04.03.2021

MŠMT začíná testovat podobu středního článku podpory škol v regionech

Střední článek jako místo podpory v administrativní i pedagogické práci, koordinátor komunikace mezi školami a zřizovateli na straně jedné, ministerstvem školství, Českou školní inspekcí, Národním pedagogickým institutem a dalšími aktéry vzdělávání na straně druhé.

S takovou představou spustilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pilotní ověřování jednoho z nejzásadnějších opatření nové Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

Pilotáž zahájilo ministerstvo začátkem roku ve dvou okresech – Semily a Svitavy. Právě na Svitavsku se do příprav pilotáže již aktivně zapojil i starosta Svitav a předseda školské komise Svazu měst a obcí Mgr. David Šimek.

Na ministerstvu školství se realizace ujalo nově zřízené Oddělení podpory škol. Na bližší informace o představách ministerstva na podobu středního článku jsme se proto zeptali vedoucí tohoto oddělení a členky týmu Strategie 2030+ Mgr. Martiny Běťákové.

Jakou formu podpory mohou školy a zřizovatelé očekávat od středního článku?

V prvních fázích se podpora zaměří zejména na podporu v nepedagogické oblasti, v administrativních otázkách a managementu školských organizací. Ředitelům škol se tak dostane pomoci třeba ve školské legislativě či pracovním právu, v ekonomice školy či digitalizaci nejrůznějších procesů. Konkrétní forma vzejde mj. z rozhovorů s řediteli. Tímto celý proces začneme, protože nám pomohou identifikovat největší problémy. V pilotních okresech se budeme snažit poskytovat co nejvíce individuální pomoci a na regionální a celorepublikovou úroveň pak zkušenosti budeme snažit přenést sdílením metodických materiálů, vzorových řešení i příkladů dobré praxe. Zároveň chci ale říct, že primárním cílem je stále zvýšení kvality vzdělávání. Vycházíme z předpokladu, že odbřemenění vedení škol od administrativy jim umožní věnovat více času pedagogické práci a zvyšování kvality obsahu výuky.

A podpora v pedagogické práci?

Jak říkám, v centru našeho zájmu je kvalita vzdělávání. Administrativní podpora je jen jednou z cest a jen jedním z faktorů, kde školám chybí podpora. I na pedagogickou práci totiž školy zůstaly z velké části samy. V oblasti pedagogického leadershipu, řízení pedagogického procesu a zvyšování kvality vzdělávání chceme především zprostředkovat práci dalších vzdělávacích institucí. Velký zájem o spolupráci projevil třeba Národní pedagogický institut, který nyní pro školy připravuje tematicky zaměřené balíčky podpory v různých oblastech. Chceme na tomto poli spolupracovat také s krajskými poskytovateli DVPP i neziskem, podporovat činnost místních akčních plánů.

Na jaké úrovni má být střední článek umístěn? Jak má být zakotven institucionálně?

Zvažovali jsme různé modely využívající stávající struktury. ORP, MAPy, krajskou strukturu NPI. Musíme brát v úvahu počty škol a personální kapacity. Došli jsme tak k umístění na úrovni okresů, kde nyní pilotáž spouštíme. Jednáme také o možnosti zapojit kraje. Ostatně konečná struktura by měla být pravděpodobně vícestupňová. Najít ideální model je právě jedním z cílů pilotáže. V této chvíli je nicméně koordinace středního článku přímo řízena MŠMT.

S jakým počítáte personálním obsazením? Najdete odborníky v každém okrese?

Na pilotáž ve dvou okresech je nyní vyčleněno celkem 10 úvazků (2 pražští koordinátoři plus 4 úvazky na okres, 1 koordinátor a 3 metodici). Počet pracovníků v území se podle výsledků pilotáže může ještě změnit. Samozřejmě nelze sehnat např. právníka se specializací na školskou legislativu na každý okres, takže některé služby budou poskytovány později na krajské nebo centrální úrovni a jejich poskytování budou koordinovat metodici v okrese, kteří budou mít naopak přímý kontakt se školou. Myslím, že budeme v regionech nabízet zajímavou pracovní příležitost pro ty, kteří mají ve školství zkušenosti, chtějí se o ně podělit a zároveň změnit prostředí.

Když zmiňujete okresy, někteří kritici straší bývalými školskými úřady. Je takové přirovnání na místě?

To určitě není správné přirovnání. Školské úřady byly správními orgány s kontrolní a řídící funkcí. Nechystáme střední článek řízení, ale střední článek podpory. To je myslím všeříkající rozdíl. Nechceme nahrazovat roli zřizovatelů, školských odborů ani ČŠI. Střední článek nemá ambici ani zákonné zmocnění k jakékoliv rozhodovací pravomoci. Nevystupuje ve vrchnostenském postavení, ale v pozici partnera škol i zřizovatelů.

Budete se tedy věnovat i podpoře zřizovatelů?

Ano, podpora je cílena stejnou měrou na školy i zřizovatele. Zejména menší obce často nemají odborné zázemí, není-li např. starosta pedagogem, nemusí pak vždy dobře fungovat komunikace mezi školou a zřizovatelem. Úkolem středního článku bude proto i metodická podpora zřizovatelů škol při plnění jejich zřizovatelské role.

Pilotní ověřování má trvat dva roky? Co bude následovat?

Pilotáž má probíhat do července 2023, na to plynule naváže projekt IPs Střední článek realizovaný v rámci operačního programu OP JAK do roku 2025. V průběhu toho bude v roce 2025 končit podpora místních akčních plánů (MAP4), které by se mohly z velké části transformovat právě do středního článku. Dále do území se bude projekt rozšiřovat zřejmě v etapách. Nicméně v roce 2025 by již měl fungovat celorepublikově.

Máte vlastní dotaz? Napište na adresu stredniclanek@msmt.cz. Děkujeme.