13.12.2021

Speciál právní poradny č. 27/2021

Přinášíme vám opět monitoring legislativy a judikatury, který vzniká v rámci projektu „Efektivní řízení rozvoje obcí jako základní předpoklad efektivnosti výkonu veřejné správy a poskytování veřejných služeb z úrovně obcí“ ESO, realizovaný Svazem měst a obcí ČR.

Novela přestupkových zákonů

 Účinnost 1. 2. 2022

 O co v novele jde?

 

Nejvíce zmiňovanou změnou v rámci této novely je zavedení nové skutkové podstaty, kterou může osoba naplnit tím, že vnese na organizované sportovní utkání pyrotechnický výrobek nebo v místě takového utkání, cestou na takové utkání anebo cestou zpět z takového utkání pyrotechnický výrobek použije. Řadu změn však doznal i zákon o odpovědnosti za přestupky, kde pro obce stěžejní změnou je bezesporu zmírnění kvalifikačních předpokladů pro oprávněné úřední osoby – namísto ukončeného bakalářského vysokoškolského studia postačuje složení zkoušky odborné způsobilosti u Ministerstva vnitra nebo jím zřízené státní příspěvkové organizace. Kromě toho tyto požadavky bude oprávněná úřední osoba splnit do 18 měsíců ode dne, kdy začala provádět úkony správního orgánu v řízení o přestupku.

Dále se zrušuje povinnost zpracovávat přehled přestupků. Novela si klade za cíl i zamezení obstrukčním praktikám a zneužívání práva ze strany obecných zmocněnců (typicky pojištění proti pokutám), a to tím, že správní orgán bude oprávněn obecného zmocněnce, který zastupuje účastníky řízení opakovaně, rozhodnout o nepřipuštění zastoupení, nejde-li o advokáta nebo jinou osobu poskytující právní služby soustavně a za úplatu podle jiného zákona. Do působnosti obecních úřadů bude nově spadat i projednávání přestupků proti pořádku ve státní správě spáchaných porušením povinnosti stanovené v nařízení obce nebo kraje.

Úplné znění novely naleznete ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 60 odst. 2 písm. a) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů
  • § 72b zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů
  • § 111 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů
  • § 5 odst. 1, 3 a 4 zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

 

 

SOUVISEJÍCÍ DOTAZY

 

Obec má uzavřenou veřejnoprávní smlouvu o přenosu příslušnosti k projednávání přestupků. Které obci náleží pokuta, kterou správní orgán v rámci přestupkového řízení uloží?

Stačí v případě, kdy se obec rozhodne zrušit komisi pro projednávání přestupků, vydat pokyn starosty o zrušení komise, ve kterém budou odvolaní členové a předseda? Musí obec zajistit jiný úřad, který bude tuto agendu provádět nebo to automaticky spadá na pověřený úřad obce?

Je možné pověřit člena komise pro projednávání přestupků k ukládání pokut a napomenutí příkazem?

Novela vyhlášky o ZOZ úředníků územních samosprávných celků.

 Účinnost 1. 1. 2022

 O co v novele jde?

 

V rámci novely je obsažena příloha, která stanovuje náplně jednotlivých správních činností, k jejichž vykonávání je nezbytné prokázání zvláštní odborné způsobilosti úředníkem územního samosprávného celku.

Úplné znění novely naleznete ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • příloha k vyhlášce č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů

 

 Novela nařízení o platových poměrech

účinnost 1. 1. 2022

 O co v novele jde?

 

V rámci novely je obsažena příloha, která stanovuje náplně jednotlivých správních činností, k jejichž vykonávání je nezbytné prokázání zvláštní odborné způsobilosti úředníkem územního samosprávného celku.

Úplné znění novely naleznete ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • příloha k vyhlášce č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů

 

 

Novela nařízení o minimální mzdě a nejnižších úrovních minimální mzdy

 účinnost 1. 1. 2022

O co v novele jde?

 

S růstem minimální mzdy na 16 200 Kč, resp. na 96,4 Kč za hodinu dochází k navýšení i částek nejnižší úrovně zaručené mzdy pro jednotlivé skupiny prací odstupňované podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných prací.

Úplné znění novely naleznete ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 2 a 3 odst. 1 nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů

 

 

 

 

Náhrada nemajetkové újmy způsobené průtahy ve správním řízení

 

rozsudek velkého senátu občanskoprávního a obchodního kolegia Nejvyššího soudu České republiky z 9. 12. 2020, sp. zn. 31 Cdo 2402/2020

 

Nejvyšší soud se ve zmíněném rozsudku zabýval otázkou možné náhrady nemajetkové újmy za průtahy ve správním řízení, a konstatoval, že právo na projednání věci v přiměřené době, které je obsahově shodné s právem na projednání věci bez zbytečných průtahů ve smyslu čl. 38 odst. 2 Listiny základních práva svobod, mají účastníci správních řízení, na něž dopadá čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, nebo jejichž předmětem je základní právo nebo svoboda, bez ohledu na to, zda na daná správní řízení navazoval či nenavazoval soudní přezkum. 

Více informací naleznete ZDE.

 

KTERÝM USTANOVENÍM VĚNOVAT POZORNOST?

 

  • § 13 odst. 1 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů
  • § 31a zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů
  • čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
  • čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod