Školení pro obce

Exkluzivně pro zástupce členských obcí Svazu měst a obcí ČR nabízejí společnosti Aliaves & Co., a.s. za zvýhodněných podmínek celou škálu vzdělávacích kurzů, jak formou prezenční, tak i on-line.

Nabízené vzdělávání volně navazuje na úspěšný projekt Svazu měst a obcí ČR s názvem EFEKTIVNÍ SPRÁVA OBCÍ – ESO.

Slevy Vám budou započteny při objednávce.


červen 2027

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

URČENO:             
Pro pracovníky zodpovídající za plánování a organizaci pracovních cest, za schvalování, zpracování a za zaúčtování dokladů předaných s požadavkem jejich úhrady v rámci účetních jednotek podnikatelské sféry, neziskové oblasti i veřejné správy.  Dále pro pracovníky zodpovědné za kvalitu vnitřního kontrolního systému účetních jednotek v oblasti cestovních náhrad, za nastavení optimálních limitů omezujících výši náhrad za ubytování, zvoleného způsobu dopravy aj.

Cíl semináře

Znalost základních předpisů účinných v r. 2025 včetně elektromobility, činnosti vykonávané z domova nebo jiného náhradního místa výkonu práce, dopadů vyplácených náhrad na základ daně z příjmů zaměstnavatele i zdaňování zaměstnanců, řešení zahraničních služebních cest v cizích měnách …

Obsah semináře

  • Právní předpisy s účinností k 1.1.2025, metodické pokyny a stanoviska GFŘ, zejména zákoník práce a související prováděcí vyhlášky, daňové zákony, účetní předpisy.
  • Povinností a práva zaměstnavatele
  • Povinnosti a práva zaměstnance, lze odmítnout nástup na pracovní cestu? A jaké důsledky
  • Práce konané mimo pracovní poměr, podmínky pro nárok na cestovní náhrady
  • Stravné – zákonné sazby tuzemské, zahraniční, výpočet, způsoby krácení, souběh zahraniční a
  • Nárok na kapesné,
  • Náhrady za použití soukromého vozidla (typ vozidla a druh pohonu), jiné druhy přepravy, veřejná (hromadná) doprava, kolo, pěší …
  • Náklady na jiné než služební auto na zahraniční služební cestě
  • Jízdní výdaje při využití veřejné dopravy a MHD
  • Výdaje za ubytování, vedlejší náklady
  • Jiné výdaje
  • Pořízení aktiv pro zaměstnavatele – problematika DPH v ČR, DPH v EU.
  • Vyúčtování pracovních cest, lhůty, dokladovost, kurzy a přepočty na Kč, přeplatky a nedoplatky
  • Kdy daňově účinné náklady
  • Používané tiskopisy
  • Archivace dokladů
  • Nejčastější chyby a jejich důsledky.

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

URČENO:             
Pro pracovníky zodpovídající za plánování a organizaci pracovních cest, za schvalování, zpracování a za zaúčtování dokladů předaných s požadavkem jejich úhrady v rámci účetních jednotek podnikatelské sféry, neziskové oblasti i veřejné správy.  Dále pro pracovníky zodpovědné za kvalitu vnitřního kontrolního systému účetních jednotek v oblasti cestovních náhrad, za nastavení optimálních limitů omezujících výši náhrad za ubytování, zvoleného způsobu dopravy aj.

Cíl semináře

Znalost základních předpisů účinných v r. 2025 včetně elektromobility, činnosti vykonávané z domova nebo jiného náhradního místa výkonu práce, dopadů vyplácených náhrad na základ daně z příjmů zaměstnavatele i zdaňování zaměstnanců, řešení zahraničních služebních cest v cizích měnách …

Obsah semináře

  • Právní předpisy s účinností k 1.1.2025, metodické pokyny a stanoviska GFŘ, zejména zákoník práce a související prováděcí vyhlášky, daňové zákony, účetní předpisy.
  • Povinností a práva zaměstnavatele
  • Povinnosti a práva zaměstnance, lze odmítnout nástup na pracovní cestu? A jaké důsledky
  • Práce konané mimo pracovní poměr, podmínky pro nárok na cestovní náhrady
  • Stravné – zákonné sazby tuzemské, zahraniční, výpočet, způsoby krácení, souběh zahraniční a
  • Nárok na kapesné,
  • Náhrady za použití soukromého vozidla (typ vozidla a druh pohonu), jiné druhy přepravy, veřejná (hromadná) doprava, kolo, pěší …
  • Náklady na jiné než služební auto na zahraniční služební cestě
  • Jízdní výdaje při využití veřejné dopravy a MHD
  • Výdaje za ubytování, vedlejší náklady
  • Jiné výdaje
  • Pořízení aktiv pro zaměstnavatele – problematika DPH v ČR, DPH v EU.
  • Vyúčtování pracovních cest, lhůty, dokladovost, kurzy a přepočty na Kč, přeplatky a nedoplatky
  • Kdy daňově účinné náklady
  • Používané tiskopisy
  • Archivace dokladů
  • Nejčastější chyby a jejich důsledky.

 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Obsah semináře

  • Legislativní rámec v r. 2024 i pro r. 2026 – zákon 320/2001 Sb. o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č.416/2004 Sb., změny u dotací poskytnutých zrušenými Regionálními radami - pro příjemce těchto dotací – oprávnění provádět kontroly, změny v systému promíjení odvodů a sankcí
  • Informace o připravovaném zákonu o řízení a kontrole veřejných financí – r. 2026 a 2027
  • Roční zprávy v metodice MFČR, aktuální výklady, vzhledem ke struktuře roční zprávy nutno upravit programy příslušných kontrol
  • Informace MFČR a MVČR, metodická pomoc Centrální harmonizační jednotky – aktuální informace jak k provádění řídících kontrol, tak ke správnému vykázání dotací a k jejich kontrole
  • Zákon o finanční kontrole

        - vymezení pojmů

        - obecná formulace finanční kontroly

        - cíle finanční kontroly

        - organizační zajištění finanční kontroly

  • Veřejnosprávní kontrola

        - Zákon o kontrole

        - Veřejnosprávní kontrola u žadatelů a příjemců dotace, příspěvků, návratné finanční výpomoci, změny v návaznosti na legislativu

        - VSK u zřízených p.o.

  • Vnitřní kontrolní systém

        - povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy a vedoucích zaměstnanců

        - předběžná kontrola, průběžná kontrola, následná kontrola

        - záznam o kontrole

        - praktický průběh řídící kontroly a nejčastější nedostatky

        -příklad řídících kontrol u transferů jak z pohledu žadatele a příjemce, tak z pohledu      

          poskytovatele

        - příklad řídící kontroly u výdajů

        - příklad řídící kontroly u příjmů

  • Systém vnitřních směrnic, příklady obsahu základních směrnic tvořících vnitřní kontrolní systém účetní jednotky.
  • Změny předpisů, které už vedly k nedávné aktualizaci směrnic
  • informace o předpokládaných změnách předpisů, které mohou k aktualizaci vést
  • Finanční kontrola ve vazbě na trestní odpovědnost, Souhrnné informace o zjištěních uvedených v ročních zprávách a v informacích předaných MFČR
  • Nejčastější dotazy, chyby, praktické poznatky a rady k aplikaci zákona o finanční kontrole.

Shrnutí, workshop, závěr


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Obsah semináře

  • Legislativní rámec v r. 2024 i pro r. 2026 – zákon 320/2001 Sb. o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č.416/2004 Sb., změny u dotací poskytnutých zrušenými Regionálními radami - pro příjemce těchto dotací – oprávnění provádět kontroly, změny v systému promíjení odvodů a sankcí
  • Informace o připravovaném zákonu o řízení a kontrole veřejných financí – r. 2026 a 2027
  • Roční zprávy v metodice MFČR, aktuální výklady, vzhledem ke struktuře roční zprávy nutno upravit programy příslušných kontrol
  • Informace MFČR a MVČR, metodická pomoc Centrální harmonizační jednotky – aktuální informace jak k provádění řídících kontrol, tak ke správnému vykázání dotací a k jejich kontrole
  • Zákon o finanční kontrole

        - vymezení pojmů

        - obecná formulace finanční kontroly

        - cíle finanční kontroly

        - organizační zajištění finanční kontroly

  • Veřejnosprávní kontrola

        - Zákon o kontrole

        - Veřejnosprávní kontrola u žadatelů a příjemců dotace, příspěvků, návratné finanční výpomoci, změny v návaznosti na legislativu

        - VSK u zřízených p.o.

  • Vnitřní kontrolní systém

        - povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy a vedoucích zaměstnanců

        - předběžná kontrola, průběžná kontrola, následná kontrola

        - záznam o kontrole

        - praktický průběh řídící kontroly a nejčastější nedostatky

        -příklad řídících kontrol u transferů jak z pohledu žadatele a příjemce, tak z pohledu      

          poskytovatele

        - příklad řídící kontroly u výdajů

        - příklad řídící kontroly u příjmů

  • Systém vnitřních směrnic, příklady obsahu základních směrnic tvořících vnitřní kontrolní systém účetní jednotky.
  • Změny předpisů, které už vedly k nedávné aktualizaci směrnic
  • informace o předpokládaných změnách předpisů, které mohou k aktualizaci vést
  • Finanční kontrola ve vazbě na trestní odpovědnost, Souhrnné informace o zjištěních uvedených v ročních zprávách a v informacích předaných MFČR
  • Nejčastější dotazy, chyby, praktické poznatky a rady k aplikaci zákona o finanční kontrole.

Shrnutí, workshop, závěr


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

On-line školení

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena on-line: 2 990,-

 Pro členy SMO: 2 740,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa on-line: neomezeno

Obsah semináře

Aktuální informace o zákonu o DPH pro r. 2026, konsolidační balíček, aktuální výklady a stanoviska GFŘ, zápisy z KOOV.

Specifika pro ÚSC a p.o. jako osob povinných k dani - činnost, která není předmětem zákona o DPH, výkon veřejné správy – příklady činností, ekonomická činnost zdaňovaná, ekonomická činnost osvobozená s nárokem na odpočet DPH a bez nároku na odpočet DPH – zásadní vliv na nárok na odpočet u přijatého plnění. Obchodní majetek. Hospodářská x hlavní činnost není pro DPH významná.

Kdy plátce DPH a kdy osoby identifikované, jaké rozdíly pro evidence

Výše obratu pro registraci, od kdy plátce DPH, registrace povinná a dobrovolná, jaké sankce v případě nesplnění registrační povinnosti. Rozšíření práva uplatnit odpočet v zákonem stanovených lhůtách před registrací. Kdy se vyplatí dobrovolná registrace.

Kdy lze zrušit registrace k DPH na žádost a kdy je z moci úřední.  Povinnosti vrátit uplatněné DPH v případě odregistrace.

Nárok na odpočet daně, lhůty a jejich počítání, uplatňování nároku na odpočet, snížení nároku - krácení a poměrování, povinnost vrátit části uplatněného odpočtu.  Nárok na odpočet DPH x transfery.

Režim přenesení daňové povinnosti v tuzemsku, specifika pro veřejnou správu, jak správně uvést do formuláře přiznání k DPH.

Vztahy ÚSC i p.o. k zahraničí, přijetí služeb z EU, nákupy předmětů z EU a jak správně postupovat z hlediska zákona o DPH, prodeje služeb p.o. do EU.

Sazby daně DPH, časté změny, zúžení snížených sazeb k 1.1.2024. Možnosti uplatnění snížené sazby dodavatelem u dodávek ve výstavbě, u oprav a rekonstrukcí staveb.  U prodejních cen stanovit jednoznačně výši DPH pro schvalovací procesy dle předpisů platných pro ÚSC.

Specifika pro dodání a nájem nemovitých věcí, možnost osvobození, avšak rizika chyb.  Častý problém zejména u ÚSC, nutno splnit všechny podmínky pro případné dobrovolné zdanění nájmů.  Nutno sledovat efektivitu zvolených postupů. Změna u nájmů bytových prostor s rizikem povinnosti vrátit uplatněné odpočty.

Zálohové platby a DPH, výklady MF kdy je povinnost odvést DPH a kdy nikoliv.

Daňové doklady, zjednodušený daňový doklad – chyby při uplatňování odpočtu, problematika zaokrouhlení, přepočet cizí měny, daňový doklad vystavený českým plátcem v cizí měně, jak zaúčtovat u příjemce.

Správa DPH, zdaňovací období a jejich změny, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, vzájemné vazby. Dodatečná daňová přiznání, lhůty pro kontroly

Nespolehlivý plátce, kontrola zveřejněných účtů – dopad na ručení za nezaplacenou daň, proto zavést systém kontrol.

Vnitřní kontrolní systém – stanovení odpovědnosti za správné uplatnění DPH na výstupu a za správný propočet nároku na odpočet DPH na vstupu.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka

Prezenční školení, Praha

 09:00 - 15:00 (6 hod)


 Cena prezenční: 3 490,-

 Pro členy SMO: 3 240,-

(Cena bez DPH 21 %)

Volná místa prezenční: neomezeno

Obsah semináře

Aktuální informace o zákonu o DPH pro r. 2026, konsolidační balíček, aktuální výklady a stanoviska GFŘ, zápisy z KOOV.

Specifika pro ÚSC a p.o. jako osob povinných k dani - činnost, která není předmětem zákona o DPH, výkon veřejné správy – příklady činností, ekonomická činnost zdaňovaná, ekonomická činnost osvobozená s nárokem na odpočet DPH a bez nároku na odpočet DPH – zásadní vliv na nárok na odpočet u přijatého plnění. Obchodní majetek. Hospodářská x hlavní činnost není pro DPH významná.

Kdy plátce DPH a kdy osoby identifikované, jaké rozdíly pro evidence

Výše obratu pro registraci, od kdy plátce DPH, registrace povinná a dobrovolná, jaké sankce v případě nesplnění registrační povinnosti. Rozšíření práva uplatnit odpočet v zákonem stanovených lhůtách před registrací. Kdy se vyplatí dobrovolná registrace.

Kdy lze zrušit registrace k DPH na žádost a kdy je z moci úřední.  Povinnosti vrátit uplatněné DPH v případě odregistrace.

Nárok na odpočet daně, lhůty a jejich počítání, uplatňování nároku na odpočet, snížení nároku - krácení a poměrování, povinnost vrátit části uplatněného odpočtu.  Nárok na odpočet DPH x transfery.

Režim přenesení daňové povinnosti v tuzemsku, specifika pro veřejnou správu, jak správně uvést do formuláře přiznání k DPH.

Vztahy ÚSC i p.o. k zahraničí, přijetí služeb z EU, nákupy předmětů z EU a jak správně postupovat z hlediska zákona o DPH, prodeje služeb p.o. do EU.

Sazby daně DPH, časté změny, zúžení snížených sazeb k 1.1.2024. Možnosti uplatnění snížené sazby dodavatelem u dodávek ve výstavbě, u oprav a rekonstrukcí staveb.  U prodejních cen stanovit jednoznačně výši DPH pro schvalovací procesy dle předpisů platných pro ÚSC.

Specifika pro dodání a nájem nemovitých věcí, možnost osvobození, avšak rizika chyb.  Častý problém zejména u ÚSC, nutno splnit všechny podmínky pro případné dobrovolné zdanění nájmů.  Nutno sledovat efektivitu zvolených postupů. Změna u nájmů bytových prostor s rizikem povinnosti vrátit uplatněné odpočty.

Zálohové platby a DPH, výklady MF kdy je povinnost odvést DPH a kdy nikoliv.

Daňové doklady, zjednodušený daňový doklad – chyby při uplatňování odpočtu, problematika zaokrouhlení, přepočet cizí měny, daňový doklad vystavený českým plátcem v cizí měně, jak zaúčtovat u příjemce.

Správa DPH, zdaňovací období a jejich změny, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, vzájemné vazby. Dodatečná daňová přiznání, lhůty pro kontroly

Nespolehlivý plátce, kontrola zveřejněných účtů – dopad na ručení za nezaplacenou daň, proto zavést systém kontrol.

Vnitřní kontrolní systém – stanovení odpovědnosti za správné uplatnění DPH na výstupu a za správný propočet nároku na odpočet DPH na vstupu.


 Ing. Hana Juráňová

Lektorka je auditorkou a daňovou poradkyní zabývající se kontrolní a konzultační činností ve veřejné správě s bohatou lektorskou zkušeností.

Více informací a objednávka