní úřad pro hlavní město Prahu neuhrazené pokuty pro 138 měst a obcí, přičemž jako první mezi žadateli o toto vymáhání byly před více než šesti lety město Říčany a Městská policie Praha.

 

Díky vysoké míře kompetencí ve spojení s aktivními nástroji vymáhání tzv. na silnici a propracovaným software je Celní úřad ve vymáhání velice úspěšný. Jen za letošních 5 měsíců vybral a na příslušné městské účty odvedl 16 milionů Kč. Nejvíce bylo vybráno pro Magistrát hlavního města Prahy, Městskou Policii Praha, Říčany, Ústí nad Labem, Přerov, Hranice, Vimperk, Jihlavu, Valašské Meziříčí a Znojmo. Ale je třeba upozornit, že peníze z vymožených pokut odešly i na účty obcí s méně než 1 000 obyvateli.  

 

K výraznému zvýšení efektivity vymáhání tzv. přímo na silnici vedla novela zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, kde je zakotveno právo požadovat po řidiči či provozovateli motorového vozidla okamžitou úhradu nedoplatku po splatnosti (nedoplatek musí mít charakter přestupku podle dopravních předpisů). Pokud řidič nebo provozovatel motorového vozidla odmítne na místě nedoplatek uhradit, nemůže v jízdě pokračovat. Celník je oprávněn zabránit vozidlu v další jízdě přiložením technického prostředku („botičky“) anebo odebráním registrační značky vozidla. Tento „instrument“ zcela eliminoval obtížnou dobytnost neuhrazených pokut u zahraničních osob a notorických neplatičů z tuzemska. Předávání rozhodnutí, na základě kterých lze neuhrazené pokuty vymáhat, je pro města o obce velmi snadné - postačí zaslání konvertovaného rozhodnutí s doložkou právní moci příslušnému celnímu úřadu a vymáhání může začít. Veškeré náklady spojené s vymáháním na sebe bere celní úřad.

 

U pokut tzv. z dopravy se vymožená částka dělí mezi obec a státní rozpočet v poměru 70 % obec a 30 % státní rozpočet, u ostatních pokut (např. pořádkových pokut, pokut za přestupky proti občanskému soužití, pokut z oblasti životního prostředí, či dalších pokut ukládaných v souvislosti s rozhodnutími z oblasti přestupků) obdrží obec celou částku.

 

Samotné vymáhání je velmi příznivé i pro dlužníka, neboť je po něm vyžadováno uhrazení toliko částky vyměřené na pokutě příslušným městským úřadem, bez jakýchkoliv další nákladů řízení s výjimkou případů, kde je provedena exekuce, kde jsou náklady zabavení 2 % stanoveny zákonem. 

Je zcela jasné, že efektivní možnosti k vymožení neuhrazených pokut, včetně neuhrazených blokových pokut vydaných městskou policií, jsou pro města a obce v případě vymáhání u cizinců nebo opakovaných přestupců z tuzemska velice omezené, ale vymáhání prostřednictvím celních úřadů tato omezení nemá a peníze na účtech obcí jsou toho důkazem.

 

Při předání k vymáhání nedoplatku na základě příkazu či rozhodnutí je nezbytné, aby byly uvedeny základní informace, a to zejména datum nabytí právní moci a vykonatelnosti příkazu či rozhodnutí, u občanů i cizinců jméno, příjmení, datum narození a úplná adresa, u právnických osob obchodní firma, IČ a sídlo. Exekuční titul (tj. rozhodnutí/příkaz, jež nabyly právní moci a jsou vykonatelné) musí být opatřen konverzí, jinak nemůže být zaevidován.

Povinnost konverze je splněna zejména v případě, kdy orgán veřejné moci (tj. i obec) zašle datovou schránkou správci daně digitální dokument - stejnopis rozhodnutí, k němuž je za doložku dle § 69 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů („Za správnost vyhotovení: "s uvedením jména, příjmení a podpisu úřední osoby, která odpovídá za písemné vyhotovení rozhodnutí.“) připojena doložka právní moci („Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 1. 2. 2023.“) a který je osobou, která obě doložky připojila, podepsaný kvalifikovaným elektronickým podpisem;  anebo digitální dokument, který vznikl konverzí (tj. autorizovanou konverzí podle § 22 a § 25 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů) nebo převodem podle § 69a zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, ve znění dalších předpisů, listinného stejnopisu rozhodnutí s doložkou právní moci, nemůže-li orgán veřejné moci vyhotovit stejnopis rozhodnutí v digitální podobě.

V případě, že by bylo třeba v této oblasti více podrobných informací, je možné se obrátit na Mgr. Růženu Kohoutkovou, vedoucí odboru Správy příjmů a vymáhání Celního úřad pro hlavní město Prahu tel: 720748379. 

 

Zdroj: plk. Mgr. Josef Vachtl - ředitel Celního úřadu pro hlavní město Prahu