10.12.2021

POVINNOST PUBLIKACE OBECNĚ ZÁVAZNÝCH VYHLÁŠEK JIŽ OD 1. 1. 2022 POD SANKCÍ NEPLATNOSTI

Dne 1. 1. 2022 nabývá účinnosti zákon č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen „zákon o Sbírce právních předpisů“) a částečně i zákon č. 36/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů.

O povinnostech plynoucích z uvedených právní předpisů jsme již informovali, ale neboť se v této hektické předvánoční době blížíme v této věci do tzv. cílové rovinky, dovolujeme si novou povinnost (a nezapomínejme na nové odpadové vyhlášky!) připomenout.

Od 1. 1.2022 bude v provozu informační systém Sbírky právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen „Sbírka právních předpisů“), jež je v gesci Ministerstva vnitra.

Obcím, krajům, hlavnímu městu Praze a některým správním úřadům je tak uloženo, aby v tomto informačním systému vyhlašovaly právní předpisy vydávané v jejich působnosti (nevyhlašované ve Sbírce zákonů) a zveřejňovaly některé další zákonem stanovené akty relevantní pro výkon veřejné správy (toto je platné i pro příslušné orgány dozoru nad zákonností právních předpisů a Ústavní soud).

Právní předpisy územních samosprávných celků a neústředních správních úřadů budou tak ode dne 01.01.2022 nabývat platnosti okamžikem vyhlášení ve Sbírce právních předpisů, tj. v okamžiku, kdy je jejich původce vloží do Sbírky právních předpisů (tj. nově přijaté zmíněné právní předpisy).

Závěrem je nezbytné upozornit, na rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 30.11.2021 vyhlášené pod sp. zn. Pl. ÚS 18/21 (více viz zde: Pl._US_18_21_na_web.pdf (usoud.cz)). Stěžovatelé napadli právní úpravu, jež podmiňuje platnost a účinnost právních předpisů jejich publikací v celostátně vedené Sbírce právních předpisů spravované Ministerstvem vnitra s argumentací, že dochází k porušení ústavně zaručeného práva územních samosprávných celků na samosprávu a právo jejich zastupitelstev vydávat v mezích své působnosti obecně závazné vyhlášky. Ústavní soud dospěl k závěru, že návrh není důvodný, neboť nová povinnosti publikace právních předpisů dle uvedeného nezasahuje do práva zastupitelstva vydávat obecně závazné vyhlášky ve smyslu práva zaručeného Ústavou. Cíl shromáždit ucelený soubor právních předpisů na jednom veřejnosti přístupném místě způsobem umožňujícím dálkový přístup, sledovaný tímto opatřením k zajištění poznatelnosti práva platného a účinného na místní úrovni a předvídatelnosti následků vlastního jednání jeho adresáty, je legitimní a slučitelný s principem právního státu podle čl. 1 odst. 1 Ústavy. Na tom nic nemění ani administrativní zátěž spojená s povinností obce zasílat vydané obecně závazné vyhlášky do datové schránky správce této Sbírky pod sankcí jejich neplatnosti, neboť takto stanovený postup pouze nahradí dosavadní zákonnou povinnost obce zaslat obecně závaznou vyhlášku neprodleně po dni jejího vyhlášení Ministerstvu vnitra.“

Bližší informace lze získat na tomto odkazu: https://www.mvcr.cz/clanek/sbirka-pravnich-predpisu-usc-a-nekterych-spravnich-uradu.aspx a to včetně videomanuálu, jak postupovat v případě vkládání do informačního systému.

 

 

Mgr. Alena Klimtová, DiS.

Legislativní a právní sekce