14.04.2021

Společné stanovisko MV, MMR a MF k řešení problému při převodech vlastnického práva k bytům, jejichž vznik byl spolufinancován ze státního rozpočtu

Ministerstvo vnitra, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo financí vydaly na základě jednání se Svazem měst a obcí ČR a dotčenými subjekty společné stanovisko k řešení problému při převodech vlastnického práva k bytům, jejichž vznik byl spolufinancován ze státního rozpočtu.

V dřívějších letech byla podporována výstavba bytů mimo jiné i prostřednictvím dotací vyhlášených na základě zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), a dotace na základě nařízení vlády č. 481/2000 Sb., o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou dotace ke krytí části nákladů spojených s výstavbou bytů. Příjemci dotací pro bytovou výstavbu byly podle těchto dotačních titulů obce. Dotační podmínky zároveň obcím umožňovaly, aby nedostatek vlastních finančních prostředků pro dotovanou bytovou výstavbu kompenzovaly uzavřením smlouvy o sdružení se soukromým investorem, který poskytl potřebné finanční prostředky a spolupracoval na výstavbě. Těmito soukromými investory byla typicky bytová družstva, jejichž členy byli budoucí nájemci bytů.

Podmínky dotace zároveň stanovily, že v případě uzavření smlouvy o sdružení musí obec vlastnit nadpoloviční spoluvlastnický podíl k vystavěným bytům, resp. bytovým domům, nebo obci musí náležet jiné právo, které jí zajišťuje vliv na obsazování bytů a na stanovení výše nájemného. Podmínky dotace dále stanovily, že po dobu tzv. vázací doby, tedy po dobu 20 let od kolaudace nesmí obec převést vlastnické právo nebo spoluvlastnický podíl k bytu, resp. bytovému domu.

Aby obce umožnily bytovou výstavbu na svém území, uzavíraly se soukromými investory nebo s jednotlivými budoucími nájemci bytů dohody o budoucím bezúplatném převodu vlastnického práva nebo spoluvlastnického podílu k bytovému domu nebo bytu na soukromého investora nebo na jednotlivé budoucí nájemce bytů, popřípadě smlouvy o budoucích kupních smlouvách, kdy byla budoucí kupní cena stanovena jako cena nižší než v místě a čase obvyklá. K převodu vlastnického práva nebo spoluvlastnického podílu k bytovému domu nebo k bytu na soukromého investora nebo na nájemce bytu mělo podle těchto dohod a smluv dojít po uplynutí tzv. vázací doby, tedy po 20 letech od kolaudace.

Podle dostupných  informací bohužel docházelo v některých případech k porušení § 39 odst. 1 (a)nebo odst. 2 (a)nebo § 85 písm. a) zákona o obcích  tím, že zastupitelstvo obce neschválilo výše zmíněnou dohodu o budoucím bezúplatném převodu nebo smlouvu o budoucí kupní smlouvě (a)nebo nezdůvodnilo odchylku nižší ceny od ceny obvyklé (a)nebo na úřední desce nebyl stanoveným způsobem zveřejněn záměr obce uzavřít výše zmíněnou dohodu o budoucím bezúplatném převodu nebo smlouvu o budoucí kupní smlouvě. Svaz měst a obcí ČR se na základě podnětu obcí a měst obrátil na Ministerstvo vnitra, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo financí s žádostí o metodickou podporu v této věci.

Ministerstvo vnitra, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo financí vydaly na základě jednání se Svazem měst a obcí ČR a dotčenými subjekty společné stanovisko k řešení problému při převodech vlastnického práva k bytům, jejichž vznik byl spolufinancován ze státního rozpočtu. Stanovisko je ke stažení níže.

Pokud má bytový dům, byty nebo spoluvlastnické podíly k nim nabýt za cenu nižší než v místě a čase obvyklou bytové družstvo, je potřeba zohlednit rovněž pravidla o zákazu veřejné podpory vyplývající z práva Evropské unie. K této problematice vydal stanovisko, které je rovněž ke stažení níže, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Mgr. Ivona Mottlová