21.06.2005

Připomínky SMO ČR k návrhu zákona, kterým se mění zákon o silniční dopravě, z. o podmínkách provozu vozidel na pozem. komunikacích, z. o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, z. o provozu na pozem. komunikacích, z. o přestupcích

Připomínky Svazu měst a obcí České republiky k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

Připomínky Svazu měst a obcí České republiky k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

Obecně

Návrh novely zákona zavádí novou agendu, kterou by měly spravovat oddělení evidence vozidel a evidence řidičů odboru dopravy obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Veškeré náklady a problémy s touto agendou spojené budou muset řešit samotné obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Tato činnost si vyžádá nárůst minimálně jednoho pracovníka každého oddělení a v důsledku se zavedením této nové agendy se projeví i ve finančním odboru (evidence tržeb, rozpočtování, fakturace atd.). Do rozpočtu bude třeba zapracovat položky na tyto činnosti, v příjmech i výdajích, a vypočítat náklady s tím související. Přitom každá obec si do nákladů za výdej karty započítá jiné náklady dle svých propočtů. Lze očekávat dohady, jak stanovit výši poplatku a jaké jsou k tomu nutné úřední úkony, kdo bude poplatek stanovovat a kdo schvalovat. Obce mají různou velikost, počty úředníků a rozdílné náklady. Velká města mají většinou oddělenou státní správu od samosprávy, v menších městech jsou kompetence odborů v každé obci a městě jiné. Vhodnější je stanovit cenu jako poplatek, stejně jako jsou zpoplatněny ostatní činnosti evidencí. Poplatek bude stanoven ve výši odpovídající nákladům. Peníze do státního rozpočtu mohou být odváděny převodem podle počtu vydaných karet nebo bude poplatek hrazen částečně kolkem a částečně v hotovosti (rozdělení bude stanoveno v takovém případě zákonem o správních poplatcích). Pomineme-li skutečnost, zda obecní úřad obce může poukazovat státu nějaké peníze, když není právním subjektem, kterým je obec, tak považujeme tento mechanismus přeúčtovávání části finančních prostředků z obcí na stát za naprosto nevhodně nastavený. Navrhujeme tyto náklady hradit stejným způsobem jako např. výrobu registračních značek, řidičských průkazů apod., tedy přímo z příjmů státního rozpočtu (např. ze silniční daně), popřípadě úhradu nákladů státu realizovat přímou platbou žadatele na účet státu, např. formou kolkových známek.

Návrh novely odkazuje na prováděcí právní předpis o distribuci a evidenci paměťových karet. To však není v souladu s čl. 49 odst. 1 písm. b) Legislativních pravidel vlády a je nutné tento odkaz upřesnit, aby byl obsah prováděcího právního předpisu zřejmý. Při stanovení poplatku by nebylo možné přesně určit, jaký rozsah práce v souvislosti s výše uvedenou agendou lze očekávat. Složitá a nepřehledná situace nastane i z pohledu ochrany a zabezpečení získávaných dat a karet. Možnosti, které toto digitální zpracování informací umožňuje, mohou být zajímavé z pohledu konkurence a může se to projevit většími nároky na zabezpečení systému. Bez návrhu prováděcího právního předpisu se nelze k návrhu novely zákona vyjádřit komplexně, neboť povinnosti stanovené v zákoně jsou bez prováděcího předpisu v praxi nerealizovatelné.

Oddělení evidence vozidel bude vydávat čipové karty do tachografů a oddělení evidence řidičů stejné karty, ovšem pro řidiče. Důvodová zpráva neřeší průběh těchto úkonů.

Návrh novely zákona zakládá nejasnosti i v tom, že správní činnost v nákladní silniční dopravě a autobusové dopravě vykonávají krajské úřady. Těm činnost nenaroste a teoreticky by měla být jednodušší kontrola. To znamená, že lze očekávat problémy s kompetencemi mezi obecními úřady obcí s rozšířenou působností a krajskými úřady. Další problém a nárůst činnosti může být u přestupkových řízení. Krajské úřady a celní orgány budou výsledky silničních kontrol posílat k přestupkovému řízení obecním úřadům obcí III. Kontroly přes čipové karty budou jednodušší, což může zvýšit jejich počet. Největší dopad to bude mít opět na evidence vozidel a hlavně evidence řidičů.

Tyto připomínky jsou zásadní.

Dagmar Plachá, legislativní oddělení Kanceláře SMO ČR