27.07.2023

Municipality jsou klíčovou součástí globálního vzdělávání

Globální vzdělávání by nebylo možné bez lokální dimenze, padlo na akci o implementaci Dublinské deklarace ke globálnímu vzdělávání organizované Českým fórem pro rozvojovou spolupráci (FoRs) ve spolupráci s Evropskou sítí pro globální vzdělávání (GENE) a dalšími partnery.

Globální vzdělávání je nově definováno Evropskou/Dublinskou deklarací o globálním vzdělávání do roku 2050. Ta je výsledkem rok a půl trvajícího konzultačního procesu, do něhož byli krom politiků a úředníků z národních ministerstev zahraničí, školství a rozvojových agentur zapojeny také různé nevládní organizace, mládež, zástupci lokální a regionální samosprávy, mezinárodních organizací či výzkumníci a experti z evropských i mimoevropských zemí.

Deklarace je strategickým rámcem, který načrtává sdílenou vizi mezinárodního/evropského společenství ke globálnímu vzdělávání, zavazuje k jeho zlepšení, zavádí novou definici globálního vzdělávání, zároveň staví na stávajících mezinárodních dohodách a deklaracích, které byly doposud k principům globálního vzdělávání přijaty, a uznává současné globální výzvy a potřebu jejich společného řešení.

Globální vzdělávání je definováno jako „vzdělání, které umožňuje lidem kriticky přemýšlet o světě kolem nich a jejich místě v něm; otevírá jejich oči, srdce a mysl k realitě světa na místní a globální úrovni“. Základními hodnotami globálního vzdělávání jsou respekt k lidským právům, planetární udržitelnost, spravedlnost, rovnost, mír, snaha o aktivní občanství ve prospěch mezinárodního porozumění. Důraz je zároveň kladen na propojení lokální a globální dimenze, propojení generací, kultur a času minulého, přítomného a budoucího.

Deklarace byla schválena v listopadu loňského roku. Od té doby se již dočkala překladů do národních jazyků několika evropských zemí, její principy jsou zároveň zaváděny do národních (vzdělávacích) politik a iniciativ různých stakeholderů. Krom toho se deklarace stala předmětem akademického výzkumu a policy analýz.

Česká republika, která má s konceptem globálního vzdělávání dlouhodobé zkušenosti a její zástupci se účastnili tvorby deklarace od počátku, v tom není výjimkou. Principy deklarace jsou implementovány do školních osnov/národních rámcových vzdělávacích programů, které v současné době procházejí rozsáhlou reformou, a staly se mj. také součástí dotačního grantu České rozvojové agentury.

Zároveň je nejen v ČR snahou udržet dosavadní inkluzivní proces a zapojit do rozvoje globálního vzdělávání co nejširší sortu lidí a veřejných, soukromých i nevládních subjektů, jež se formální a neformální učení o globálních otázkách více či méně dotýká, včetně zástupců měst a obcí. S tím souvisí i fakt, že globální vzdělávání nemusí být pouze doménou školství, ale je potřeba šířit o tomto konceptu povědomí také k širší veřejnost přes další politiky a oblasti.

V českém kontextu je koncept rozpracován ve Strategii globálního rozvojového vzdělávání na léta 2018 a 2030 a k tomu odpovídajícím akčním plánu. Na vzdělávací a osvětové aktivity pro podporu principů globálního vzdělávání lze rovněž čerpat finanční prostředky z národních a evropských fondů.

 

Pavla Hosnedlová, Sekce regionálního rozvoje a zahraničních vztahů SMO ČR