24.08.2020

Česká pošta upravuje otevírací dobu poboček

Celkem 265 poboček České pošty čeká od 1. září změna hodin pro veřejnost. Dalších poboček se změna dotkne v říjnu, převážně u menších pošt ve městech. Mezi hlavní důvody, které k této změně přispěly, patří zkušenosti z koronavirové krize, kdy bylo potřeba upravovat otevírací hodiny pro veřejnost s ohledem na zajištění poštovních služeb pro klienty a zároveň v návaznosti na přijatá hygienická opatření. Důsledkem změn bude jednak posun hodin pro veřejnost v některých dnech až do 18 hodin, vyšší obsazenost přepážek a také lepší zastupitelnost v případě neočekávaných událostí, např. během epidemií.

Hlavním principem změny je nahrazení tzv. dvousměnného provozu jednosměnným. V praxi to bude vypadat tak, že místo dvou pracovníků, kteří se v jednom dni střídali ve  dvou intervalech, bude nově jeden pracovník zajišťovat přepážku v pondělí a ve středu od otevření pošty až do 18 hodin a v úterý, čtvrtek a v pátek od 8 hodin až do uzavření konkrétní pobočky. V konečném důsledku to umožní obsadit více přepážek, které doposud mnohdy zůstávaly neobsazené.

Česká pošta zároveň reaguje na neočekávané události posledních měsíců, kdy se pošťáků dotýkala karanténní opatření a řešily se personální zástupy na jednotlivých provozovnách. Jednosměnný provoz umožní vytvoření personálních kapacit na menších poštách, které by byly případně využity na velkých pobočkách. Nové nastavení umožní i snazší zvládnutí vánočních provozů a výpadku velkých skupin pracovníků bez nutnosti čerpat další personální náklady.

Ke změně otevírací doby nedojde u jednopřepážkových poštovních poboček ve venkovské síti a pošt s nepřetržitým provozem. V obcích nad 20 tis. obyvatel bude fungovat vždy jedna hlavní pošta, jejíž současný rozsah otevíracích hodin pro veřejnost zůstane zachován. Otevírací doba poštovních poboček umístěných v obchodních centrech se rovněž nemění.

Počítá se také s využitím volných kapacit na poštách. Ty by měly přispět také k lepšímu prozákaznickému přístupu. Půjde například o vykrytí absencí pracovníků z ostatních pošt (zástup za nemoc/karanténa, OČR, čerpání dovolených, apod.), podporu expresního výdeje balíků (aktivní vyhledávání zásilek a předání k přepážce), zajištění přípravy pošty před začátkem otevírací doby a po uzavření pobočky, nebo třeba zajištění telefonické komunikace s klienty.

Aktuální seznam poboček, na kterých budou od 1. září nově upravené hodiny pro veřejnost, naleznete ZDE