17.06.2025

Představitelé samospráv nevědí, jak na současný chaos kolem „mostů nikoho”. Stát chystá komplexní řešení

A na 20 tisíc odhadují experti počet mostů v České republice, které nejsou nikde evidovány, nikdo tak netuší, kde je jejich vlastníkem a často se o ně také nikdo nestará. Tyto „mosty nikoho“ proto chátrají do té doby, než se objeví nějaké vizuální projevy – propadlina, otvor v mostovce – v horším případě až když se propadnou pod těžším vozidlem. 

Společnost Sekurkon proto před časem nabídla samosprávám odborné proškolení v rámci semináře s názvem Správa a údržba mostů, lávek a opěrných zdí v majetku měst a obcí. To jim umožní lépe se v této problematice orientovat a také plnit povinnosti, jež jim ukládá současná legislativa. Další připravuje produkční tým Sekurkonu na podzim letošního roku.

„Obecně nejhorší stav je u mostů ve správě měst a obcí. Zde jsou určitě města, která do mostů investují a starají se, většinou se jedná o ta větší, jako třeba Praha, u středních a menších měst a obcí mohou být ale prostředky omezenější a setkal jsem se i s případy, kdy obec nevěděla, že jí nějaký most patří, že má provádět hlavní prohlídky, vést mostní evidenci a tak podobně,” říká profesor Pavel Ryjáček, vedoucí Katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT.a

„Stávající databáze Systému hospodaření s mosty (BMS) eviduje jen ty mosty, které tam daný vlastník zadá – a pokud o nich například neví nebo má vlastní databázi někde v šanonu, tak je samozřejmě nemůže ani nikam zadávat,” vysvětluje Dana Wangler, předsedkyně přípravného výboru Mezinárodního Sympozia mosty pořádaného rovněž společností Sekurkon. Jeho účastníci se v rámci programu letošního jubilejního 30. ročníku této prestižní akce konané každoročně v Brně riziky vyplývajícími z tohoto stavu zabývali.

Provázání s digitální technickou mapou

Komplexní řešení, které by mělo do budoucna přispět k nápravě, představil v rámci diskuse na sympoziu ministr dopravy Martin Kupka.

„Vzniká systém, který by měl evidovat všechny dopravní infrastrukturní stavby. Bude úzce provázán s digitální technickou mapou,“ uvedl. Zároveň by podle něj tento nástroj měl do budoucna sloužit ke koordinaci rozhodování správních úřadů různé úrovně, aby projektanti věděli, co v území už existuje a co aktuálně zpracovávají jejich kolegové.

„Během letošního roku bychom už měli mít základní pilotní podobu tohoto nástroje,“ nastínil Kupka, „nedokážeme ho ale ještě zprovoznit, bude třeba jej nějakou dobu testovat,“ upozornil.

„Provázání s digitální technickou mapou umožní vést o stavbách dlouhodobou evidenci. Bude tak existovat záznam nejen o každé nové stavbě, ale žádoucí je, aby se postupně doplňovala podobná dokumentace v digitální podobě i k těm stavbám, které už existují,“ dodal ministr.

Zároveň připomněl, že vláda po dohodě s předchozí reprezentací krajů připravila změnu rozpočtového určení daní, která spravedlivěji rozdělovala peníze i na základě rozsahu silniční sítě. Umožnila by krajům lépe financovat mimo jiné i údržbu a opravy mostních děl.

„Bohužel se ukazuje, že u představitelů současné reprezentace ta předchozí dohoda zásadně naráží,“ posteskl si Martin Kupka.

Bližší informace na www.sekurkon.cz

ZDROJ: TZ Sekurkon