
02.10.2025
Zapojte se do nastavování Sociálně klimatického fondu v oblasti dopravy
Ministerstvo životního prostředí nyní sbírá zkušenosti z území prostřednictvím krátkého anonymního dotazníku, jehož výsledky využije pro nastavení podpory poptávkové dopravy.
Svaz měst a obcí ČR vyzývá starostky a starosty, aby se zapojili do přípravy dopravních opatření Sociálně klimatického fondu (SKF). MŽP připravuje tento fond pro řešení dopadů emisních povolenek ETS2 a zmírnění energetické a dopravní chudoby i zranitelnosti.
V oblasti dopravy chce MŽP podpořit zavádění poptávkové dopravy a pro správné nastavení podmínek aktuálně sbírá podněty z území. Prosíme proto o vyplnění dotazníku, který zabere přibližně 10 minut.
Odpovědi jsou anonymní a slouží výhradně k interním účelům MŽP. Budou vyhodnoceny na konci října a výsledky pomohou k optimálnímu nastavení systému podpory. Uzávěrka vyplnění dotazníku je 22. října 2025.
Ministerstvo životního prostředí dále uvádí tyto rámcové informace k SKF, v oblasti Doprava:
ÚVODEM K DOPRAVĚ V SKF
Fungování SKF má přímou vazbu na nový systém obchodování s emisními povolenkami (EU ETS2), který rozšiřuje zpoplatnění emisí na sektor budov a silniční dopravy (pohonné hmoty, vytápění v budovách aj.) od roku 2027. V médiích se objevují scénáře předvídající významný růst cen plynu a uhlí využívaných k vytápění v domácnostech, stejně jako pohonných hmot a v důsledku tak všech produktů a služeb.
Systém ETS2 však nemá za cíl zvýšit ceny a přinést domácnostem potíže. Jde o proces, který má přinést změnu v důsledku pozitivní. Výnosy z emisních povolenek mají být použity na opatření, která povedou ke snižování emisí a dlouhodobým změnám vedoucím k udržitelnému a v důsledku kvalitnějšímu a úspornějšímu hospodaření s energiemi a tím i snížení nákladů na ně. Část výnosů, 50 mld. Kč, směřuje do připravovaného Sociálního klimatického fondu (SKF), který má řešit negativní dopady zavedení ETS 2 na jednotlivce a domácnosti.
SKF cílí na tzv. dopravně chudé a dopravně zranitelné lidi. Dopravně chudí jsou ti, kteří nemají možnost se dopravit za službami jako škola, práce, obchod, lékařská péče apod. Důvodem je např. vysoká cena dopravy (ať už veřejné, nebo individuální), nedostatečná frekvence spojů, nebo zastávky umístěné příliš daleko od místa bydliště. Dopravně zranitelní jsou lidé ohrožení dopady ETS2, např. ti, kteří jsou závislí na využívání auta a zároveň nemají možnost si pořídit bezemisní vozidlo, které ETS2 nepodléhá.
Studie ukazují, že v Česku splňuje znaky dopravní chudoby/zranitelnosti hlavně nízkopříjmové obyvatelstvo periferií, tedy lidé žijící u hranic státu nebo krajů. Tam nejezdí kvalitní veřejná doprava a pro danou domácnost zároveň není možné vlastnit a provozovat např. více aut. Obzvláště zasaženi jsou mladí a staří lidé, kteří nemohou mít řidičák a nemají tedy k veřejné dopravě alternativu, nebo rodiny s malými dětmi, kde má každý člen rodiny jiné dopravní potřeby (škola, kroužky, práce...). V oblasti dopravy proto plánujeme podpořit rozvoj kvalitní a čisté veřejné dopravy, která je klíčová pro to, aby se lidé mohli dopravit za běžnými službami pohodlně a zároveň cenově dostupně.
AKTUÁLNÍ STAV
Na MŽP finalizujeme přípravu Sociálního klimatického plánu (SKP), tedy dokumentu, který specifikuje, na jaké investice bude 50 mld. Kč využito. Pokud by byl SKP schválen vládou ČR a Evropskou komisí, první dotační výzvy by byly vypsány zhruba v 1. polovině roku 2027. Projekty bude možné realizovat až do poloviny roku 2032.
Sociální klimatický fond však vznikne pouze v případě, že bude v Česku zavedeno ETS2, protože má být financovaný z výnosů z těchto povolenek. Česká vláda ETS2 zatím nepřijala, takže v tomto čekáme na kroky vlády vzniklé po volbách.
V případě zájmu o další informace prosím kontaktujte Ministerstvo životního prostředí, Oddělení Sociálně klimatického fondu
odbor financování dekarbonizace ekonomiky.
Zdroj: MŽP
Dotazník najdete zde.