16.04.2014

Kvalitní infrastruktura je předpokladem investic do Jihomoravského kraje

I když je logistické centrum Amazonu na Černovické terase v Brně stále s otazníkem, města a obce v Jihomoravském kraji považují zahraniční investice za významný způsob, jak snížit nezaměstnanost a zajistit rozvoj regionu. Roli při výběru místa investice hraje infrastruktura. Na jižní Moravě proto vítají, že ministr dopravy označil výstavbu silnice R52 k rakouským hranicím za klíčový úkol. Jihomoravský kraj má také připraven zásobník projektů z Operačního programu Doprava za celkem 1,86 miliardy korun. Právě evropské dotace, ale také nový Občanský zákoník či sociální oblast byly tématem Krajského setkání v Jihomoravském kraji, které dnes v Brně uspořádal Svaz měst a obcí ČR. 

I když je logistické centrum Amazonu na Černovické terase v Brně stále s otazníkem, města a obce v Jihomoravském kraji považují zahraniční investice za významný způsob, jak snížit nezaměstnanost a zajistit rozvoj regionu. Roli při výběru místa investice hraje infrastruktura. Na jižní Moravě proto vítají, že ministr dopravy označil výstavbu silnice R52 k rakouským hranicím za klíčový úkol. Jihomoravský kraj má také připraven zásobník projektů z Operačního programu Doprava za celkem 1,86 miliardy korun. Právě evropské dotace, ale také nový Občanský zákoník či sociální oblast byly tématem Krajského setkání v Jihomoravském kraji, které dnes v Brně uspořádal Svaz měst a obcí ČR.      

„Krajská setkání jsou těsně za polovinou a z dosavadních debat mezi starosty vyplývá, že města a obce nejvíc trápí sociální oblast, nedostatečná pravidla pro výkup kovů, přibývající administrativa a úkoly od státu, které však nejdou ruku v ruce s příspěvky na činnost či složitost pravidel pro čerpání evropských dotací“, říká člen předsednictva Svazu měst a obcí ČR a starosta Sokolnice Jiří Životský a dodává: „Častým tématem diskuzí bývá i centrální registr smluv, úloha a pobočky České pošty v malých obcích a dopravní infrastruktura.“

Právě na jaře začíná oprava silnic a dálnic po zimě. Letos kvůli počasí o několik týdnů dříve než v uplynulých letech. Jižní Morava kromě už zmiňované R52 potřebuje opravit také dálnici D2. Práce u Hustopečí mají začít v květnu. Opravovat se bude úsek mezi čtyřiadvacátým a osmadvacátým kilometrem ve směru na Bratislavu, tři měsíce tam řidiči projedou pouze jedním pruhem.   

„Opravy se samozřejmě týkají i samotného Brna. V březnu například začala kompletní rekonstrukce ulice Milady Horákové, která si vyžádá celkem 235 milionů korun“, říká primátor Brna Roman Onderka a dodává: „V rámci opravy celého úseku od Koliště až po ulici Durďákovu dojde k rekonstrukci kanalizačních přípojek, tramvajových a drážních objektů včetně kolejiště, vozovky a chodníků a celkové vodohospodářské sítě. Vše by mělo být hotové v červnu 2015. Jde o jednu z největších dopravních investic letošního a příštího roku.“

V současné době to vypadá, že v novém dotačním období 2014+ nebude možné čerpat peníze z Evropské unie na místní komunikace a silnice II. třídy, částečně možné to bude pouze pro komunikace sloužící pro napojení na hlavní evropské tepny TEN-T.

„O dříve zmiňované výstavbě R52 a obchvatu měst jsem nedávno jednal s ministrem financí Andrejem Babišem,“ říká hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek a dodává: „Každá telenovela jednou skončí a ta jihomoravská dopravní mezi Pohořelicemi a Mikulovem si o to říká už dlouho. Není možné, aby cesta z Rakouska do Brna byla ve znamení věčných kolon. Dnes dálnice v Rakousku končí 15 kilometrů před hranicemi a situaci je třeba co nejdříve změnit. Jsem rád, že současná vláda vnímá R52 jako klíčové téma a věřím, že pomůže i s nezbytným financováním.“ Hejtman Michal Hašek jednal o  R52 také s ministrem dopravy Antonínem Prachařem a oba potvrzují zahájení stavby R52 obchvatem Mikulova za absolutní prioritu vlády a kraje.

Kromě toho z nedávného jednání ministra dopravy Antonína Prachaře s předsedou Svazu měst a obcí ČR Danem Jiránkem vyplynulo, že shoda mimo jiné panuje v nutnosti vytvořit zákon o liniových stavbách a urychleně ho projednat v Poslanecké sněmovně. Výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR Jana Vildumetzová upřesňuje: „Cílem nové legislativy, kterou ve Svazu považujeme za naprosto nezbytnou, by mělo být urychlit výstavbu dopravní, energetické, vodní a jiné infrastruktury. Může to totiž významně pomoci řešit problém s vysokou nezaměstnaností. Pracovní místa tvoří noví i stávající investoři, často zahraniční firmy, a ty samozřejmě nechtějí čekat 13 let, což je u nás bohužel průměrná doba od zahájení přípravy do ukončení realizace výstavby infrastruktury. Pokud neexistují dobré podmínky pro investice, firmy jdou samozřejmě jinam. Příkladem z poslední doby je americký Amazon. Příkladem z poslední doby je americký Amazon. Včera sice brněnské zastupitelstvo na počtvrté schválilo prodej pozemků, jak to ale bude dál, je s otazníkem.“  

Velká města nejen v Jihomoravském kraji trápí také zákon o rozpočtovém určení daní. Podle představitelů Brna tento právní předpis ještě prohloubil dopady ekonomické krize a velká města „obral“ o další peníze ze státního rozpočtu. Jestliže v roce 2008 dostalo Brno na daňových výnosech 7,5 miliardy korun, v roce 2014 se jedná o 6,6 miliardy. Rozpočet města tak přišel o téměř jednu miliardu korun.

Přesto si město drží vysoké investiční výdaje, které se pohybují nad 3 miliardami korun ročně, a ještě zvládá snižovat svou zadluženost. Během pěti let dokonce o čtvrtinu. Zatímco v roce 2005 byla zadluženost Brna celkem 7,3 miliardy korun, ke konci roku 2013 klesla pod hranici 5,5 miliardy korun. Podle primátora Romana Onderky vedou k zodpovědné finanční politice města přísná rozpočtová politika, dlouhodobé a konzistentní dodržování finančního plánu, úspěšné čerpání prostředků z fondů Evropské unie a zkušenosti ekonomických expertů Brna. Rozumný rozpočet se schvaluje napříč politickým spektrem.